Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Jag gillar dom för att dom är så mastodontstora. Det är verkligen over the top. Om man skall ha en vettig pre/main-kombo som presterar samma så brukar det ligga i samma prishärad eller mer.
thombjon skrev:[...]
Sen vet jag inte vilka kombo maskiner du menar som skulle åka 8:or runt receivrarna.
Det får du gärna utveckla.
Receivrarna är uppbyggda på samma sätt som kombo apparaterna med samma komponenter.
Det som möjligtvis brukar skilja är att det oftare är bara en transformator i receivrarna.
thombjon skrev:Om den P-1980 har varit ute på de vanliga tillsalu ställena så har jag missat den.
De där allra största är ju inte så vanliga så det är väl inte så helt konstigt om det skulle bli de priserna på dem.
Det är inte bara här och USA som de är populära. Det var en annan tråd här för att tag sen om en Sansui G-33000 i Tyskland som gick iväg för ca 50000 sek.
Men det finns dyra lösa delar också.
Skivstället har en Acchuphase förstärkare som de vill ha 59000 för. I och för sig inte från sjuttiotalet utan från 1988. Då måste man leta reda på försteg och radio. Det blir väl inte helt gratis det heller.
Men jag tror priserna styrs mer av designen än ren prestanda.
Ragnwald skrev:På den tiden hade företagen tekniska genier anställda och de bästa receivrarna från den tiden är fortfarande att betrakta som mycket goda audiokonstruktioner.
Amerikanska företaget Sherwood, var länge prisat som top of the line, vad gäller receivrar, i den då enormt prestigeladdade amerikanska tidningen Audio på 70-talet.
Gå till närmsta bibliotek och beställ fram årgångsbanden från tidigt 70-tal, jag lovar att ni får en ordentlig shock.
Kaha skrev:Vad är det för speciellt som lockar med just en reciever?

zvenamp skrev:kontentan är att skall man ha nåt somens närmar sig i kropp o själ när det gäller HIFI idag så kostar det mer än det smakar valet faller då lätt på 70 tals monsterna som byggdes utan kostnads hinder o där ljudet o spelglädjen var det viktigaste..

heliac skrev:Jo tack...har en Onkyo 875 surroundpjäs. Bra som knutpunkt i vardagsrummet med alla sina routingmöjligheter av signalen. Men som ljudförmedlare av välinspelad musik, nej tack.
I 2-kanalsdrfit får den pisk BIG TIME av tex. en Grundig R 3000 som inte ens var någon dyr apparat på 70-talet i jämförelse.
KarlXII skrev:Hehe, Onkyo är jäkligt bra grejer på många sätt men som sagt, till tvåkanal suger de verkligen.
2-ch skrev:Nja... jag undrar om det inte är så att de flesta som köper gammalt mög själva har några år på nacken alternativt uppskattar designen.
Tror jag ska starta en ny tråd i ämnet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster