Hifi för syns skull

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-25 10:38

phloam skrev:
shifts skrev:
phloam skrev:Men det är bra att så många som vill gömma undan trots allt bryr sig väldigt mycket om lackeringen av sina högtalarlådor i alla fall ;)

Precis, det var därför jag valde en lack som jag tycker försvinner väldigt bra i ett dunkelt rum: mattsvart knotterlack.

Ta inte illa upp om jag säger att det låter snyggt! :D

Hehe, klart jag inte tar illa upp! Fint ska det vara!

Jag tycker det är en spännande fråga. Delar av min anläggning vill jag gärna att den syns (skivspelaren), men andra inte. Visst är det lite beroende av vad det är för prylar också. Hade jag någon vacker apparat från Gryphon eller Audio Research hade den gärna fått stå synligt, även om jag inte skulle vilja ha allting framme.

Edit: Damn you Auto Correct.
Senast redigerad av shifts 2012-08-25 12:05, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-25 12:00

IngOehman skrev:
Och bara för protokollet har jag inga invändningar alls mot att man har
ett teknikaltare. Det jag ogillar är altarlyssning just eftersom det drabbar
musiken.

- - -

Och med altarlyssning menar jag (det är ju jag som hittat på begreppet)
just det där med att man har anläggningen rakt framför sig, centrerad
mellan högtalarna, så man ser den när man lyssnar.

Alltså så att det ser ut som om man tillber det.

Så jag skulle snarast säga att du har undvikit altarlyssning fullständigt! ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. Skälen till min inställning till altarlyssning är ju inte bara att det tar
uppmärksamhet från musiken, utan det är ett otyg även akustiskt. Och
sen gör det ju faktiskt apparaturen svårbetjänad dessutom. Inte en siffra
rätt. Därmed inte sagt att jag har några invändningar mot om andra vill
ha det så.

Det är snällt av dig att inte ha några invändningar mot hur folk vill ha det, men samtidigt så skriver du att "altarlyssning drabbar musiken" som om det vore nån slags vedertagen sanning.

Jag menar att det inte alls behöver vara så, utan att det som (återigen, lite föraktfullt) kallas altarlyssning lika gärna kan vara ett sätt för många att fokusera bättre på musiken.

Detta beroende på att anläggningen, som ju är musikens gränssnitt mot människan, är det verktyg vi använder i hemmet för att lyssna på musik. Det har en specifik uppgift, att förmedla en musikupplevelse.

Nästan alla seriösa komponenter är utformade för att vara diskreta men ändå tilltalande, just för att fylla denna viktiga funktion. Så istället för att propagera olika puristmyter så tycker jag att vi kan erkänna att "altarlyssning" är precis lika välmotiverat som att sitta i mörker med en fjärrkontroll.

Sen behöver man ju inte placera den olämpligt ur akustisk eller praktisk synvinkel för det, utan var och en kan ta denna information och skapa en egen lösning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-25 12:38

phloam skrev:Det är snällt av dig att inte ha några invändningar mot hur folk vill ha det, men samtidigt så skriver du att "altarlyssning drabbar musiken" som om det vore nån slags vedertagen sanning.

Tänk dig ljudvågsutbredningen ifrån en högtalare med och utan att behöva träffa en stapel apparater i mitten. (Sen om du inte tror det gör någon skillnad så kan du ju anordna något testförfarande för att blindtesta skillnaden. Och kanske bjuda hem ett par tusen slumpmässigt valda personer i varierande ålder så du kan få lite bra statistik också.)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-25 12:42

Nattlorden skrev:
phloam skrev:Det är snällt av dig att inte ha några invändningar mot hur folk vill ha det, men samtidigt så skriver du att "altarlyssning drabbar musiken" som om det vore nån slags vedertagen sanning.

Tänk dig ljudvågsutbredningen ifrån en högtalare med och utan att behöva träffa en stapel apparater i mitten. (Sen om du inte tror det gör någon skillnad så kan du ju anordna något testförfarande för att blindtesta skillnaden. Och kanske bjuda hem ett par tusen slumpmässigt valda personer i varierande ålder så du kan få lite bra statistik också.)

Läs gärna sista meningen i mitt inlägg ovan en gång till. Eller hela inlägget kanske. Det jag invänder mot är att IÖ påstår att den "stjäl uppmärksamheten från musiken" som om det vore sant för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-25 13:00

phloam skrev:Läs gärna sista meningen i mitt inlägg ovan en gång till.

Ja och utgår man från den så kanske man kommer till slutsatsen av att altarplacering inte är möjlig i så fall.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-08-25 13:02

Men om man inte lyssnar på musik på sin anläggning dårå?!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-25 13:05

Naqref skrev:Men om man inte lyssnar på musik på sin anläggning dårå?!

Då blir det ingen altarlyssning. Men visst... vill man ha prylarna i mitten när man inte lyssnar så kan man ju ha racket på hjul.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-25 13:13

phloam skrev:
Nattlorden skrev:

Läs gärna sista meningen i mitt inlägg ovan en gång till. Eller hela inlägget kanske. Det jag invänder mot är att IÖ påstår att den "stjäl uppmärksamheten från musiken" som om det vore sant för alla.

Bara att tjacka en HiFi-Niqab med hål för öronen och inte ögonen så är man hemma. Sen kan ju olika tyg funka olika bra beroende på ens skallform.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-25 13:16

Det skäl jag vet är det normala är att folk vill ha lika långa högtalarkablar och lyssnar man på längden i rummet i så blir det ofta väldigt meckigt att placera grejorna någon annanstans än i mitten om man inte kan flytta ut högtalarna långt eller att man skall kunna ha grunkorna framför utan att skymma högtalarna. Och långa högtalarkablar blir det. Om man inte har monosteg då förstås.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-08-25 13:24

Nattlorden skrev:
Naqref skrev:Men om man inte lyssnar på musik på sin anläggning dårå?!

Då blir det ingen altarlyssning. Men visst... vill man ha prylarna i mitten när man inte lyssnar så kan man ju ha racket på hjul.

Nej, jag menade om man lyssnar på saker som inte definieras som musik, kommer då altarlyssning att sabotera musiken? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-25 13:30

Nattlorden skrev:
phloam skrev:Läs gärna sista meningen i mitt inlägg ovan en gång till.

Ja och utgår man från den så kanske man kommer till slutsatsen av att altarplacering inte är möjlig i så fall.

Nu menar ju jag att altarlyssning inte är beroende av att man har anläggningen mellan högtalarna :D utan att man har den i sitt blickfång medan man lyssnar. Man kan ha altaret vid sidan om t.ex. i en möbel men ändå fullt synligt.

Vore kul om vi kunde ta oss förbi dessa petitesser och diskutera kärnfrågan, d.v.s. om anläggningen stör musiken som påstås. Annat än vad gäller akustisk/ergonomi, vilket är rätt trivialt att konstatera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-25 14:01

phloam skrev:Vore kul om vi kunde ta oss förbi dessa petitesser och diskutera kärnfrågan, d.v.s. om anläggningen stör musiken som påstås. Annat än vad gäller akustisk/ergonomi, vilket är rätt trivialt att konstatera.

Lönt... inte mycket av frågan som återstår då...

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-08-25 14:13

Såhär ser det ut hos mig, kanske inte riktigt något "altare" men en smidig lösning för att få undan alla apparater.

Bild

Sen ska det byggas ramar som kommer kläs med vitt högtalartyg som kommer täcka apparaterna i mitten. :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-25 14:29

phloam skrev:
[…]

Vore kul om vi kunde ta oss förbi dessa petitesser och diskutera kärnfrågan, d.v.s. om anläggningen stör musiken som påstås. Annat än vad gäller akustisk/ergonomi, vilket är rätt trivialt att konstatera.

För vissa gör den det, för andra gör den inte det. Vissa får en förhöjd upplevelse av att inte se anläggningen, andra får en förhöjd upplevelse av att se den.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-25 14:53

Nattlorden skrev:
phloam skrev:Vore kul om vi kunde ta oss förbi dessa petitesser och diskutera kärnfrågan, d.v.s. om anläggningen stör musiken som påstås. Annat än vad gäller akustisk/ergonomi, vilket är rätt trivialt att konstatera.

Lönt... inte mycket av frågan som återstår då...

Bra, det tolkar jag som att du också ser det som självklart att synlig hifi-utrustning lika gärna kan vara medierande som distraherande? :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-25 15:02

shifts skrev:För vissa gör den det, för andra gör den inte det. Vissa får en förhöjd upplevelse av att inte se anläggningen, andra får en förhöjd upplevelse av att se den.

Precis - hifi för upplevelsens skull, inte bara för syns skull, kan man säga :)

Sen finns allt där emellan - vissa delar vill man ha framme, andra gömmer man, som du var inne på. Alltid roligt att se olika individuella lösningar :)

Jag tycker faktiskt detta är en viktig fråga, speciellt idag när allting "IT-fieras". Om vi alla är så noga med ljudet - borde vi inte vara lika noga med att ha ett riktigt bra och trivsamt gränssnitt mot musiken?

Är det inte bra så borde det sättas press på tillverkarna..!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-25 15:04

Det är nog en viktig fråga för dig med gränssnittet men jag tror att majoriteten av dem under 25 år bara bryr sig om tillgänglighet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-25 15:05

phloam skrev:Bra, det tolkar jag som att du också ser det som självklart att synlig hifi-utrustning lika gärna kan vara medierande som distraherande? :)

Med de akustiska effekterna bortplockade - ja. Och då det inte är entydigt eller generellt - fantastiskt ointressat. 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-25 15:12

Nattlorden skrev:Med de akustiska effekterna bortplockade - ja. Och då det inte är entydigt eller generellt - fantastiskt ointressat. 8)

Då kanske det är egalt för dig vem som bestämmer hur vi Hifi-intresserade ska ha det. Lika bra att dumpa hifi-anläggningen och köra med laptop, smartphone och bioanläggning kanske.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-25 15:55

phloam skrev:Då kanske det är egalt för dig vem som bestämmer hur vi Hifi-intresserade ska ha det.

Klart som fanken att det är egalt för mig! Ni är alla vuxna personer och gör självklart precis hur ni vill!

Det som intresserar mig är återgivningsteori. Och det enda som är intressant för den delen är fysisk påverkan pga placering; någon annan kan intressera sig för apparatägarpsykologi-delen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-25 16:23

Nattlorden skrev:Det som intresserar mig är återgivningsteori.

Ok, då missförstod jag varför du läser och postar i en tråd som heter "Hifi för syns skull" :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2012-08-25 16:24

Nattlorden skrev:
phloam skrev:Då kanske det är egalt för dig vem som bestämmer hur vi Hifi-intresserade ska ha det.

Klart som fanken att det är egalt för mig! Ni är alla vuxna personer och gör självklart precis hur ni vill!

Det som intresserar mig är återgivningsteori. Och det enda som är intressant för den delen är fysisk påverkan pga placering; någon annan kan intressera sig för apparatägarpsykologi-delen.

Jo, inhägnar man sina apparater med järnstaket börjar det bli lite intressant med "apparatägarpsykologi"...
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-25 16:26

Nattis kanske är drabbad av "fysisk påverkan pga placering" :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-25 17:08

Även om det är fint behöver de väl inte stå på sämsta stället i rummet, där
de står både akustiskt och med avseende på handhavandet? Den optiska
störningen är väl egentligen det minsta problemet eftersom man kan värja
sig mot det genom att blunda.

Jag bara frågar, och klagar inte alls på din åsikt. Du har ju rätt att ha den
lika väl som alla har rätt till sina åsikter, och jag är bara nyfiken både på den
och om du testat med ett optiskt fritt frontalfält?.

- - -

När jag läser det du skriver så kommer sinnenas samspel och de studier jag
gjort på det mig i hågen, och att/hur synen dominerar den medvetna varse-
blivningen medan hörseln råder över den undermedvetna, ehuru lättstört av
det dominerande sinnet.

Lite förenklat är det synen som bestämmer vad man tänker, medan hörseln
styr vad man känner (väldigt förenklat förvisso).

Men problemet är att synen som dominerar lätt slår ut hörseln till stor del,
och förtar mycket av både musik och andra ljudupplevelser. :(

- - -

Smak är ett mycket bättre sinne att kombinera med, eftersom man där har
ett omvänt dominansförhållande, och därför är godis till filmen något som
inte skadar filmupplevelsen. Att titta på vykort (eller ett altare) medan man
lyssnar på musik förtar dock lätt musikupplevelsen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-25 17:10

Lust skrev:Jo, inhägnar man sina apparater med järnstaket börjar det bli lite intressant med "apparatägarpsykologi"...

Sån tur det inte syftade på mig, så slipper jag påtala felaktigheterna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-25 17:15

Nattlorden skrev:

Det är egalt för mig också, så länge alla är nöjda är jag det. Men ändå är
det intressant tycker jag.

Och jag tror nog att även du tycker att det finns mera än bara påverkan
av ljudet som sådant. Skulle exempelvis gissa att du skulle se en strobo-
skoplampa riktad mot lyssnarens ansikte, som oönskad, även om den inte
ger något nämnvärd påverkan av ljudet, bara av ljudupplevelsen.

Eller?

Lite sammanfattningsvis vill jag nog helt enkelt påstå att det kan finnas fog
för att inkludera även de saker man ser i ljudåtergivningsteorin. I varje fall i
förekommande fall.

Det är t ex väldigt lätt att visa att nästan alla lyssnares prestationer i blind-
lyssningar är i högsta grad beroende av estetiken i det man ser, trots att
lyssningen som sådan är blind (man ser inget som ger ledtrådar till vad som
spelar).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-08-25 18:31

Nattlorden skrev:

Nej, en hög stapel är nog kanske inte att rekommendera. Därför använder jag ett endast 60cm högt finite-rack mellan mina 180cm höga Maggisar :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-25 18:37

IngOehman skrev:Och jag tror nog att även du tycker att det finns mera än bara påverkan
av ljudet som sådant. Skulle exempelvis gissa att du skulle se en strobo-
skoplampa riktad mot lyssnarens ansikte, som oönskad

Visst. Alla yttre störmoment kan förstöra möjligheterna till full avslappning/fokus. Jag tror dock att skall vi tala förbättringar på den punkten så är nog skönt sittande viktigare än om dacen är snygg, men att effekten av sådant är individuellt borde vara solklart.

En taktsynkad stroboskoplampa skulle kanske kunna vara positivt för vissa Linnister? :mrgreen:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-25 19:19

Nattlorden skrev:En taktsynkad stroboskoplampa skulle kanske kunna vara positivt för vissa Linnister? :mrgreen:
Kul att försöka göra sig lustig på andras bekostnad? :?

Störande moment för lyssningen måste ju din färgsättning på dina altarbasar vara.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-25 19:51

Objektivisten skrev:Vem vill gömma dom här?

Bild

Ladies and gentlemen - This is art!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi