Bör baffelytan vara helt plan? (Ang ytbehandling.)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Bör baffelytan vara helt plan? (Ang ytbehandling.)

Inläggav LypsylateX » 2005-08-20 22:25

Hej,

sitter och funderar lite på olika ytbehandlingar till ett par fysiskt små högtalare, förhoppningsvis ett har piP om jag lyckas komma över ett par. :wink: Frågan är dock, tror jag, generell... hur viktigt är det att ytbehandlingen är helt plan? Är det bara baffelsidan som är kritisk, om ens någon sida är kritisk?

Har funderingar på att låta någon eller några konstnärsvänner gå lös på lådorna efter lämplig grundmålning, torde vara ett effektivt sätt att få ett par originella och häftiga färgkluttar till högtalare! Bör man då se till att dom håller sig till färger som inte "bygger på höjden"?

Har ännu inte bestämt om dom ska få en sida var (dvs 10-12 konstnärer... vilket är några fler än jag har "tillgång" till) eller en låda var. (dvs bara två konstnärer.)

Tack.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-20 22:59

Så länge vi talar om färg (inte tyg) och inte talar om mer än någon halv eller kanske en mm så behöver du inte vara orolig. Just piP är lite okänsligare än de flesta andra Ino-högtalare på den punkten.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-08-20 23:10

IngOehman skrev:Så länge vi talar om färg (inte tyg) och inte talar om mer än någon halv eller kanske en mm så behöver du inte vara orolig. Just piP är lite okänsligare än de flesta andra Ino-högtalare på den punkten.

Tack IÖ. Då räcker det nog med att säga åt dom att inte breda på för tjockt med oljan/akrylen i den mån de tänkt använda sig av sådan teknik.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-08-21 12:54

Det här får mig att tänka på Linn Keltiks baffel som ju är försedd med ett möster av ganska djupa oregelbundna gropar. Vad kan vara tanken med det? Vad får det för effekter?

Återgå till Generellt om hifi