Moderator: Redaktörer
celef skrev:paa skrev:Det viktigaste argumentet mot att placera porten i toppen på lådan är att små barn tycker att det är så spännande att stoppa i saker där.
och att zapanasta då inte kan ha blomvaser ståendes ovanpå lådan
MagnusÖstberg skrev:Klart budbäraren skall halshuggas, fy bövelen!![]()
Ser fram emot att dryfta tankarna medelst medeltidssvärd!
IngOehman skrev:That's the spirit!
Ser fram emot drabbningen i kväll!
Vh, iö

Kraniet skrev:du kan i princip placera porten var som helst. men helst ska mynningarna på porten vara så långt ifrån elementet som möjligt.
leopard skrev:Kraniet skrev:du kan i princip placera porten var som helst. men helst ska mynningarna på porten vara så långt ifrån elementet som möjligt.
Inte riktigt. Maximum distans mellan högtalarelement och port får inte vara mer än en kvarts av våglängden vid vilken är portens Fb (port tuned frequency).
Mr_Ekan skrev:Källa? Eget resultat?
Vad blir en kvarts våglängd vid 20Hz då?Mr_Ekan skrev:leopard skrev:Kraniet skrev:du kan i princip placera porten var som helst. men helst ska mynningarna på porten vara så långt ifrån elementet som möjligt.
Inte riktigt. Maximum distans mellan högtalarelement och port får inte vara mer än en kvarts av våglängden vid vilken är portens Fb (port tuned frequency).
Källa? Eget resultat?
//Ekan
MagnusÖstberg skrev:Vad blir en kvarts våglängd vid 20Hz då?Mr_Ekan skrev:leopard skrev:Kraniet skrev:du kan i princip placera porten var som helst. men helst ska mynningarna på porten vara så långt ifrån elementet som möjligt.
Källa? Eget resultat?
//Ekan
leopard skrev:Mer viktigare är att använda tillräckligt stor port (i diameter) eller bra dämpning av lådan. Det är ju hem baslåda och det är inte fint om det hörs alla vibreringar och luft cirkulation genom porten. Jag skulle bygga utan vent/port.
Precis, inte direkt en issue!adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad blir en kvarts våglängd vid 20Hz då?Mr_Ekan skrev:leopard skrev:Kraniet skrev:du kan i princip placera porten var som helst. men helst ska mynningarna på porten vara så långt ifrån elementet som möjligt.
Källa? Eget resultat?
//Ekan
343 / (4 * 20) = 4,2875m
MagnusÖstberg skrev:Precis, inte dirrekt en issue!adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad blir en kvarts våglängd vid 20Hz då?Mr_Ekan skrev:leopard skrev:Kraniet skrev:du kan i princip placera porten var som helst. men helst ska mynningarna på porten vara så långt ifrån elementet som möjligt.
Källa? Eget resultat?
//Ekan
343 / (4 * 20) = 4,2875m
MorganM skrev:Många inlägg,men tyvärr ingen som hjälper mig![]()
.
adzer skrev:MorganM skrev:Många inlägg,men tyvärr ingen som hjälper mig![]()
.
Är det något exakt du funderar över?
Att man kan sätta porten på andra väggar än baffeln har du väl redan fått svar på att ja det kan man, men som med allt annat så kan man inte ge några tumregler utan allt beror på omständigheterna.
Läs ingvars inlägg och begrunda är mitt tips. Det finns liksom inget enkelt svar mer än att studera de fysiska fenomenen och sedan bygga prototyplådor mer eller mindre.
Såvida du inte kan få någon som redan har kunskapemn att hjälpa dig då, men det är inget man bara kan säga hur som helst på ett forum. Krävs mer engagemang än så.
Ledsen att det här inte hjälper dig heller, men tyvärr är det inte helt enkelt.
MorganM skrev:Lite nackdel med plast faner,är att den inte häfter så bra dirkt mot mdf,har jag märkt.Så därför fick jag lov att bredspackla alla ytor först,och sen slipa dom med minst 180 papper,då hög plast faneren riktigt bra.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 27 gäster