Prisvärd bordcirkelsåg?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Prisvärd bordcirkelsåg?

Inläggav paa » 2005-08-22 20:07

Nån som provat Biltemas bordcirkelsåg:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91732
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2005-08-23 08:56

Hej!

Är inte svar på din fråga men i Julabladet som kom igår fanns en för 595 SEK

mvh

Martin

Användarvisningsbild
harald

Appropå Bordssåg

Inläggav harald » 2005-08-24 14:36

Jag har byggt ett riktigt bra sågbord av två srivbords ramar där jag sågat upp ett hål för plåten där jag har en vanlig cirkelsåg fast skruvad och så har jag gjort ett triangel format mothåll med en genomgående bult som löper i ett ur fräst spår sen har jag tagit två stålprofiler och satt fast ett antal rör ca 1m långa med på svetsade axlar rullarna är ca 30mm i diameter och sitter med ca 10mm mellanrumjag har två av dessa profilskapelser dessutom så sticker dwe ut ca 120cm från långsidan på sågbordet så jag kan alltså slänga upp en hel tex 25mm MDF platta och hantera den helt själv vid sågningen. Annars är det ju ganska så svårt att hantera så stora skivor själv och även om man är två så blir det ganska krångligt att såga på ett sånt där litet sågbord som det på Jula & Biltema. Hela kalaset har kostat mig ca 1000kr. Jag har också monterat det så att jag lätt kan skruva upp och ner det stora bordet, i vanliga fall så använder jag bara grundbordet (normal skrivbords storlek)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-08-24 15:44

Jag har en likadan som den på Biltema, dock köpt under annat namn på Bauhaus. Den funkar OK men det är lite glapp spåren där fästet för anhållet löper och man kan inte såga bredare än ~20cm med god precision.

Jag var för några veckor sedan på Jula och kikade på en makapär för 1395kr, nu när jag kollar på hemsidan så tror jag det är den som har nr 244018. Den kändes mycket bättre och klarade om jag minns rätt upp till runt 40cm bredd eller något i den stilen.

En bild från hemsidan: http://www.jula.se/Butik/assets/product ... 890839057&

/Erik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-08-24 16:25

Erik_Johansson skrev:Jag har en likadan som den på Biltema, dock köpt under annat namn på Bauhaus. Den funkar OK men det är lite glapp spåren där fästet för anhållet löper och man kan inte såga bredare än ~20cm med god precision.

Jag var för några veckor sedan på Jula och kikade på en makapär för 1395kr, nu när jag kollar på hemsidan så tror jag det är den som har nr 244018. Den kändes mycket bättre och klarade om jag minns rätt upp till runt 40cm bredd eller något i den stilen.

En bild från hemsidan: http://www.jula.se/Butik/assets/product ... 890839057&

/Erik

De ser ju ut att vara väldigt lika, tycker jag. Närmast identiska. Det som skiljer mest är väl priset.

Bild
998:-

Bild
1395:-

Dom som heter Herkules på Bauhaus verkar däremot skilja sig lite mer. :?:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-08-24 16:46

Du har rätt... det ser ut som Biltema bytt modell i senaste katalogen!

Utgick ifrån att det var samma som tidigare (som var identisk med min Hercules).

/Erik

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-08-24 17:46

Mitt tips är att hålla ögonen öppna för maskinauktioner. Ofta kan man få tag på kvalitetsmässigt väldigt mycket bättre begagande industrimaskiner till samma eller lägre pris, än de halvrackliga som erbjuds genom den vanliga järnhandeln/varuhusen. Jag köpte en behändig (180 kg :wink: ) Eica cirkelsåg för 2500:-, fotavtryck 50x50 cm, kullagrat riktigt gjutjärnsbord på 50x80 cm. Linjalen/anhållet ställ- och låsbart mot skala ned till 1/100 mm. Fick dessutom en 10-15 st klingor på köpet. Köpte några aluminiumprofiler för få ett större bord när det behövs. (Typ dessa: http://www.alucon.se/ ,den här typen av profiler brukar ofta finnas på skroten för någon hundring eller så)

Sernbrandts Maskiner brukar hålla en lördagsauktion varje höst och vår ute i Lunda, ca 20 min från Arlanda.

Användarvisningsbild
Belker

Re: Appropå Bordssåg

Inläggav Belker » 2005-08-24 18:00

harald skrev:Jag har byggt ett riktigt bra sågbord av två srivbords ramar där jag sågat upp ett hål för plåten där jag har en vanlig cirkelsåg fast skruvad och så har jag gjort ett triangel format mothåll med en genomgående bult som löper i ett ur fräst spår sen har jag tagit två stålprofiler och satt fast ett antal rör ca 1m långa med på svetsade axlar rullarna är ca 30mm i diameter och sitter med ca 10mm mellanrumjag har två av dessa profilskapelser dessutom så sticker dwe ut ca 120cm från långsidan på sågbordet så jag kan alltså slänga upp en hel tex 25mm MDF platta och hantera den helt själv vid sågningen. Annars är det ju ganska så svårt att hantera så stora skivor själv och även om man är två så blir det ganska krångligt att såga på ett sånt där litet sågbord som det på Jula & Biltema. Hela kalaset har kostat mig ca 1000kr. Jag har också monterat det så att jag lätt kan skruva upp och ner det stora bordet, i vanliga fall så använder jag bara grundbordet (normal skrivbords storlek)

Bild? :wink:

Användarvisningsbild
harald

Re: Appropå Bordssåg

Inläggav harald » 2005-08-24 18:39

Belker skrev:
harald skrev:Jag har byggt ett riktigt bra sågbord av två srivbords ramar där jag sågat upp ett hål för plåten där jag har en vanlig cirkelsåg fast skruvad och så har jag gjort ett triangel format mothåll med en genomgående bult som löper i ett ur fräst spår sen har jag tagit två stålprofiler och satt fast ett antal rör ca 1m långa med på svetsade axlar rullarna är ca 30mm i diameter och sitter med ca 10mm mellanrumjag har två av dessa profilskapelser dessutom så sticker dwe ut ca 120cm från långsidan på sågbordet så jag kan alltså slänga upp en hel tex 25mm MDF platta och hantera den helt själv vid sågningen. Annars är det ju ganska så svårt att hantera så stora skivor själv och även om man är två så blir det ganska krångligt att såga på ett sånt där litet sågbord som det på Jula & Biltema. Hela kalaset har kostat mig ca 1000kr. Jag har också monterat det så att jag lätt kan skruva upp och ner det stora bordet, i vanliga fall så använder jag bara grundbordet (normal skrivbords storlek)

Bild? :wink:

Ja så fort jag både har bordet uppmonterat och en digital kamera
Men jag skulle ju kunna göra en skiss på datorn över hur det i stora drag ser ut

Återgå till DIY-forum