single_malt skrev:Det borde väl inte vara så svårt att påvisa om det gick..
Nej, det svåra är väl att övertyga de som inte vill bli övertygade efteråt...
Moderator: Redaktörer
single_malt skrev:Det borde väl inte vara så svårt att påvisa om det gick..
single_malt skrev:Jag saknar belägg för att mjukfötter har någon hörbar inverkan överhuvudtaget. Det borde väl inte vara så svårt att påvisa om det gick..
Och det vore det rationella tillvägagångssättet, att undersöka det eventuella problemet empiriskt.
Kimpost skrev:single_malt skrev:Jag saknar belägg för att mjukfötter har någon hörbar inverkan överhuvudtaget. Det borde väl inte vara så svårt att påvisa om det gick..
Och det vore det rationella tillvägagångssättet, att undersöka det eventuella problemet empiriskt.
Det är väl själva poängen? Att de inte ska ha hörbar inverkan, medan hårdfötter, ju hårdare desto mer, har inverkan. Och att det oavsett fottyp handlar om en relativt sett liten inverkan? Det finns andra saker som är mycket viktigare.
Nattlorden skrev:single_malt skrev:Det borde väl inte vara så svårt att påvisa om det gick..
single_malt skrev:Kimpost skrev:single_malt skrev:Jag saknar belägg för att mjukfötter har någon hörbar inverkan överhuvudtaget. Det borde väl inte vara så svårt att påvisa om det gick..
Det är väl själva poängen? Att de inte ska ha hörbar inverkan, medan hårdfötter, ju hårdare desto mer, har inverkan. Och att det oavsett fottyp handlar om en relativt sett liten inverkan? Det finns andra saker som är mycket viktigare.
Om de inte ha nån hörbar inverkan, varför ska man då ha dom överhuvudtaget..?
Då förstår jag verkligen inte varför du inte undersöker det själv?single_malt skrev:Nattlorden skrev:single_malt skrev:Det borde väl inte vara så svårt att påvisa om det gick..
För mig handlar sånt här inte om att att övertyga andra utan jag vill veta.
single_malt skrev:Kimpost skrev:single_malt skrev:Jag saknar belägg för att mjukfötter har någon hörbar inverkan överhuvudtaget. Det borde väl inte vara så svårt att påvisa om det gick..
Kimpost skrev:single_malt skrev:Kimpost skrev:single_malt skrev:Jag saknar belägg för att mjukfötter har någon hörbar inverkan överhuvudtaget. Det borde väl inte vara så svårt att påvisa om det gick..
För att teorin är att, i den mån fötter påverkar högtalare överhuvudtaget, så har mjukfötter minst påverkan. Vitsen med dem är ju att få bort ljud från kabinett- och golvresonanser.
Inget av det här betyder ju att det ena eller andra ger "bättre" ljud.
single_malt skrev:För mig handlar sånt här inte om att att övertyga andra utan jag vill veta.
single_malt skrev:Den teorin låter som att man bara måste ha nån sorts fötter och det gäller att välja den minst dåliga?
Richard skrev:Högtalare låter bättre då de står stilla, och där transienter kan återges utan att högtalaren svajar som en mast i storm.
Det är synnerligen lätt att höra då man lyssnar till musik, detta är något som Harryup upptäckt och det är inget konstigt med det.
Det låter ju bättre med hårda fötter.
MagnusÖstberg skrev:Då förstår jag verkligen inte varför du inte undersöker det själv?
Är det för komplext för dig?
Nattlorden skrev:Varför vet du inte ännu då?
single_malt skrev:Att försöka kvantifiera uppfattbarheten av ljud som uppstår pga vibrationer som fortplantas från högtalarkabinett är komplext. Särskilt som högtalarna själva har en förmåga att låta ganska mycket.
Att mäta skillnad mellan hur själva högtalaren låter med eller utan fötter förmodligen lättare och kan kanske utföras i ekofritt utrymme för att hålla koll på ovidkommande variabler.
Man måste börja med att försöka isolera varje variabel för sig och se om något kan överstiga hörbarhetströskeln i en viss situation.
Skyldigheten att göra detta åligger den som hävdar att fötterna har en viss effekt.
Nattlorden skrev:
Det är lösbart på andra sätt. Ingvar har ju gjort en vibrationsgivare som vibrerar som en högtalare - en sådan fungerar utmärkt för en sådan här test.
Kan tänka mig att även korta ljudpulser skulle fungera utmärkt för att testa detta.
Mer väsentligt: om man byter från något som ligger under hörtröskeln till någon som ligger ännu längre under hörtröskeln pga fysikaliska anledningar försämrar det ingenting. Möjligen vinner man lite feelgood för man vet man gjort så mycket man kan i den häraden. Om de man bytte ifrån något som låg över hörtröskeln så har man gjort en vinst.
single_malt skrev:MagnusÖstberg skrev:Då förstår jag verkligen inte varför du inte undersöker det själv?
Är det för komplext för dig?
ochNattlorden skrev:Varför vet du inte ännu då?
Den här typen av kommentarer visar om inte annat att det är förståeligt att propagandan om att man måste ha särskilda fötter och andra tweaks kan ha sånt genomslag.
Ja, "det" är komplext. Att försöka kvantifiera uppfattbarheten av ljud som uppstår pga vibrationer som fortplantas från högtalarkabinett är komplext. Särskilt som högtalarna själva har en förmåga att låta ganska mycket.
Att mäta skillnad mellan hur själva högtalaren låter med eller utan fötter förmodligen lättare och kan kanske utföras i ekofritt utrymme för att hålla koll på ovidkommande variabler.
Man måste börja med att försöka isolera varje variabel för sig och se om något kan överstiga hörbarhetströskeln i en viss situation.
Skyldigheten att göra detta åligger den som hävdar att fötterna har en viss effekt.
Thomas_A skrev:Det jag undrar är de tester som enligt tidigare info gjordes med en speciallyft för att skifta mellan hård/mjuk koppling (blint).
Om jag minns rätt om detta:
Var gjordes den?
När gjordes den?
Vilka högtalare gjordes?
Vilka arrangerade och var med och lyssnade?
Finns dokumentation sparat?
Thomas_A skrev:Bump!Thomas_A skrev:Det jag undrar är de tester som enligt tidigare info gjordes med en speciallyft för att skifta mellan hård/mjuk koppling (blint).
Om jag minns rätt om detta:
Var gjordes den?
När gjordes den?
Vilka högtalare gjordes?
Vilka arrangerade och var med och lyssnade?
Finns dokumentation sparat?
Nattlorden skrev:single_malt skrev:Att försöka kvantifiera uppfattbarheten av ljud som uppstår pga vibrationer som fortplantas från högtalarkabinett är komplext. Särskilt som högtalarna själva har en förmåga att låta ganska mycket.
Det är lösbart på andra sätt. Ingvar har ju gjort en vibrationsgivare som vibrerar som en högtalare - en sådan fungerar utmärkt för en sådan här test.
Kan tänka mig att även korta ljudpulser skulle fungera utmärkt för att testa detta.
Mer väsentligt: om man byter från något som ligger under hörtröskeln till någon som ligger ännu längre under hörtröskeln pga fysikaliska anledningar försämrar det ingenting. Möjligen vinner man lite feelgood för man vet man gjort så mycket man kan i den häraden. Om de man bytte ifrån något som låg över hörtröskeln så har man gjort en vinst.
Harryup skrev:Men man måste komplettera med lyssningar för att se hur musikåtergivningen blir påverkad inte bara av golvet utan även om det påverkar ljudåtergivningen direkt också.
Sen får man ju utvärdera om det positiva med någon fot möjligen balanseras med det negativa eller hur det blir.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Men man måste komplettera med lyssningar för att se hur musikåtergivningen blir påverkad inte bara av golvet utan även om det påverkar ljudåtergivningen direkt också.
Sen får man ju utvärdera om det positiva med någon fot möjligen balanseras med det negativa eller hur det blir.
Nej, inte "man måste" utan "vissa måste". Andra har fått tillräckliga svar redan.
Harryup skrev:Eller hur funkar fel viktanpassning? Vad ändras fysiskt?
mvh/Harryup
KarlXII skrev:Harryup skrev:Eller hur funkar fel viktanpassning? Vad ändras fysiskt?
mvh/Harryup
Den närmar sig en hård fot åt bägge hållen.
ÄR foten för en tyngre högtalare är den för hård och är den för en lättare blir den för mjuk, komprimeras, och förlorar fjädringsegenskaperna - blir för hård då också.
Harryup skrev:Så det jag menade ursprungligen är att för att bara kolla hur golvet "låter" räcker inte om man vill veta hur ljudet i stort påverkas.
Harryup skrev:Nja, menade bara att det är ganska stora intervall på fötterna och att som en del väga fram och bak för att optimera är förmodligen riktigt klokt.
Men fötterna säljs ju i affär inte 2 och 2 så detta med att köpa ett paket fötter och sen vara i hamn är ju inte säkert att det stämmer.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster