Hormoner, musiksmak och "ljudsmak"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Hormoner, musiksmak och "ljudsmak"

Inläggav Strmbrg » 2012-08-20 18:16

Med viss risk för kommentarer av typen "Gå och lägg dig Strmbrg!" eller "Kan du inte ge dig och hålla dig härifrån?", så vill jag presentera en liten fundering kring om det kan finnas någon slags koppling mellan testosteron respektive östrogen och preferenser när det gäller musiksmak och "ljudsmak".

Jag fick fatt i denna fundering - på ett möjligen väldigt långsökt sätt i morse - då jag läste en artikel i SvD.
Artikeln handlade nämligen om dominansen av unga män i finansvärlden och hur detta är kopplat till den dramatik som emellanåt drabbar ekonomin.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/te ... 433992.svd

Jag må - som skrivet ovan - göra en väldigt långsökt koppling och besitta omåttligt yviga associationer.
Men det är ju inte värre än att hiva ut detta bete och se vad vi kan få ut av det.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-20 18:20

Inte omöjligt, men lika stor chans att man plockar upp mycket av föräldrarnas musikindoktrinering.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2012-08-20 18:51

Jag har svårt att få till kopplingen mellan ljudsmak och testosteron men jag lyssnar på det jag gillar och äter det jag tycker är gott. Varför får andra analysera om dom har tid och lust :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-20 20:11

jag tycker absolut det är så att musiksmaken normalt ändras med åldern, med större lyssningserfarnehet och med mer "musikkunskap" så tycker jag att man går igång på annat än när man var ung, hur många vuxna lyssnar på smurfhits till exempel

var har dom äldre i finansmarknaden tagit vägen då? har dom självmant gått i pension eller har dom blivit utkastade från marknanden för att det var äldre (långsammare, ansvarstagande, it-fientliga, ...)?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-20 21:49

Strmbrg, ta lite testosterondämpande mediciner ett tag och berätta sen om det blir någon skillnad. Jag tar inget ansvar för om du får bröst på kuppen dock. :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-08-20 21:51

Kastrater sjöng väl mest opera?
Pålitlig, Flexibel, Robust

JM

Inläggav JM » 2012-08-20 22:16

Ronny och Ragge syndromet uppblandat med olika härskartekniker florerar - testosteronförvirring ger mycket snack och aggressiva påhopp för att dölja bristen på erfarenhet och kunskap.
Dags för ödmjukhet. Det finns inga dumma frågor. [/b]
Senior neurofoskanre - KI. Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-20 22:49

Pet Shop Boys, Marc Almond, Frankie Goes To Hollywood, Boy George, George Michael, Queen, Elton John (osv, fyll gärna på) - behöver man ha en viss testosteronnivå för att kunna uppskatta denne fenomenala musik?

(ok, musikaler, där går nån gräns kanske :D )

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-20 22:59

Nattlorden skrev:Strmbrg, ta lite testosterondämpande mediciner ett tag och berätta sen om det blir någon skillnad. Jag tar inget ansvar för om du får bröst på kuppen dock. :mrgreen:

Du, det verkar redan vara vådligt dämpat.

...Stråkkvartetter...

:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-08-20 23:17

Kvartetter ... ?

Det är bara en annan benämning för gruppsex.
Ta nåt testosterondämpande nu. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-20 23:34

Det är alldeles för många s.k. genusforskare som inte verkar fatta vilka funktioner dessa hormoner har, så det är inte en dag för tidigt att dessa tankar kommer upp i debatten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-08-20 23:53

orkade inte läsa linket men kommer ihåg en konsert med Anne-Sophie Mutter (å fyra årstiderna)
det humpade sig att vi fick sitta i loge bakom fyra tanter diskuterandes vilt senaste evenemanget och att visst va GSO bra men Hindemith spelade de rätt falskt.
så kommer självaste Gyllenhammar (de va då de) å sätter sig.
då blev de tyst minns jag.

morsans kommentar efteråt och alla inklappningarna var från godot.
"kunde hon inget annat" :)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
MrMiyagi

Inläggav MrMiyagi » 2012-08-21 01:10

MagnusÖstberg skrev:Inte omöjligt, men lika stor chans att man plockar upp mycket av föräldrarnas musikindoktrinering.

Så kan man tro att det är nu när t.ex Barry White verkar vara inne på sitt (minst) tredje varv. Men legenden säger att det lika väl kan vara ett uppror mot föregående generation och dess musik - något som framhålls t.ex. när det gäller Elvis och Punken.

/MrM
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
http://www.youtube.com/watch?v=7oLgmabd2ZA

Återgå till Generellt om hifi