Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Nej, det var det väl inte. Finns mera om NOOLOM, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Noolom/
RogerGustavsson skrev:Laila skrev:KarlXII skrev:Ingvar: Den där nooloom (stavning?) - skulle inte en sån funktion kunna vara något eller fokuserar den på annat?
Va inte rä en Yamha NS10 "invers", typ . . . ?
Nej, det var det väl inte. Finns mera om NOOLOM, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Noolom/
Även om inspelningen är blodfattig på grund av att det faktiskt lät så i inspelningslokalen kan man ju prova om det går att fixa med knapp a, om ingen ser det...
Knapp b (stor bashöjning):
När botten uppenbart saknas och musiken låter platt och tråkig (jag talar inte om ljudbilden, utan det musikaliska) är det läge för knapp b. Därmed inte sagt att knapp b är någon mirakelmusik att ta till mot platt och tråkig musik!
KarlXII skrev:NOOLOM skulle det vara ja.
Den verkar ju superspännande!Även om inspelningen är blodfattig på grund av att det faktiskt lät så i inspelningslokalen kan man ju prova om det går att fixa med knapp a, om ingen ser det...
Knapp b (stor bashöjning):
När botten uppenbart saknas och musiken låter platt och tråkig (jag talar inte om ljudbilden, utan det musikaliska) är det läge för knapp b. Därmed inte sagt att knapp b är någon mirakelmusik att ta till mot platt och tråkig musik!
karhar680 skrev:Det är väl tjusningen med musik att det låter olika på skivorna![]()
Annars vore det nog tråkigt i längden. Tonkontroller och loudnesknappar borde vara bannlysta.
Martin skrev:I det fallet man använder peq så korrigerar man för saker som inte borde korrigeras för i signalen.
Martin skrev:Exempel på det är rumskavitetsförstärkningen mot låga frekvenser. Reflektioner i rummet som för hörseln inte tolkas som direktljudet som för statiska toner skapar ojämnheter i mätpunkten.
Martin skrev:Mikrofonen kan inte urskilja vilken riktning ljudet kommer ifrån och mäter man med sinustoner eller hoppar över att ta hänsyn till haas-fönstret (tidsfönstret man bakar ihop ljud som samma ljudkälla) kan man råka införa fel i signalen.
JoakimG skrev:House curve:
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/96-house-curve-what-why-you-need-how-do.html
Jag tyckte denna länk var mycket bra att läsa. Blev själ enormt besviken när jag hadde kalibrerat mitt system (basarna) med hjälp av miniDSP och XTZ-room analyzer och tyckte att det lätt bättre utan basarna än med dom...
KarlXII skrev:karhar680 skrev:Det är väl tjusningen med musik att det låter olika på skivorna![]()
Annars vore det nog tråkigt i längden. Tonkontroller och loudnesknappar borde vara bannlysta.
Kanske om det är ljudkvaliteten som ska analyseras.
Står skitljudet emellan lyssnaren och musikupplevelsen tycker iaf jag att man bör göra vad man kan för att få bort det, om det är musiken som är intressant vill säga.
Det hjälper mot missförstånd om man ser saker i sitt sammanhang snarare än behandlar varje påstående för sig.IngOehman skrev:Martin skrev:I det fallet man använder peq så korrigerar man för saker som inte borde korrigeras för i signalen.
Nejdå, så behöver det inte alls vara.
karhar680 skrev:Men tänk om musikern vill att det ska låta på ett visst sätt då? Ska man då ändra hans (hennes) vilja när denne skapade musiken. Eller för all del producentens.
karhar680 skrev:KarlXII skrev:karhar680 skrev:Det är väl tjusningen med musik att det låter olika på skivorna![]()
Står skitljudet emellan lyssnaren och musikupplevelsen tycker iaf jag att man bör göra vad man kan för att få bort det, om det är musiken som är intressant vill säga.
Men tänk om musikern vill att det ska låta på ett visst sätt då? Ska man då ändra hans (hennes) vilja när denne skapade musiken. Eller för all del producentens.
2-ch skrev:Nu har jag fördelen av att ha en gitarrspelande familjemedlem så lyssnande på akustisk gitarr live blir det ganska mycket av.
Jag kan bara konstatera att en gitarr låter betydligt dovare live än på många inspelningar.
bensnake skrev:Gamla strängar? Eller möjligen Cantonhögtalare?
KarlXII skrev:Svante och Roger: Ni är på fel spår.
Läs vad 2-ch skriver. Han har inga problem med referensen till verkligheten, men vill sätta lite guldkant på sånt som helt enkelt inte låter bra - tunt och eländigt.
Som jag ser det finns det ingen anledning till att späka sig med att lyssna på pissljud bara för att det råka vara det på skivan, om man inte behöver.
I det här fallet måste han dessutom försöka tämja Fru 2-ch att uppskatta det.
Lycka till.
Så: Vad göra? Bara dra upp basen verkar inte var rätt metod, det ska till något mera.
En kraftigt lutande housecurve?
Neddrag av diverse potentiellt irriterande frekvenser? 1-3kHz?
Kan det vara timing av bas/subbas som fallerar?
karhar680 skrev:KarlXII skrev:karhar680 skrev:Det är väl tjusningen med musik att det låter olika på skivorna![]()
Men tänk om musikern vill att det ska låta på ett visst sätt då? Ska man då ändra hans (hennes) vilja när denne skapade musiken. Eller för all del producentens.
IngOehman skrev:...
När skall kompressor-överanvändningen upphöra?
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, alla de där är dåliga förslag.
Bättre att istället ratta in en psykoakustiskt rak tonkurva.![]()
De andra kan du gott missa.
Vh, iö
2-ch skrev:IngOehman skrev:Ja, alla de där är dåliga förslag.
Bättre att istället ratta in en psykoakustiskt rak tonkurva.![]()
De andra kan du gott missa.
Vh, iö
Fine![]()
Då återstår egetligen bara en fråga. Finns det ett sätt för den oinvige (mig) att ratta till en sån?
Jag är visserligen lat, men att knappa om till en annan kurva skulle jag kunna drista mig till någon gång då och då
Vad är en vettig kurva på lyssningsplats (eller för den delen halvvägs dit enligt ditt förslag)? Om man inte vet målkurvan så är det svårt att avgöra om man är på rätt spår.IngOehman skrev:Det finns dock ett sätt, som är enkelt, och som har i varje fall hyggliga odds
att ge rimligt resultat. Alltså ett sätt som ger en ledtråd till om huruvida man
har en vettig tonkurva på lyssningsplats.
Och det är att mäta ljudvågen på vägen. Alltså att mäta, gärna med en njur-
mikrofon(!) med en känd tonkurva, ljudet sisådär halvvägs mellan högtalarna
och där man sitter och lyssnar.
- - -
Det finns många fallgropar man kan ramla i där också, men det har i varje fall
lite bättre odds att visa något som motsvarar vad man hör (stereosystem-
felskompensationerna inte inluderade, nota bene) än de tumregellösningar
som har föreslagits i tråden.
IngOehman skrev:X = V/H, Y = U/N, Z = F/B.
LasseA skrev:IngOehman skrev:Det finns dock ett sätt, som är enkelt, och som har i varje fall hyggliga odds
att ge rimligt resultat. Alltså ett sätt som ger en ledtråd till om huruvida man
har en vettig tonkurva på lyssningsplats.
Och det är att mäta ljudvågen på vägen. Alltså att mäta, gärna med en njur-
mikrofon(!) med en känd tonkurva, ljudet sisådär halvvägs mellan högtalarna
och där man sitter och lyssnar.
- - -
Det finns många fallgropar man kan ramla i där också, men det har i varje fall
lite bättre odds att visa något som motsvarar vad man hör (stereosystem-
felskompensationerna inte inluderade, nota bene) än de tumregellösningar
som har föreslagits i tråden.
Vad är en vettig kurva på lyssningsplats
LasseA skrev:(eller för den delen halvvägs dit enligt ditt förslag)?
LasseA skrev:Om man inte vet målkurvan så är det svårt att avgöra om man är på rätt spår.
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 19 gäster