Genväg till mjukfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-21 19:36

adzer skrev:
single_malt skrev:Själv tänker jag såhär, att om mina högtalare inte skulle låta riktigt bra utan särskilda "fötter" så är de felkonstruerade.

Så det är högtalarnas fel om ditt golv/stativ/bänk resonerar och för oväsen?

Jag förstår inte riktigt tankegången där.

Jag har inte varit med om resonerande golv eller själv så jag förstår inte tankegången i din fråga riktigt.. Det enda jag kan höra här är rutor som skallrar ibland.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-21 19:37

Nattlorden skrev:
adzer skrev:
single_malt skrev:Själv tänker jag såhär, att om mina högtalare inte skulle låta riktigt bra utan särskilda "fötter" så är de felkonstruerade.

Om tillverkaren skänkt use-cases någon eftertanke, så kan man ju tänka sig att de skall göra sitt bästa för att undvika att sådant försämrar prestandan - det blir ju i förlängningen dålig reklam för dem om man hör dem spela dåligt hemma hos någon...

Klart de kan göra sitt bästa, men hur kan man designa en högtalare för att underlaget inte skall vibrera. Mer än inbyggda mjukfötter eller liknande då?

Finns massor med jätte välljudande högtalare som kan låta totalt värdelöst på fel underlag. Är knappast högtalarens fel i mina ögon.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-21 19:39

single_malt skrev:
adzer skrev:

Jag har inte varit med om resonerande golv eller själv så jag förstår inte tankegången i din fråga riktigt.. Det enda jag kan höra här är rutor som skallrar ibland.

Allt från golv till rutor och vitrinskåp som vibrerar är i mina öron mycket hörbart. Det senare mer än det första dock, men det är ju via golvet som vibrationerna sprider sig vidare.

Har du inga former av missljud eller störningar från vibrationer så kommer inte mjukfötter ge någon aha upplevelse. Hur kunde de?
Men har du ett rum med problem så kan de göra mycket nytta.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-21 19:47

adzer skrev:
single_malt skrev:
adzer skrev:

Allt från golv till rutor och vitrinskåp som vibrerar är i mina öron mycket hörbart. Det senare mer än det första dock, men det är ju via golvet som vibrationerna sprider sig vidare.

Har du inga former av missljud eller störningar från vibrationer så kommer inte mjukfötter ge någon aha upplevelse. Hur kunde de?
Men har du ett rum med problem så kan de göra mycket nytta.

Jag betvivlar starkt att det är golvvibrationer som får dina saker att skallra. Är det golvvibrationer som får byxbenen att fladdra eller ger smällen i bröstet också? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-21 19:48

adzer skrev:Klart de kan göra sitt bästa, men hur kan man designa en högtalare för att underlaget inte skall vibrera. Mer än inbyggda mjukfötter eller liknande då?

Varför undanta lösningen? De har ju dessutom möjligheten att speca fötterna väldigt exakt, så kunder slipper höfta själv. OA-52 hade väl olika mjukfot mellan hörnen vill jag minnas.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-21 19:50

single_malt skrev:Jag betvivlar starkt att det är golvvibrationer som får dina saker att skallra. Är det golvvibrationer som får byxbenen att fladdra eller ger smällen i bröstet också? :)

Gör inte det.

Att fladdra byxben är inte alls samma kraftfaktor som behövs för att få fullastade bokhyllor i rörelse.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-21 19:52

Nattlorden skrev:
adzer skrev:Klart de kan göra sitt bästa, men hur kan man designa en högtalare för att underlaget inte skall vibrera. Mer än inbyggda mjukfötter eller liknande då?

Varför undanta lösningen? De har ju dessutom möjligheten att speca fötterna väldigt exakt, så kunder slipper höfta själv. OA-52 hade väl olika mjukfot mellan hörnen vill jag minnas.

Nej jag tycker absolut att inbyggda mjukfötter vore en kanonlösning på högtalare, men jag skulle inte dra det till att högtalare utan dem är undermåligt konstruerade för det.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-21 19:53

adzer skrev:Finns massor med jätte välljudande högtalare som kan låta totalt värdelöst på fel underlag. Är knappast högtalarens fel i mina ögon.

Exempel tack! Och inte "lyssna och tyck"/placebo utan konstaterat under kontrollerade former.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-21 19:54

adzer skrev:Nej jag tycker absolut att inbyggda mjukfötter vore en kanonlösning på högtalare, men jag skulle inte dra det till att högtalare utan dem är undermåligt konstruerade för det.

Ah! Du fegar ur strax innan målsnöret alltså? :mrgreen:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-21 19:55

single_malt skrev:Jag betvivlar starkt att det är golvvibrationer som får dina saker att skallra. Är det golvvibrationer som får byxbenen att fladdra eller ger smällen i bröstet också? :)

Du får tvivla om du vill, men jag är av upplevelsen att det är golvibrationerna som får hyllor, tavlor med mera att skallra i större grad än ljudtrycket. Mjukfötter har gjort stor skillnad i vissa rum på den fronten, i andra i princip inget.

Det är självklart möjligt att få saker att skallra med bara ljudtryck, men missljuden blir lägre med mjukfötter enligt min erfarenhet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-21 19:56

Nattlorden skrev:
adzer skrev:Nej jag tycker absolut att inbyggda mjukfötter vore en kanonlösning på högtalare, men jag skulle inte dra det till att högtalare utan dem är undermåligt konstruerade för det.

Ah! Du fegar ur strax innan målsnöret alltså? :mrgreen:

Hehe jag håller mig till att det är inte svart eller vitt :D

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-21 19:56

Jag provade (ofrivilligt) med sandkorn under mina baslådor, där lät inte alls bra, så det rekommenderar jag inte.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-21 19:58

single_malt skrev:
adzer skrev:Finns massor med jätte välljudande högtalare som kan låta totalt värdelöst på fel underlag. Är knappast högtalarens fel i mina ögon.

Exempel tack! Och inte "lyssna och tyck"/placebo utan konstaterat under kontrollerade former.

Exempel på vad? Högtalare?
Ta bara valfri välljudande högtalare och ställ den på en väldigt resonant yta. Kan vara allt från ihåliga stativ, till en ranglig tvbänk eller en flytande scen på en klubb.

Du behöver inte mäta för att konstatera att underlaget rasslar/sjunger med i musiken under dåliga omständigheter.
Under bra omständigheter så är underlaget inget problem alls. Det beror liksom på.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-21 20:24

adzer skrev:
single_malt skrev:

Exempel på vad? Högtalare?
Ta bara valfri välljudande högtalare och ställ den på en väldigt resonant yta. Kan vara allt från ihåliga stativ, till en ranglig tvbänk eller en flytande scen på en klubb.

Du behöver inte mäta för att konstatera att underlaget rasslar/sjunger med i musiken under dåliga omständigheter.
Under bra omständigheter så är underlaget inget problem alls. Det beror liksom på.

Tja, jag förstår hur du tänker men anser att dina resonemang handlar om att spåna om extremt ogynnsamma och verklighetsfrämmande situationer för att rättfärdiga mjukfötter. Argumenten för mjukfötter är liksom "jättebra i porslinsaffärer". Jag skulle istället börja i andra ändan och undvika underlag som porslinshyllor och bakplåtar och sånt som kan tänkas vibrera hörbart pga överförda vibrationer från högtalarlådor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-21 20:28

Radiatorer, innerväggar, innertak? Hur tar man bort dem?

(ja, jag har tyvärr inga mjukfötter under mina baslådor i stereon, visste inte så bra då de sattes på plats och jag orkar inte plocka ned dem, väga, beställa fötter och även om jag gjorde det är jag inte säker jag har takhöjd nog att sätta tillbaka dem sen... Någon ynka mm mer än 2cm till taket. Fast en vacker dag får man kanske ett ryck?)
Senast redigerad av Nattlorden 2012-08-21 20:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-21 20:30

single_malt skrev:Tja, jag förstår hur du tänker men anser att dina resonemang handlar om att spåna om extremt ogynnsamma och verklighetsfrämmande situationer för att rättfärdiga mjukfötter. Argumenten för mjukfötter är liksom "jättebra i porslinsaffärer". Jag skulle istället börja i andra ändan och undvika underlag som porslinshyllor och bakplåtar och sånt som kan tänkas vibrera hörbart pga överförda vibrationer från högtalarlådor.

Markkus mätningar har ju redan varit uppe i tråden, han ställde sina högtalare på parkettgolv. En rätt så vanlig situation skulle jag vilja påstå, och knappast någon "extremt ogynnsam och verklighetsfrämmande".
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-21 20:30

single_malt skrev:Tja, jag förstår hur du tänker men anser att dina resonemang handlar om att spåna om extremt ogynnsamma och verklighetsfrämmande situationer för att rättfärdiga mjukfötter. Argumenten för mjukfötter är liksom "jättebra i porslinsaffärer". Jag skulle istället börja i andra ändan och undvika underlag som porslinshyllor och bakplåtar och sånt som kan tänkas vibrera hörbart pga överförda vibrationer från högtalarlådor.

Jag säger inte emot dig där. Jag vill dock tillägga att påverkan finns där även i vanliga vardagsrum om än i mindre grad.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-21 21:01

jonasp skrev:

Markkus mätningar har ju redan varit uppe i tråden, han ställde sina högtalare på parkettgolv. En rätt så vanlig situation skulle jag vilja påstå, och knappast någon "extremt ogynnsam och verklighetsfrämmande".

Men hallå :) ! Vilka slutsatser om hur hörbarhet av vibrationer påverkas av fotvalet kan man dra av Markkus mätningar menar du?
Så länge som varken resonemang eller mätningar kan ta sig från "golvvibrationsstadiet" till att handla om hörbarhet, utan hörbarheten bara spekuleras om så kallar jag det hela verklighetsfrämmande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-21 21:06

single_malt skrev:Så länge som varken resonemang eller mätningar kan ta sig från "golvvibrationsstadiet" till att handla om hörbarhet, utan hörbarheten bara spekuleras om så kallar jag det hela verklighetsfrämmande.

Det som är verklighetsfrämmande är att du tror det är spelulationer. ;)

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-08-21 21:08

single_malt skrev:Så länge som varken resonemang eller mätningar kan ta sig från "golvvibrationsstadiet" till att handla om hörbarhet, utan hörbarheten bara spekuleras om så kallar jag det hela verklighetsfrämmande.

Skilj på spekulation och grundläggande fysiska samband. Vi kastar normalt inte upp äpplen i luften för att testa om de faller ner igen.

EDIT: stavfel
Senast redigerad av Kimpost 2012-08-22 14:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-21 21:32

Kimpost skrev:

Skilj på spekuation och grundläggande fysiska samband. Vi kastar normalt inte upp äpplen i luften för att testa om de faller ner igen.

Sambandet mellan de fysiska sambanden och hörbarheten inte är kända utan spekulation i det här fallet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-21 21:36

Att de inte är kända för dig innebär väl inte att de är okända? :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-21 21:47

single_malt skrev:Sambandet mellan de fysiska sambanden och hörbarheten inte är kända utan spekulation i det här fallet.

Hade de inte varit kända hade t.ex. DDD-elementet inte fungerat. Att du inte kan räkna ut det är sin sak. Jag är definitivt för rostig också, men det finns andra som har sin matte färskare i minnet om säkert fixar det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-21 22:37

Nattlorden skrev:
single_malt skrev:Sambandet mellan de fysiska sambanden och hörbarheten inte är kända utan spekulation i det här fallet.

Hade de inte varit kända hade t.ex. DDD-elementet inte fungerat. Att du inte kan räkna ut det är sin sak. Jag är definitivt för rostig också, men det finns andra som har sin matte färskare i minnet om säkert fixar det.

Men hörbarheten går väl knappast att härleda ur lite mätningar?
Det lär ju skilja mellan vilken musik som spelas och hur högt och förstås hur golv och högtalarkonstruktioner.
Så hur var det tänkt att hörbarheten skall räknas ut?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-21 22:43

Ja, har man volymen på -70 tror jag att fossingarnas typ är egal.

Rätt!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-21 22:44

Harryup skrev:Men hörbarheten går väl knappast att härleda ur lite mätningar?
Det lär ju skilja mellan vilken musik som spelas och hur högt och förstås hur golv och högtalarkonstruktioner.

Jo.

Vilken musik medför hur mätresultaten blir. Hur högt är mätbart. Vilken sorts golv är natruligtvis en inparameter till beräkningen av böjvågorna, likaså är dess storlek och vilka belastningar(och var) det har; dvs möbler och personer. När alla nödvändiga parametrar är satisfierade räknar man ut den resulterande ljudvolymen det vibrerande golvet tillför och så får man relatera detta till ljudvolymen av samma frekvenser vid samma tidpunkt för att kunna jämföra med publicerad hörbarhetsforskning omdet är hörbart eller ej. Låter som ett bra examensarbete på teknis. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-21 22:46

Kimpost skrev:
Bill50x skrev:Varför tror du att det var en färgning som gjorde att ljudet med hårdfötter föredrogs? Såvitt jag vet gjordes inga mätningar (med instrument) vid detta tillfälle så all teknisk diskussion är bara spekulationer.

Dessutom var det inte spikes vs SD utan någon form av hårdfot som det lyssnades på, vad säger att denna hårdfot dras med samma beteende som spikes?

/ B

1. För att fysiken antyder det. Det skulle naturligtvis kunna vara så att lokal, apparater och musik hade sådana brister att hårdfotsfärgningen till och med lyckades pricka in en slags "neutral transparensaktig rumsklang", men fysiken är ju trots det som den är.

2.Jag har noterat att det inte rörde sig om spikes utan om något slags mellanting. Det spelar ingen större roll för diskussionen.

1. Fysiken spelar ju så att säga ingen roll då man lyssnar. Den kommer ju alltid att gälla, frågan är bara om modellen är komplett.

2. Foten har absolut inget som helst med en spik att göra, dessutom använde vi en avkopplande seg häftmassa mellan högtalaren och hårdfoten. Om man är intresserad så kan man läsa om att foten inte är solid utan tillåter en viss skjuvning för att gnugga bort lite rörelse i värme.
Ingen som helst liknelse med spik, om du ändå tycker det så underkänner jag hänvisningen till fysiken med råge då modellen tydligen inte så noga med.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-21 22:49

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Men hörbarheten går väl knappast att härleda ur lite mätningar?

Jo.

Vilken musik medför hur mätresultaten blir. Hur högt är mätbart. Vilken sorts golv är natruligtvis en inparameter till beräkningen av böjvågorna, likaså är dess storlek och vilka belastningar(och var) det har; dvs möbler och personer. När alla nödvändiga parametrar är satisfierade räknar man ut den resulterande ljudvolymen det vibrerande golvet tillför och så får man relatera detta till ljudvolymen av samma frekvenser vid samma tidpunkt för att kunna jämföra med publicerad hörbarhetsforskning omdet är hörbart eller ej. Låter som ett bra examensarbete på teknis. :mrgreen:

I en uppställning ja. Säger inget generellt om hur det kommer bli hemma hos folk.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-21 22:51

Jo, det gör det väl?

Man får göra ett program där man kan mata in alla variabler.

Lär aldrig hända.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-21 22:54

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:Det jag opponerar mig emot är att det finns ingen bevisning för att SD-foten oavsett underlag ger en ljudåtergivning som är varken rätt eller ens mera naturtrogen.

Det finns det inte för någon fossing.

Återgivning är subjektivt.

Absolut, så varför inte testa vad som man tycker låter subjektivt ; naturtrognare, riktigare, trevligare eller vad man nu vill kalla det.
Vad får folk att tro att dom inte skulle kunna välja rätt fot om man nu väljer t.ex. högtalare på samma sätt genom att lyssna efter det som känns subjektivt naturtrognare osv.?
Är Sd-foten rätt borde man ju välja den men är den inte det så ser jag det inte som konstigare än att man föredrar "fel" högtalare.

mvh/Harryup

Den sista frasen i det som du presenterar som citat från Magnus, finns inte
med i Magnus inlägg. Har du skrivit det själv, eller varför stämmer inte hans
inlägg med det som du visar vara ett citat från honom?

Oavsett vem som skrivit det så är det fel.

Återgivning är inte subjektivt om man med det menar det du ser ut att mena
i inlägg efter inlägg - att man kan lyssna på en anläggning och säga något
om återgivningen. Det enda man kan säga något om är vad man tycker om
det man hör - inte hur god återgivningen är. Så ens värdering av summan av
inspelningen och anläggningens färgning kan man bedöma subjektivt.

Återgivning är att ge åter - att återställa något ursprungligt. Men kan inte be-
döma en återgivning subjektivt utan att ha en referens tillgänglig.

Vissa erfarna lyssnare kan självklart ofta gissa bättre än andra som saknar
både omdöme och erfarenhet, men återgivningen (= likheten med originalet)
kan man inte bedöma subjektivt genom att bara lyssna på summan av fono-
grammet och påverkan från anläggningen.

Vad man tycker om summan av allt, inklusive eventuella färgningar, är där-
emot helt subjektivt. Det man gillar, gillar man. Men bara för att man gillar
något, eller till och med tycker det låter verkligt, betyder det inte att det är
ursprungslikt, det vill säga att återgivningen är god.

Så nej - återgivning är inte subjektivt. Ens preferenser är det dock.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-08-21 23:11, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi