Opponera ER18DXT nu med lyssningsintryck.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-06-28 20:11

Jocke skrev:
LasseA skrev:Den där f0 du pratar om måste väl gälla högt upp i frekvensregistret, uppbrytningar ligger ju generellt sett vid höga frekvenser. I diskantens fall handlar det om att den sprider "för bra" under ca 3kHz men dess uppbrytning kommer ju vid 25kHz. Förstår inte hur du menar med det där faktiskt.

Nja... Vid 25kHz har DXT en kraftig resonans - uppbrytningen sker när elementet slutar sprida likformigt och inte längre arbetar som en stel kolv. Var det här inträffar beror lite på konmaterialet men framför allt på elementets storlek.

DXT:ns öppningsdiameter bestämmer offaxis responsen.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-28 20:15

skrutten skrev:
Jocke skrev:
LasseA skrev:Den där f0 du pratar om måste väl gälla högt upp i frekvensregistret, uppbrytningar ligger ju generellt sett vid höga frekvenser. I diskantens fall handlar det om att den sprider "för bra" under ca 3kHz men dess uppbrytning kommer ju vid 25kHz. Förstår inte hur du menar med det där faktiskt.

Nja... Vid 25kHz har DXT en kraftig resonans - uppbrytningen sker när elementet slutar sprida likformigt och inte längre arbetar som en stel kolv. Var det här inträffar beror lite på konmaterialet men framför allt på elementets storlek.

DXT:ns öppningsdiameter bestämmer offaxis responsen.

Hur långt ner kör du dina? Har du samma problem med någon "förtätning"?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-06-28 20:35

Jocke skrev:Hur långt ner kör du dina? Har du samma problem med någon "förtätning"?

2.4Khz.
Det blir nog alltid någon förtätning på en vanlig låda men en heldel beror på det ena elementets bättre spridning, därför får gärna mellanbasen börja att falla så att man får en mix av basens dåliga spridning och diskntens braa dito. Men det kräver att basen klarar det hela utan att låta sämre.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-29 00:02

Antar att "förtätningar" alltid förekommer om man kör ett element över uppbrytning och delar mot ett mindre....

Funderar på om man kunde ändra fasläget vid delning. Att luta hela högtalaren hjälper nog inte - blir väl samma sak som off axis... Å andra sidan verkar förtätningen uppstå i horizontalled... Om man kunde förskjuta fasen i filtret utan att påverka överföringsfunktionen...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-06-29 07:04

Jocke skrev:Antar att "förtätningar" alltid förekommer om man kör ett element över uppbrytning och delar mot ett mindre....

Funderar på om man kunde ändra fasläget vid delning. Att luta hela högtalaren hjälper nog inte - blir väl samma sak som off axis... Å andra sidan verkar förtätningen uppstå i horizontalled... Om man kunde förskjuta fasen i filtret utan att påverka överföringsfunktionen...

Lite snett OT
Diametern (ytan) på element orsakar riktningsverkan - behöver inte ha med själva uppbrytningen att göra (jämför med metallkonade element).

En köpehögtalare som jag mätt på hade fasen lite isär i delningen denna uppvisade ingen förtätning - så visst går det, gäller se till att fasfelet riktar looben lite uppåt. Försökte kopiera detta utan att eg lyckas... Men kanske en god regel att rikta den lite uppåt istället för neråt. (Att meta är att veta!)

För egen del slutar det ofta man gör lite hängmatta istället och har typ 10-15 graders mätningen "spikrak istället"

Det bästa du kan göra är nog att bygga ett par ERDXT och bara lyssna det är ju inget hemmansköp.

/G

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-29 08:01

jag håller helt med angående att tilta loben och hängmattan

jag har kort lyssningsavstånd hemma och jag försöker att få till loben så att jag sitter på lobens nedre del och när jag står så hamnar jag på lobens övre del, jag brukar även få tilta baffeln bakåt för att inte tappa diskantenergi... hm det där lät nog väldigt konstigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-29 09:25

skrutten skrev:Lite snett OT
Diametern (ytan) på element orsakar riktningsverkan - behöver inte ha med själva uppbrytningen att göra (jämför med metallkonade element).

Är helt med dig på att konstorleken är avgörande för riktningsverkan. Men jag menar ju att den ökande direktiviteten ÄR uppbrytningen. Inte konresonansen vid 4,5kHz vad gäller ER18.

skrutten skrev:Det bästa du kan göra är nog att bygga ett par ERDXT och bara lyssna det är ju inget hemmansköp.

/G

Precis :) - grejerna har landat men jag behöver inventera beståndet av filterkomponenter och komplettera lite...

celef skrev:jag håller helt med angående att tilta loben och hängmattan

jag har kort lyssningsavstånd hemma och jag försöker att få till loben så att jag sitter på lobens nedre del och när jag står så hamnar jag på lobens övre del, jag brukar även få tilta baffeln bakåt för att inte tappa diskantenergi... hm det där lät nog väldigt konstigt

När jag kikar på den här konstruktionen upplever jag av spridningskurvorna inte att det skulle hjälpa att luta den... Loben styr jag väl i filtret och med elementens inbördes orientering. Finns det något annat sätt att påverka den?

Fast jag ska sno ihop de här som de designats till en början. Konstruktionen är väldokumenterad och har lovordats av många. Vi har refererat till den i flera diskussioner. "Referens" kanske är lite att ta ta i men den ger iaf möjlighet att "väga" mina egna idéer mot en modern konstruktion med aktuella komponenter... (mycket gammal "bråte" som spelar här hemma...) :wink:

Försöker summera invändningar då...

-"Förtätningen" hade jag inte ens noterat. Frågan är om den stör?
-Baskapaciteten kan vara lite svag.
-Resonansen vid 25kHz.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-29 10:15

Jocke skrev:
skrutten skrev:Lite snett OT

Är helt med dig på att konstorleken är avgörande för riktningsverkan. Men jag menar ju att den ökande direktiviteten ÄR uppbrytningen. Inte konresonansen vid 4,5kHz vad gäller ER18.
Jo, har för mig att vi har haft en liknande diskussion tidigare och att jag missförstod uttrycket den gången med. Jag kommer nog alltid tänka på den resonans som uppkommer högt upp i frekvens då någon använder ordet uppbrytning, inte på området där elementet slutar "bete sig kolvformigt".

Jocke skrev:Försöker summera invändningar då...

-"Förtätningen" hade jag inte ens noterat. Frågan är om den stör?
-Baskapaciteten kan vara lite svag.
-Resonansen vid 25kHz.
Jag har lyssnat kort på högtalaren (håller på och bygger den åt en vän, är nedplockad för målning sedan rätt lång tid tillbaka dock) och upplevde den som lite åt det ljusa hållet i karaktären. Jag vet inte om det har med den off-axis flare vid 3kHz som ses eller något annat dock. Enligt Tooles undersökningar så är jämnt sluttande energirespons något folk föredrar, visst har Mark inte mätt upp en riktig utan en "poor-mans power response" men de är väl raka högt upp i frekvens och börjar inte falla föränn vid 3-4kHz. Kanske påverkar detta?
Baskapaciteten var helt ok för mig men tonalt låter den ändå lite ljus (se ovan).
Resonanser vid 25kHz tror inte jag påverkar.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-29 10:56

Idag har kanske elementen blivit så bra eller vi har möjlighet att genom mätningar skilja agnarna från vetet... Min definition lärde jag på typ 70-talet men idag är nog resonanser mer begränsande än spridning... Vi spelar ju ofta långt upp i det område jag kallar uppbrytning och själva ordet låter ju rätt dramatiskt! ;-)

Ja, det ska bli intressant att höra den - hoppas på en regnig sommar... ;-D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-06-29 15:32

Ska bli kul att få din uppfattning om högtalaren då den är klar, och det får gärna regna där du bor bara jag får sol.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-29 17:43

jocke skrev:När jag kikar på den här konstruktionen upplever jag av spridningskurvorna inte att det skulle hjälpa att luta den... Loben styr jag väl i filtret och med elementens inbördes orientering. Finns det något annat sätt att påverka den?

jag hänger inte riktigt med vad du menar men loberna styr du mycket riktigt med delningsfiltret och elementens orientering (c/c och djupledsmått och vinkel)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-29 18:58

skrutten skrev:DXT:ns öppningsdiameter bestämmer offaxis responsen.

Har funderat lite på det där... Öppningen råkar ju vara ung lika stor som de horizontella avstånden till kanten... Fordrar nog lite koll när de bli klara. Egentligen borde väl öppningen vara så stor att förtätningen hamnar väl under delning?

skrutten skrev:Ska bli kul att få din uppfattning om högtalaren då den är klar, och det får gärna regna där du bor bara jag får sol.

Nu regnar det men det blir inget bygge innan jag kommer hem från Skottland.^^

celef skrev:
jocke skrev:När jag kikar på den här konstruktionen upplever jag av spridningskurvorna inte att det skulle hjälpa att luta den... Loben styr jag väl i filtret och med elementens inbördes orientering. Finns det något annat sätt att påverka den?

jag hänger inte riktigt med vad du menar men loberna styr du mycket riktigt med delningsfiltret och elementens orientering (c/c och djupledsmått och vinkel)

Jag menar precis det du skriver men var lite nyfiken på om jag missat något universalknep! :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-17 18:16

paa skrev:
Jocke skrev:Tillverkare anger ju sällan vad som inte finns...^^ Tog själv för givet att det var ett mindre syskon 18 när den kom - tror vi har resonerat kring det här förr...

Det är väl så att SEAS inte uppgraderat Prestige-motorerna för 26 mm talspole till samma nivå som dom bättre för för 39 mm talspole än.

Det finns faktiskt ett mindre element som har stora motorn och 39 mm talspolen, det element som Linkwitz tagit fram för senaste versionen av Pluto+
Det heter H1480 L16RN-SL
Se:
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=267
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-23 10:32

paa skrev:
paa skrev:
Jocke skrev:Tillverkare anger ju sällan vad som inte finns...^^ Tog själv för givet att det var ett mindre syskon 18 när den kom - tror vi har resonerat kring det här förr...

Det är väl så att SEAS inte uppgraderat Prestige-motorerna för 26 mm talspole till samma nivå som dom bättre för för 39 mm talspole än.

Det finns faktiskt ett mindre element som har stora motorn och 39 mm talspolen, det element som Linkwitz tagit fram för senaste versionen av Pluto+
Det heter H1480 L16RN-SL
Se:

12-15 dB peak vid 5kHz - det bär respekt med sig... Hur hanterar Herr SL det?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-23 22:35

Jocke skrev:
paa skrev:
paa skrev:

Det heter H1480 L16RN-SL
Se:

12-15 dB peak vid 5kHz - det bär respekt med sig... Hur hanterar Herr SL det?

lite OT kanske men han delar LR4 vid 1kHz elektroniskt med en kraftig notch för peaken.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-23 22:45

Kraniet skrev:lite OT kanske men han delar LR4 vid 1kHz elektroniskt med en kraftig notch för peaken.

Rejält undertryckt alltså... ^^

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-22 20:30

Mecklade ihop filter igår. Har inte riktigt rätt värde på alla komponenter men har rullat av spolar och stackat kondingar och ligger nog inom en 5-10% på alla komponenter. Matade in orginalfiltret I basta och funktionen är i princip identisk med orginalfiltret. Saknar dock motståndet på 60Ω över basspolen...

Spelat lite nu... (med betoning på lite...)

Tycker som det anfördes här tidigare att de är ljusa i klangen men trots det upplever jag röster en aning beslöjade (lite yllefilt) och trycket i basen är inte detsamma som med en Scanspeak Classic 7". På det stora hela taget låter de väldigt rent. Har ju redan tidigare vittnat om att jag upplever waveguides som transientvilliga och jag vill nog hålla igen nivån lite för att diskanten ska "försvinna". Det är möjligt att det blir bättre med en lite mer ordnad uppställning och lyssning en aning off axis...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-22 20:52

har inte den diskanten en enorm spridning, det i "fel rum" kan ju få det hela att bli lite "too much"

vilken diskant jämför du med / vilken annan diskant har du lyssnat mest på den senaste tiden?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-22 23:06

celef skrev:har inte den diskanten en enorm spridning, det i "fel rum" kan ju få det hela att bli lite "too much"

vilken diskant jämför du med / vilken annan diskant har du lyssnat mest på den senaste tiden?

De högtalare jag kopplat ut är de med 9700 och Visatons WG - extremt raka men jag har fått pyssla en hel del. Som jag nämner är WG liksom horn transientvilliga och nivån bör vara ligga aningen under "rätt" för att inte bli för påtagliga. I köket lyssnar jag på ett par gamla Boston A40 - samma/liknande diskant som pip?

Nåja, jag har ju inte ställt dem tillrätta eller mätt så vi får se hur det hela utvecklar sig! ;-)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-23 15:53

Den överdrivna brilliansen blir aningen besvärande, särskilt på redan "ljusa" inspelningar. Ändrade en aning i filtret och det låter som det är åt rätt håll.

Bild

De gröna kurvorna är orginalfiltret medan den blå och röda är de jag kör med just nu. Det känns som att blåsinstrument är på riktigt och inte kommer från leksaksaffären, röster/kör får en naturligare klang och separationen är riktigt bra. De låter otroligt rent men avvägningen av nivån i wg-diskanten är hårfin för att både transienter och långa toner ska upplevas balanserade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-23 17:25

jag förstår inte vad jag ser, och mätningarna ser ut att ha alldeles för låg upplösning
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-23 18:02

celef skrev:jag förstår inte vad jag ser, och mätningarna ser ut att ha alldeles för låg upplösning

Jag har inte ens börjat mäta än...^^

Kurvorna är modellerade filter i Basta. De feta linjerna är responsen på den elektriska sidan. Sedan finns impedans, port, room gain, baffelsteg och MOL med - du kan säkert räkna ut vilken som är vilken... ;-)

Filtret ser ut så i orginal:

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-23 21:05

okej, då förstår jag

jag tycker det är lite för oprecist att simulera på sådant sätt, simulera med "ideala element" tycker jag bara fungerar om jag ska "studera" saker lite generellt sådär, ett delningsilter för en specifik högtalare tycker jag kräver mätningar på de faktiska elementen och setupen

filtret såg komplicerat ut, behöver det verkligen vara så?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-23 21:20

celef skrev:okej, då förstår jag

jag tycker det är lite för oprecist att simulera på sådant sätt, simulera med "ideala element" tycker jag bara fungerar om jag ska "studera" saker lite generellt sådär, ett delningsilter för en specifik högtalare tycker jag kräver mätningar på de faktiska elementen och setupen

Nu är det ju ett färdigt koncept som mäter rätt bra... tids nog kommer jag att mäta för att bekräfta min upplevelse... Det börjar ju inte från scratch!^^ Vad jag gör är att ta reda på vilka relativa skillnader de förändringarna jag gör innebär.

Designen beskrivs här:
http://www.audioheuristics.org/projects_gallery/ER18DXT/ER18DXT.htm

... och det går att känna igen den här grafen:

Bild

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-08-23 21:23

Hur får man in filtrets kurva i Basta?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-23 21:25

LasseA skrev:Hur får man in filtrets kurva i Basta?

Det är bara att mata på komponenterna under "Advanced network" - lätt som en plätt! ;-)

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-08-23 21:31

Jocke skrev:
Det är bara att mata på komponenterna under "Advanced network" - lätt som en plätt! ;-)
Mjo men alltså jag menade filterfunktionen. Den undre bilden är filterfunktionen, inte uppmätt frekvensgång med filter. Om man för in filtret i advanced network så ser man väl filter+frekvensgång i Basta? Eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-23 21:34

LasseA skrev:
Jocke skrev:
Mjo men alltså jag menade filterfunktionen. Den undre bilden är filterfunktionen, inte uppmätt frekvensgång med filter. Om man för in filtret i advanced network så ser man väl filter+frekvensgång i Basta? Eller tänker jag fel?

Frekvensgången på den elektriska sidan... sedan kan man gå vidare med box och baffelsimulering, avstånd till bakväggen osv... men med en wg som DXT låter det sig nog inte göras... Vi vet ju att orginalfiltret mäter rakare än mycket så jag kikar på relativa förändringar medan jag lyssnar... Mätning kommer så småningom! :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 19:44

celef skrev:okej, då förstår jag
...

Det är ju 1:a ordningens filter på den elektriska sidan. Tillsammans med den naturliga avrullningen får han ett 2:a ordningens filter på den akustiska sidan. ER18RNX har resonanser runt 5kHz som dämpas med ett notchfilter.

DXT-diskanten har fler komponenter och det finns olika anledningar till det. Resonansen är lite "utsmetad" och det beror antagligen på dubbla kammare. Den hade nog mått bra av magnetisk olja men dit har iaf inte jag kommit ännu... Waveguiden faller uppåt från c:a 5-6kHz - vid 10-12kHz ligger nivån iaf 6dB lägre...

Ett 1:a ordningens filter rätar ut kurvan uppåt med -3dB vid 3-4kHz. Ett sådant filter fungerar med en mindre midbas som går högre - kika på audioexite! :) Det som MarkK gör med ER18DXT är att lägga delningen lägre och kapa "puckeln" med en notch till.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 19:53

Mätte med orginalfiltret och fick mina lyssningsintryck bekräftade - den peakade ett par dB vid 4-5kHz. Upplevde den också lite väl rak och pillade lite utifrån vad jag hörde. Så här ser det ut lite off axis (30°) 1m just nu. Har försökt dämpa mellanregistret lite för att slippa det aggresiva vid 4kHz och samtidigt hantera förtätningen runt 3kHz.

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum