Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Om ni över huvud taget jämför samma musik, så är det förmodligen helt olika mastrat. Så med all sannolikhet jämför ni inte medierna, utan mastringarna.
eksund skrev:Almen skrev:Om ni över huvud taget jämför samma musik, så är det förmodligen helt olika mastrat. Så med all sannolikhet jämför ni inte medierna, utan mastringarna.
Dessvärre har jag bara medierna att tillgå. På cd respektive vinyl.
Ditt förslag blir inte lätt att tillmötesgå:
eksund skrev:paa skrev:Placebo, i båda fallen.
Nä, det är verkligt!!
eksund skrev:Nattlorden skrev:Du hör inte knäpp och knaster, sonen tappar fokuseringen varje gång.
Inte ett knaster som knäpper (eller nästan i varje fall)
paa skrev:eksund skrev:paa skrev:Placebo, i båda fallen.
Nä, det är verkligt!!
Han har blivit matad med info om "perfekt digitalt ljud" i hela sin uppväxt, och du har tagit in info om bl.a sönderhackade signaler och vasst digitalljud från metallglänsande skivor. Klart att det upplevs olika då.
eksund skrev:Vinyl är bättre mastrad - YES!
Nattlorden skrev:eksund skrev:Nattlorden skrev:Du hör inte knäpp och knaster, sonen tappar fokuseringen varje gång.
Inte ett knaster som knäpper (eller nästan i varje fall)
Hur kan du veta det om din hjärna lärt sig undvika höra det?
Almen skrev:eksund skrev:Vinyl är bättre mastrad - YES!
Oftast, alltså. Sedan har ju vinyl en hel del andra tillkortakommanden rent tekniskt gentemot CD, men en bättre mastring uppväger oftast det. Plus mysighetsfaktorn då, som jag antar att du värderar en bit högre också.
Det är nog allmängods att känna till det. Trist kunskap. Det behöver inte vara såeksund skrev:Almen skrev:eksund skrev:Vinyl är bättre mastrad - YES!
Oftast, alltså. Sedan har ju vinyl en hel del andra tillkortakommanden rent tekniskt gentemot CD, men en bättre mastring uppväger oftast det. Plus mysighetsfaktorn då, som jag antar att du värderar en bit högre också.
Speciellt med en guinness eller två. Gläder mig till din insikt!!
adzer skrev:Väldigt stor chans att det rör sig om placebo. Ritualen av att plocka fram en LP och lägga på spelaren känns rätt och påverkar hur du upplever musiken.
Goldfinger skrev:adzer skrev:Väldigt stor chans att det rör sig om placebo. Ritualen av att plocka fram en LP och lägga på spelaren känns rätt och påverkar hur du upplever musiken.
Extremt liten chans skulle jag då säga, av rent tekniska skäl.
adzer skrev:Goldfinger skrev:adzer skrev:Väldigt stor chans att det rör sig om placebo. Ritualen av att plocka fram en LP och lägga på spelaren känns rätt och påverkar hur du upplever musiken.
Extremt liten chans skulle jag då säga, av rent tekniska skäl.
Hur menar du då?
Att det finns en teknisk och ljudmässig skillnad är en sak, men att konsekvent föredra det ena framför det andra skulle jag mycket väl misstänka beror på placebo.
eksund skrev:paa skrev:eksund skrev:paa skrev:Placebo, i båda fallen.
Nä, det är verkligt!!
Han har blivit matad med info om "perfekt digitalt ljud" i hela sin uppväxt, och du har tagit in info om bl.a sönderhackade signaler och vasst digitalljud från metallglänsande skivor. Klart att det upplevs olika då.
Jag har inga sönderhackade signaler, jag spelar analogt!
Det digitala är väl sönderhackat?
eksund skrev:Varför låter vinylskivor bättre i mina öron än i min sons?
Mina öron är 59 år gamla, sonens endast 28.
Men jag tycker vinylskivorna är överlägsna återgivare av musik över cd-mediat.
Våffö e de på dette viset?
Samma sak om jag spelar samma musik via ex.v. spotify över anläggningen jämfört med att lägga på vinylskivan. Vinylen låter alltid (i mina öron) bättre.
Är jag för gammal att hänga med, eller........
Spelar på:
Thoréns + McIntosh + JBL (om det nu har någon betydelse)
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 20 gäster