Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Att i detalj beskriva hur man kodar höjd är inte lätt.
E skrev:Intressant fråga, Belker!
IngOehman skrev:Att i detalj beskriva hur man kodar höjd är inte lätt.
Vet du om du själv () eller någon annan har försökt tidigare i
någon skrift eller så? Dvs mer ingående. Kanske har något stått i
MoLt?
E skrev:Hur mycket skiljer sig olika människoörons "höjdkorrektionskurva" åt? Tillräckligt lite för att man skall kunna bli tillräckligt lurad kanske...
Mvh E*
Flint_inaktiv skrev:Jag har labbat en del med delningsfilter och tänkt på det här med höjd i ljudbilden. Det dök upp en gång av en tillfällighet. Jag mekade med ett tvåvägssystem och i ett läge där filtret var lika "fel" hur jag än fasvände diskantelementet så stack ljudbilden iväg uppåt i ena läget och tröcks (plattades) ner i det andra.
IngOehman skrev:Ja sådana apparater finns.
Det kanske kan tilläggas att de flesta inspelningar inte har någon "avsiktlig" höjd inspelad. Att de flesta anläggningar är väldigt dåliga på att återge höjd kanske inte är så viktigt sålunda? Det är ju en överkursegenskap så att säga.
Bredd = skitlätt, djup = halvlätt (fast många misslyckas redan där*), höjd = svårt.
Vh, iö
- - - - -
*Så snart högtalarna alstrar multipla loobar och/eller lyssningsrummet inte är lämpligt dämpat, så förvrängs och syntetiseras djupinformationen obönhörligt. Därmed inte sagt att vissa inte ändå kan gilla det de hör.
Isidor skrev:Gillar man djup så bör man skaffa en bra panelhögtalare (dipoltyp) som man ställer upp 2-3 m från den främre väggen. Ställer man dem närmare så blir det mest bara rörigt.
Djupet blir p.g.a. den helt dominerande fasvända förstareflexen mot denna vägg enormt och väldigt trevligt att lyssna på för all sorts musik. En akustisk signalprocessor som är långt mycket bättre än de digitalprocessade ljudfält som erbjuds överallt numera. Att djupet inte är "sant", d.v.s. en rumsakustisk effekt kan man förvissa sig om genom att låta avståndet till den bakre väggen vara samma som till den främre. Dipolutrålningen gör nämligen att förstareflexerna från främre och bakre vägg släcks ut helt på detta sätt och ljudet antar "studiokänsla", d.v.s. relativt låg rumsinverkan.
*Så snart högtalarna alstrar multipla loobar och/eller lyssningsrummet inte är lämpligt dämpat, så förvrängs och syntetiseras djupinformationen obönhörligt. Därmed inte sagt att vissa inte ändå kan gilla det de hör.
Schimpans-AB skrev:Nja, tänkt som info angående "höjdinspelningar"
Här är mer info. Ladda gärna ner Elgar-filerna DTS & waw-DTS) och testa.
Kan funka fullt ut om du har en surr-anläggning med lämplig inställning för flerkanal. Har själv ingen surr.
Själv kör jag stereo (2-kanal UHJ). Har Elgarinspelningen på CD.
http://www.ambisonic.net
Lycka till
genstruktur skrev:Jag menade att det var vid vanlig 2 kanalslyssning som jag undrade kring höjden på ljudbilden och sångaren/sångerskan. Med vanliga musikskivor inspelade på cd (eftersom det är det som jag lyssnar mest på).
genstruktur skrev:Just det här med höjden på ljudbilden tycker jag är intressant.
Förr har jag alltid tänkt att det var mina mediokra högtalare som gjorde att jag inte fick någon vidare höjd på ljudbilden. Började för några år sedan att laborera med absorbenter och ljudet blev otroligt mycket bättre men just höjden på ljudbilden ökade inte alls lika mycket som många andra parametrar som förbättrades. Jag antog att det kanske var högtalarna som satte begränsningarna på den punkten.
Köpte för några månader sedan nya (begagnade) högtalare och slutsteg. Det vara samma visa som med absorbenterna faktiskt. Fick ett otroligt lyft på alla möjliga parametrar men höjden på ljudbilden ändrades inte alls så mycket som många av de andra aspekterna av ljudet. Sångaren/sångerskan är ett sådant exempel. Jag upplever att ljudet låter jättebra och instrument och röster låter "naturligt" och är jättenöjd på alla möjliga vis. Röster svävar inte ut eller är har "fat lips" och jag kan få känslan av att det verkligen står (halvstår/sitter)och sjunger framför mig här hemma. Dock tycker jag att till exempel sångaren/sångerskan placerar sig får lågt ner i ljudbilden. Ungefär som att alla som sjunger är 100-150cm långa.
Var hemma hos en man som hade ett riktigt fint akustiskt rum designat av IÖ och där måste jag säga att jag upplevde det som att sångaren/sångerska stod upp och sjöng och att det kändes som de fick en naturlig höjd och placerade sig sedermera på "rätt" plats i ljudbilden. Jag tänker mig på en höjd cirka 150-190 cm. Är det så enkelt att det gäller att ordna med akustiken ännu mer? Vet inte hur mycket mer akustikfix mitt vardagsrum tål utan att ser för taskigt ut ur andra aspekter eller hur mycket mer jag får igenom för min bättre hälft. Eller är det att jag sitter i ett för litet rum och för nära högtalarna? Har inte så stort rum tyvärr men det är 225cm mellan frontarna och från baslinjen mellan diskanterna är det 265cm till sweetspot. 225x1.18= 265.5cm. Går tyvärr inte att göra så mycket åt placeringar av högtalare och sweetspot. Dels för att rummet inte är så stort och för att jag tycker att min nuvarande högtalar samt sweetspotplacering efter mycket flyttande och lyssnande ger mig en bra tonal balans .
Mvh
/Genstruktur
Sångaren/sångerskan är i de allra flesta fall inte inspelad i stereo. Med en panorerad monosignal vet jag inte om någon höjdinformation kodas.
Hmm, har du provatatt mixtra lite med invinkling av högtalare? Alternativt faktiskt aktivt valt att luta dem lite bakåt för att få ljudlooberna mer riktade uppåt? Vad händer om du tex placerar båda frontarna på 10-20cm höga lådor?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster