Hansson & Karlsson

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomaz

Hansson & Karlsson

Inläggav Thomaz » 2012-06-19 17:40

Monument, Rex och Man at the moon finns nu på cd. Jag kan inte se att man lagt till singeln med musik av Bo Nilsson, dock finns singelns b-sida på den tidigare släppta samlingen - som ju också innehåller hela Monument.
Förresten så finns de i en begränsad upplaga på vinyl också.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hansson & Karlsson

Inläggav PerStromgren » 2012-06-19 21:32

Thomaz skrev:Monument, Rex och Man at the moon finns nu på cd.

"Nu"? Jag har haft CD:n länge i min hylla!

Den är jäkligt bra!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2012-06-20 00:05

Per, samlingen innehåller hela Monument och delar av de två övriga. Men nu finns alla tre skivorna på cd för första gången.
Det märkliga är att det inte står ett enda ord om remastring och sånt. Någon som vet?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-06-20 15:22

Jag har åtminstone två olika vinylskivor med H&K och en CD som jag har haft i många år. Jag gjorde en noggrann jämförelse test mellan vinyl och CD för några år sedan. Det är absolut ingen som helst skillnad mellan utgivningarna. Detta apropå frågan om remastring.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-06-21 17:25

Av någon anledning har jag inte lyssnat så mycket på dem, men har
gjort det nu några ggr, och det är ju mycket fantastisk musik.

Tack för påminnelsen. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-06-21 20:43

Nagrania skrev:Jag har åtminstone två olika vinylskivor med H&K och en CD som jag har haft i många år. Jag gjorde en noggrann jämförelse test mellan vinyl och CD för några år sedan. Det är absolut ingen som helst skillnad mellan utgivningarna. Detta apropå frågan om remastring.

Det låter alldeles sensationellt men också oerhört glädjande med tanke på att ingen kompaktskiva med Hansson & Karlsson gavs ut före 1998. Det vore intressant att se jämförande grafer. Om inte det är möjligt vore en MasVis-graf över valfri H&K-skiva välkommen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2012-06-22 11:36

Jag vet tyvärr inte hur man MasVisar. Men jag kan skriva versal mitt i ett ord - och det är så fult och så fel!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-06-23 10:33

Jag köpte samlingsalbumet Hansson&Karlsson för ganska länge sedan men blev lite besviken; jag minns inte att de spelade sådan musik när det begav sig. Kanske ska ge dem en chans till = ta hem några fler plattor.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2012-07-14 01:30

Jag gav min kära mor den där H&K samlings-cd:n som kom ut 1998 i födelsedagspresent och hon reagerade på samma sätt som soundbrigade. Jag brukar skämta och säga: Om mina föräldrar inte gillar det så MÅSTE det vara bra! ;) Ge skivan några chanser till, sb. Jag måste nämna att den är den enda jag hört med H&K samt en konsert.

Den är remastrad av Anders Lind (Silence) samt slutmastrad på Cutting Room av Peter in de Betou (Tailor Maid Prod), de verkar mycket erfarna och vettiga och förmodligen därav det oförvanskade resultatet.

Är det ngn med stenkoll på Trummor & Orgel? De verkar ju närmast vara en reinkarnation av H&K. Fantastiskt trevligt tycker jag.

Användarvisningsbild
Rundfunk

Inläggav Rundfunk » 2012-08-11 16:25

Min Bo Hansson/Hansson & Karlsson fanatism inleddes på högstadiet på 90-talet innan den fina cd:n från 98 kom ut som jag tycker låter kanon.

Då fick jag hushålla med vinylerna som också låter jättebra - särskilt samlingen Gold på Karusell.

Jag är dock lite nojjig över de nya utgåvorna... Jag läste i någon intervju med Anders Lind att han kände sig tvingad att höja volymen när han remastrade Bo Hanssons två första plattor 2001, och mycket riktigt: De första CD-utgåvorna låter mycket bättre i mina öron. Och om någon annan varit framme med tassarna gör det mig ytterligare nervös.

Men jag måste kolla in de nya utgåvorna - hoppas, hoppas att de låter bra!

För något år sedan kom For People in Love, en dubbel-cd med liveinspelningar och annat, och den låter inget vidare. Om det delvis beror på mastringen låter jag vara osagt...
Senast redigerad av Rundfunk 2012-08-11 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rundfunk

Inläggav Rundfunk » 2012-08-11 16:35

Sitter och lyssnar på gratisspotify: Chateau Plaisance -68... Minnen!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-08-11 17:04

jeff_belowski skrev:Jag gav min kära mor den där H&K samlings-cd:n som kom ut 1998 i födelsedagspresent och hon reagerade på samma sätt som soundbrigade. Jag brukar skämta och säga: Om mina föräldrar inte gillar det så MÅSTE det vara bra! ;) Ge skivan några chanser till, sb.

Det kan ju bara vara så att jag har åldrats i en annan takt än H&K, eller, vilket är troligare, att den (de?) låtar jag hörde då var de duons mer utflippade.
Har nyligen köpt en CD med gruppen Eyes of blue och kommer just på att det inte var lika bra längre. :roll:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-08-21 23:33

Då tråden ligger under skivrekommendationer så passar jag på att tipsa om Sagor & Swing samt Trummor & Orgel, som båda är starkt influerade av Hansson & Karlsson, och definitivt värda en lyssning.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-01-06 03:18

PekkaJohansson skrev:
Nagrania skrev:Jag har åtminstone två olika vinylskivor med H&K och en CD som jag har haft i många år. Jag gjorde en noggrann jämförelse test mellan vinyl och CD för några år sedan. Det är absolut ingen som helst skillnad mellan utgivningarna. Detta apropå frågan om remastring.

Det låter alldeles sensationellt men också oerhört glädjande med tanke på att ingen kompaktskiva med Hansson & Karlsson gavs ut före 1998. Det vore intressant att se jämförande grafer. Om inte det är möjligt vore en MasVis-graf över valfri H&K-skiva välkommen.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag köpte samlingen från 1998 på mässa för ett par veckor sedan och kör den just nu i MasVis. Ett par spår har klarat sig medan resten är mer eller mindre hopklämda. Översiktsbilden ser riktigt trist ut:

Bild

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Skivrekommendationer