Hörlursförstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2012-08-20 14:44

Hej där, har nyss beställt en hörlursförstärkare som skall komma endera dagen.

På förstärkaren på baksidan har jag en Tape 1 in & out och en Tape 2 in & out, har även en Aux. Jag har ett kassettdäck som är inkopplat med signalkabel in i Tape 1 in på förstärkaren. På framsidan har jag två läge att välja med som heter Tape1 monitor och Tape 2. Förstärkaren är för övrigt en Nad 320BEE.

Jag vill ha kassettdäcket i funktion fortfarande, så kan jag koppla från Tape 1 out på förstärkaren till hörlursförstärkaren eller måste jag välja Tape 2 out från förstärkaren till hörlursförstären. När hörlursförstärkaren är inkopplad sedan förmodar jag att jag behöver välja Tape 1 eller Tape 2 på framsidan för att höra någo, beroende på hur jag har satt in signalkabeln.

Finns det något bättre sätt att koppla in hörlursförstärkaren?

Kan det kopplas så att högtalarljudet inte hörs längre när jag sätter på hörlursförstärkaren som det gör från hörlursuttaget på NAD 320BEE?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-20 14:48

Båda tape-out borde väl vara aktiva alltid. Det du väljer på stärkaren har väl med vad du vill lyssna på i förstärkaren?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2012-08-20 14:52

Vid närmare eftertanke behöver jag kanske koppla två signalkablar mellan hörlursförstärkaren och förstärkaren. Hörlursförstärkaren har en line in och en line out. Kan någon hjälpa så jag vet exakt hur jag skall koppla in den.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-20 14:56

rimbaud65 skrev:Vid närmare eftertanke behöver jag kanske koppla två signalkablar mellan hörlursförstärkaren och förstärkaren. Hörlursförstärkaren har en line in och en line out. Kan någon hjälpa så jag vet exakt hur jag skall koppla in den.

Inte nödvändigtvis. Antingen är line out opåverkad av volymkontrollen på hörlursförstärkaren och kan då sättas på en tape/processorloop utan att påverka det man har inkopplat där. Eller så är den påverkande och är tänkt kunna användas som en mini-försteg. Skall du bara lyssna på lurar så finns det ingen anledning att koppla vidare om du inte har specifik anledning till det.

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2012-08-20 14:56

Nattlorden skrev:Båda tape-out borde väl vara aktiva alltid. Det du väljer på stärkaren har väl med vad du vill lyssna på i förstärkaren?

Så du menar att jag kan ha kassettdäcket kopplat till förstärkaren och förstärkaren kopplad till hörlursförstärkaren både på Tape 1? Och att det räcker med en signalkabel till hörlursförstärkaren, kopplad till Line in på hörlursförstärkaren från Tape Out 1 från förstärkaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-20 15:03

rimbaud65 skrev:
Nattlorden skrev:Båda tape-out borde väl vara aktiva alltid. Det du väljer på stärkaren har väl med vad du vill lyssna på i förstärkaren?

Så du menar att jag kan ha kassettdäcket kopplat till förstärkaren och förstärkaren kopplad till hörlursförstärkaren både på Tape 1? Och att det räcker med en signalkabel till hörlursförstärkaren, kopplad till Line in på hörlursförstärkaren från Tape Out 1 från förstärkaren.

Ja, det borde gå bra att ha en y-kabel som går till både ditt kassettdäck och till hörlursförstärkaren samtidigt.

( Fast jag hade börjat med att prova om där är signal ut på tape2 out alltid eller inte, funkar det så är det ju den enklaste kopplingen. Inget kan ju gå sönder, så det är ju bara att prova. )

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2012-08-20 15:07

Kvalitetsmässigt/ljudmässigt så är det ingen skillnad på Tape 1 och Tape2?

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2012-08-20 15:18

Jag har flyttat kassettdäcket till Tape 2 på förstärkaren, mest för att jag nästan aldrig spelar på den längre. Så hörlursförstärkaren kommer jag koppla till Tape 1 Out på förstärkaren till Line in på hörslursförstärkaren.

Ytterligare en fråga. När jag byter från CD-spelaren till skivspelaren med hörlurarna sedan, då kan jag väl välja CD eller Disc på framsidan av förstärkaren och få ljud i hörlurarna, dvs inte att den behöver stå på Tape 1 Monitor då. Då vet jag inte hur jag skall välja med CD och skivspelaren.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi