Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Mätmikrofoner kan ju vara dyra. men det verkar som om det finns en del hyfsade billiga också. En vanlig är väl Behringer ECM8000. Finns det konkurrenter under 1000:-?
ribbon skrev:http://www.ibf-akustik.de/2005/index05.html
Jag använder deras mätmic EMM-8 cal och den har fungerat bra till mina mätövningar.
hobbes skrev:Panasonic WM-61A är väl bland dom billigaste.. Men det kanske inte faller under kriteriet mätmik..![]()
http://www.svalander.se/shoppen/mik.htm
Fast självaste Herr Linkwitz använder ju en liknande.. WM-60A
hobbes skrev:Panasonic WM-61A är väl bland dom billigaste.. Men det kanske inte faller under kriteriet mätmik..![]()
Morello skrev:hobbes skrev:Panasonic WM-61A är väl bland dom billigaste.. Men det kanske inte faller under kriteriet mätmik..![]()
Är det inte så att Linkwitz rekommenderar Panasonickapseln som en budgetmikrofon och har en högklassig mikrofon själv?
Skulle dra lite på näsan om en tillverkare av dyra högtalare verifierar sin konst med en elektretmikrofon.
Morello skrev:Skulle dra lite på näsan om en tillverkare av dyra högtalare verifierar sin konst med en elektretmikrofon.
Om man skall mäta med den och den med kalibreringsdata fortfarande inte klarar bättre än +/- 1 dB tycker jag det är oacceptabelt. Klarar den avsevärt mycket bättre (4 ggr bättre) än så är det väl ok för tonkurvemätningar, men om man vill kunna använda den till att lyssna på ett oväldigt sätt till det akustiska ljudfältet förefintligt på specifik plats (punkt) duger inte så grova data ens tillnärmelsevis.
Man måste ha till både distorsions-, spridnings-, tonkurve- och brusdata av högsta kvalitet för sådant bruk.
IngOehman skrev:För 30 000:- gjorde det det. Men de har tyvärr sjunkit i kvalitet.![]()
Har inget bra tips.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:...
Var stor skillnad på olika exemplar av Behringer-miken om jag minns rätt. Ska se om jag hittar den sidan igen.
Huvudregeln måste vara att en mätmik ska vara kalibrerad.
...
RogerGustavsson skrev:
På en finsk hemsida finns mätningar gjorda på dessa och några till.
www.ele.tut.fi/~artoko/audio/measuremen ... hones.html
IngOehman skrev:Simulera skall man förstås inte göra alls, utom förstås med ditt fina program! Man bör i varje fall köpa det omedelbums!
Mäta bör man, men framförallt skall man tänka (och tänka rätt), så att man till slut förstår vad som är målet. Om man filosoferar mindre än 98% av konstruktionstiden är man nog väldigt oerfaren, och rejält ute och cyklar. Det måste nämligen vara ett tecken på att man tror att man vet att målet är något enkelt och lättbeskrivbart, som man anser sig ha koll på. Och isåfall (om man tror på den enkla och lättbeskrivbara uppgiften) har man ingen vidare koll.![]()
Ibland känner jag mig övertygad om att det är bättre att förse folk med tongenerator, mätmick och oscilloskop, än en massa mätprogram som isolerar användaren från verkligheten.
Vh, iö
IngOehman skrev:Simulera skall man förstås inte göra alls, utom förstås med ditt fina program! Man bör i varje fall köpa det omedelbums!
IngOehman skrev:
Mäta bör man, men framförallt skall man tänka (och tänka rätt), så att man till slut förstår vad som är målet. Om man filosoferar mindre än 98% av konstruktionstiden är man nog väldigt oerfaren, och rejält ute och cyklar. Det måste nämligen vara ett tecken på att man tror att man vet att målet är något enkelt och lättbeskrivbart, som man anser sig ha koll på. Och isåfall (om man tror på den enkla och lättbeskrivbara uppgiften) har man ingen vidare koll.![]()
IngOehman skrev:Ibland känner jag mig övertygad om att det är bättre att förse folk med tongenerator, mätmick och oscilloskop, än en massa mätprogram som isolerar användaren från verkligheten.
RogerGustavsson skrev:Dator krävs väl igentligen inte. Det går att mäta med en ljudnivåmätare och sinustoner också. Fast det blir bökigt....
Jag har gjort så i området 20-100 Hz i steg om en Hz. Jag har då använt en modifierad RS-mätare* och en CD med sinustoner på. Det är utrustning för ca 300 kr.
*(Panasonic WM-60 kapsel på sladd och elektronik med linjär kurva 20-20k)
RogerGustavsson skrev:Noggrannheten för en modifierad RS-mätare är inte alls dålig. Inom 20-20000 Hz är avvikelsen betydelselös. Kurva C är begränsad till 32-8000 Hz med fall utanför det området.
Det är mikronkapseln som ger de stora avvikelserna. Genom att använda en extern mikrofon med bättre frekvensgång, t.ex. någon av Panasonic WM-60, Chia Ping NS-60, Transsound TS-60 eller Monacor MCE-2000, blir noggrannheten inom +-1 dB i större delen av frekvensområdet.
Min RS-mätare har en F-kontakt på plats där mikrofonkapseln normalt sitter. En Panasonic WM-60 har jag monterat i änden av en koaxialkabel. F-kontakten kan också ta emot signaler från andra källor t.ex. kontroll av frekvensgång hos bandspelare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster