Bygga ny baslåda till bil

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Bygga ny baslåda till bil

Inläggav JB » 2012-08-10 19:48

Bild

Hejsan, har en baslåda med 2 stycken MDS Audiophile 10" basar i (ca 10 år gamla men funkar fint än och har hög känslighet = lättdrivna), men nu när jag köpte ny bil så stötte jag på ett problem... lådan är för bred och får inte plats

Har ett 4-kanaligt slutsteg, så jag funderar på om jag bara ska använda en av basarna (och då bygga en ny låda till den) och köra 2 kanaler bryggat till den basen sedan 2 kanaler till ett par 6x9" element som monteras i hatthyllan (bilen har även 8 stycken medföljande högtalare som drivs direkt av huvudenheten)

Så hur ska man tänka när man räknar ut en låda till en bil när man har så pass litet "rum", gör man på samma sätt som när man räknar ut en låda till ett vanligt rum i ett hus?

Har ni något lådförslag så vore det jätteschysst!
Hade nog tänkt mig bygga basreflex med slitsport
Här är all info som står om elementet från en 12 år gammal MDS katalog:

MDS Audiophile 10":

* Effekttålighet: 600 watt peak (300 watt RMS)
* 60 oz magnet
* Känslighet: 94 dB
* Vas: 51,58 L
* Qts: 0,33
* Fs: 37 hz
* Passar alla lådkonstruktioner

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-10 20:05

Rena skiten jag har haft ett par sådana Pumpade bara luft utan bas .

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-08-10 20:10

boom skrev:Rena skiten jag har haft ett par sådana Pumpade bara luft utan bas .

Isåfall byggde du en dålig låda till dom, alternativt använde dom i hemmet?

Jag köpte mina begagnat för en billig slant för många år sedan (inkl lådan) och jag har varit väldigt nöjd med dom, har bara ca 2x150 watt i bilen så jag har inte ens kunnat driva dom fullt ut, men redan med den effekten spelar dom så pass högt att huvudenheten inte har en chans att lyckas få ut ens i närheten tillräckligt mycket effekt till fullrange högtalarna för att matcha basnivån, och då är det så pass högt att stolarna känns som massagestolar.

Men visst tar man in lådan i ett vanligt rum så imponerar dom inte speciellt mycket, men dom är ju byggda för bil, inte för hus :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-10 20:39

JB skrev:

Jag köpte mina begagnat för en billig slant för många år sedan (inkl lådan) och jag har varit väldigt nöjd med dom, har bara ca 2x150 watt i bilen så jag har inte ens kunnat driva dom fullt ut, men redan med den effekten spelar dom så pass högt att huvudenheten inte har en chans att lyckas få ut ens i närheten tillräckligt mycket effekt till fullrange högtalarna för att matcha basnivån, och då är det så pass högt att stolarna känns som massagestolar.

Men visst tar man in lådan i ett vanligt rum så imponerar dom inte speciellt mycket, men dom är ju byggda för bil, inte för hus :)

Mds hade nog gjort en dålig konstruktion till låda och den satt i en volvo 240 sen är dom elementen från 96-98.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-08-10 20:43

boom skrev:
JB skrev:

Mds hade nog gjort en dålig konstruktion till låda och den satt i en volvo 240 sen är dom elementen från 96-98.

Ja att elementen är gamla vet jag, men dom har väldigt hög känslighet och passar därför väldigt bra för mig som har begränsad effekt ifrån slutsteget, och jag (och andra som lyssnat) har tyckt dom presterat väldigt bra i alla bilar jag haft (har haft lådan i tre olika och den har presterat bra i alla tre), vill gärna slippa köpa nytt slutsteg och ny(a) bas(ar) så tänkte därför bygga ny låda och återanvända den utrustning jag har.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-10 22:54

Om de funkade bra i den gamla lådan, ska du naturligtvis bygga en smalare låda med vidbehållen volym, så blir du nöjd även i nya bilen. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-08-10 23:41

Ragnwald skrev:Om de funkade bra i den gamla lådan, ska du naturligtvis bygga en smalare låda med vidbehållen volym, så blir du nöjd även i nya bilen. :)

Mjo det är ju också ett alternativ, funderar även på om man ska slänga ut reservhjulet och använda det utrymmet till en bit av lådan, men då måste jag bygga en skräddarsydd låda för just den här bilen och då måste jag mest troligt bygga en ny låda nästa gång jag byter bil (vilket förhoppningsvis dröjer ett tag)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-10 23:53

60 liter 2x69x161.4mm avstämd till 40hz

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-08-10 23:56

Om du är nöjd med nuvarande låda med 2 basar i, men vill bygga en mindre låda med 1 bas i så halverar du lämpligtvis volymen, exakt. :)

Förövrigt, har elementet verkligen så lågt qts och lågt fs så bör det gå att göra en del roligt med det.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-08-11 00:43

Ja antingen så kör jag med båda elementen och bygger en låda som tar upp större delen av bagaget, eller så kör jag med ett element och får en lite mindre låda.

Jag skulle nog vilja prova att köra med lite större låda än förut, även om jag varit nöjd med min nuvarande låda så tror jag att man kan få ut lite mer djupbas, så då skulle jag ju kunna bygga en optimal låda för ett element utan att den tar upp hela bagaget, men det kanske skulle räcka med att sänka avstämningen och köra med samma lådvolym som förut (ingen aning vad avstämningen ligger på i gamla lådan dock)

Men om man tex ser till Boom's förslag på 60 liter, det är nog vad nuvarande lådan är på ungefär, fast då är det ju två element som delar på den :)

Bild

Så ser baslådan ut, tomlådan till vänster är på 55 liter som referens, och då är den nog lite djupare än bil-lådan (porten är förövrigt krökt så det är en sväng innuti lådan)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-11 09:05

JB skrev:Jag skulle nog vilja prova att köra med lite större låda än förut,
'
Du kommer inte att vinna något på att gå upp i volym för att få mera djupbas det bästa är att stämma av den högre än 40hz mera runt 50hz stämmer du av den lägre så blir det bara bröl bas och entons bas och skiten låter tråkigt eller så kör du den i sluten kavitet och får lite kvalitetsbas .

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-08-11 17:49

Har fått för mig att dom flesta som bygger till bil brukar stämma av runt 30-35 hz, dom som tävlar i att spela högt brukar dock stämma av högre (men det är ju inte mitt mål)

Men eftersom jag har begränsat med effekt vill jag nog bygga basreflex, speciellt om jag bara använder ett av elementen (och därmed bara hälften av kanalerna på steget) för att spara bagageutrymme.
(och använder jag bara 2 kanaler bryggat till en sub så har jag som sagt två kanaler över till ett par koaxialer i hatthyllan vilket vore trevligt)

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-08-11 18:34

Ska du lira musik brukar man väl stämma av lådan runt 40-45hz i bilstereo. Sen finns det ju såklart folk som gillar att kunna spela massa djupa toner eller spela högt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-11 18:59

JB skrev:Har fått för mig att dom flesta som bygger till bil brukar stämma av runt 30-35 hz, dom som tävlar i att spela högt brukar dock stämma av högre (men det är ju inte mitt mål)

Men eftersom jag har begränsat med effekt vill jag nog bygga basreflex, speciellt om jag bara använder ett av elementen (och därmed bara hälften av kanalerna på steget) för att spara bagageutrymme.
(och använder jag bara 2 kanaler bryggat till en sub så har jag som sagt två kanaler över till ett par koaxialer i hatthyllan vilket vore trevligt)

stämmer man av så lågt så blir det bara brölbas och det låter för djävligt.
sen kommer steget att räcka till att driva en sluten låda utan problem, Jag driver min med 25 watt och det räcker till.

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2012-08-11 19:50

Kanske en isobarik-konstruktion? Men om elementen passar till det får någon annan svara på.

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-08-12 09:44

Minska bredden och öka djupet så ska den få plats. Annars skohorn och vaselin så går allt ;)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-08-27 18:31

Jag hittade en halvfärdig test-låda jag byggt förut av ett gammalt ikea skrivbord (18 mm spånskiva som jag stagat) man kanske skulle kunna bygga en testlåda av den så länge så man har något iaf, och sedan bygga en seriösare om den blir okej?

Lådan är (innerdiameter):

48 cm djup
24 cm hög
50 cm bred

Vilket väl borde bli 57,5 liter?
Skulle det kunna fungera till ETT av MDS elementen? (data i första posten)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-27 18:36

Det tror jag allt, tiita på booms råd. Skit i att lådan är några liter för liten!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-08-27 18:43

Skulle jag få plats med en 4" port om jag vill stämma av till 35-40 hz?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-27 18:53

Vad är det för fel på 2x3"?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-08-27 19:27

MagnusÖstberg skrev:Vad är det för fel på 2x3"?

Du menar 2 stycken 3" portar istället för en 4"?

Blir inte dom längre isåfall än en 4"? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-27 20:53

Jo ;)

Men du kan ju testa hur det blir om du portar en...då blir avstämningen lägre :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-08-27 23:02

MagnusÖstberg skrev:Jo ;)

Men du kan ju testa hur det blir om du portar en...då blir avstämningen lägre :)

Nu hänger jag inte riktigt med?
Porta en vad?

Jag märkte förövrigt att elementen inte riktigt är identiska, ett av elementen är förmodligen en senare version än det andra.
Det som skiljer är att ena elementet har hårdare upphängning och lyxigare terminaler (skruvterminaler istället för tryck och stoppa in terminaler), elementet med mjukare upphängning har någon typ av klarlack åvanpå glasfiberkonen.

Så då har jag ju lite valmöjlighet där också då jag har lite olika värden på båda elementen :)
Får väl helt enkelt testa båda och se vilket som presterar bäst i lådan sen.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-08-29 18:01

Bild

Sådär nu har man köpt ett par förhoppningsvis rätt hyffsade 6x9" koaxialare med externa delningsfilter, nu är det bara att börja såga då!

Men jag skulle behöva lite hjälp med att räkna ut en basport till baslådan om det är någon som har lite tid över :)

Port: 4"
Avstämning: 35 hz (frågade hos snubben som äger vår lokala bilstereobutik, och han tyckte jag skulle börja där och kapa röret om jag inte blev nöjd)
Låda: 58 liter minus element och stag, så säg 56 liter då, och jag lär väl stoppa in lite dämpning i den också.

Tack på förhand! :)

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2012-09-01 14:45

Jag måste säga att jag blir lite nostalgisk när jag ser dina element!
Om du skulle råka känna någon som har en sådan 10" över att sälja till mig så säg till. ;) Dom är ju för övrigt riktigt snygga i mitt tycke!
Hoppas lådan blir bra.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-09-01 15:26

27 cm

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-09-01 17:14

Andr82 skrev:Jag måste säga att jag blir lite nostalgisk när jag ser dina element!
Om du skulle råka känna någon som har en sådan 10" över att sälja till mig så säg till. ;) Dom är ju för övrigt riktigt snygga i mitt tycke!
Hoppas lådan blir bra.

Hehe mjo jag gillar glasfiberlooken, dom är väldigt lättdrivna också så det krävs inget kärnkraftverk för att få ut ljud ur dom, och med 57 liters (dvs väldigt stor i baslådatillbilsammanhang för en 10"are) så bör jag kunna få ut mycket ljud med de ca 150 watt RMS jag får ut ifrån två bryggade kanaler till ett element (sedan dom två andra kanalerna till 6x9orna), och förhoppningsvis helt okej ljudkvalite också.

Man ser ju när man går runt och tittar på våran lokala bilstereo/hifi butik (ja vi har bara en i Övik) att alla baslådor är väldigt underdimensionerade eftersom folk vill att lådan inte ska ta upp allt bagageutrymme, tom baslådorna dom hade till 15" basar såg ut att vara mindre än 57 liter =O

boom skrev:27 cm

Tackar det provar vi! :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-09-07 22:17

Vacker blir den inte iaf, lådan är byggd av lite grejer jag sågat sönder (delvis ett skrivbord från IKEA och en högtalarlåda) så kostnaden för material blev 0 kr.

Är främst en testlåda bara, men låter den bra så kanske jag klär den i filt och behåller den :)

Har stagat med två stag mellan långsidorna.

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-09-08 07:42

Om den låter bra, är den vacker! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-09-09 19:01

Testade att lägga in ett element i lådan och provköra lite med en stereoförstärkare (ska dit med terminal, dämpning och kablage innan den är helt färdig), och lådan verkar faktiskt väldigt effektiv.
Testade lite med Tone också och den verkar gå spikrakt ner till strax under 30 hz iaf i mitt vardagsrum, så det ska bli intressant att se vad det presterar i bilen :)

Bild

Nästa

Återgå till DIY-forum