skrutten skrev:Lite snett OT
Diametern (ytan) på element orsakar riktningsverkan - behöver inte ha med själva uppbrytningen att göra (jämför med metallkonade element).
Är helt med dig på att konstorleken är avgörande för riktningsverkan. Men jag menar ju att den ökande direktiviteten ÄR uppbrytningen. Inte konresonansen vid 4,5kHz vad gäller ER18.
skrutten skrev:Det bästa du kan göra är nog att bygga ett par ERDXT och bara lyssna det är ju inget hemmansköp.
/G
Precis

- grejerna har landat men jag behöver inventera beståndet av filterkomponenter och komplettera lite...
celef skrev:jag håller helt med angående att tilta loben och hängmattan
jag har kort lyssningsavstånd hemma och jag försöker att få till loben så att jag sitter på lobens nedre del och när jag står så hamnar jag på lobens övre del, jag brukar även få tilta baffeln bakåt för att inte tappa diskantenergi... hm det där lät nog väldigt konstigt
När jag kikar på den här konstruktionen upplever jag av spridningskurvorna inte att det skulle hjälpa att luta den... Loben styr jag väl i filtret och med elementens inbördes orientering. Finns det något annat sätt att påverka den?
Fast jag ska sno ihop de här som de designats till en början. Konstruktionen är väldokumenterad och har lovordats av många. Vi har refererat till den i flera diskussioner. "Referens" kanske är lite att ta ta i men den ger iaf möjlighet att "väga" mina egna idéer mot en modern konstruktion med aktuella komponenter... (mycket gammal "bråte" som spelar här hemma...)
Försöker summera invändningar då...
-"Förtätningen" hade jag inte ens noterat. Frågan är om den stör?
-Baskapaciteten kan vara lite svag.
-Resonansen vid 25kHz.