Angående omröstningar och pristagare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Angående omröstningar och pristagare

Inläggav Almen » 2012-08-28 10:51

Tyckte det var lite intressant med metadiskussionen i Rösta fram din favorit: ARKEN PEOPLES CHOICE!, men jag startar en egen tråd för det så att inte omröstningstråden sabbas.

MagnusÖstberg skrev:Det är blir andra gången priset delas ut. Det är väl så att man får lära sig krypa innan man kan gå.

Det har möjlighet att utvecklas, fler kategorier, mer uppmärksamhet...

Tror inte på att skapa fler kategorier.

Däremot tror jag att det kommer en reaktion mot att pristagarna har en slagsida mot faktiskt-aktiva. Många verkar se det som en kamp mellan forumen, och det har redan börjat skrivas om detta. Jag tror att det kommer bli mer lobbyverksamhet framöver för att uppbåda fler röster på pristagare som passar bättre för andra forum.

annat hififorum skrev:...om det forumet (faktiskt.se) kan få sina kandidater valda, varför är ni inte mer aktiva här?

Ta lite tag i denna saken och var lite aktiva.

Det är filosofiskt intressant med omröstningar och demokrati och så'nt. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-28 11:11

Tycker mig också se den där kampen och låter därför bli att rösta.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-08-28 11:16

Är man registrerad på flera forum så skulle man väl kunna lägga mer än en röst dessutom?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-28 11:30

shifts skrev:Tycker mig också se den där kampen och låter därför bli att rösta.

Jag förstår dig.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-28 11:35

Objektivisten skrev:Är man registrerad på flera forum så skulle man väl kunna lägga mer än en röst dessutom?

Japp.

Det kan ju vara en sak (vilket möjligtvis skulle öka polariseringen mellan forumen), att tillåta röstning på endast ett forum. Eller att man måste ha ett minsta antal inlägg på ett forum för att få rösta där. Eller något annat.

Än så länge har det ju inte mig veterligt varit något taktiksnack i det avseendet, inofficiellt eller officiellt, men det kommer nog. Att många röstade på Ingvar och Anders har ju bara med att göra att de är populära figurer som de som röstar på tycker uppfyller kriterierna.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-28 11:37

Objektivisten skrev:Är man registrerad på flera forum så skulle man väl kunna lägga mer än en röst dessutom?

Exakt, och den möjligheten har redan Sanny_X tagit. För egen del så avstår jag röstning då detta blivit en kamp mellan olika forum.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-28 12:55

FBK skrev:

Exakt, och den möjligheten har redan Sanny_X tagit. För egen del så avstår jag röstning då detta blivit en kamp mellan olika forum.

Jag skrev ngt i röstningstråden om att jag siade att det kommer uppstå ett svansuttryck, dvs ett missnöje att så många tycker samma sak. Jag hade tydligen rätt.

Imo är det synnerligen fånigt att påstå att man skulle taktikrösta. Att försöka peka på en slags kamp mellan forumen är en väldigt enfaldig slutsats. Det finns ingen kamp mellan faktiskt.se och ngt annat forum, alla har mig veterligen haft samma chans att rösta. Jag tolkade uppgiften att man skulle rösta på den person som gjort mest avtryck och påverkat ens hifiintresse och jag röstade därmed ur mitt eget perspektiv. Ingen kan, hoppas jag, rå för att fler tycker samma sak. Högst troligt så är det sant att många sätter samma person väldigt högt och tycker att denne skall hedras, men på ngt vis vill man hellre bli sur och ana konspirationer i mossen. Ständigt och jämt.

Ngn skrev om historielöshet, men färre och färre har referensramar som sträcker sig längre tillbaka i tiden än kanske 10 år. Man måste inte i alla lägen, hela tiden, ha de gamla grekerna i åminnelse. Speciellt inte om de saknar betydelse för sitt eget intresse mer än att man bör hedra dem, av tradition.

Till den från ngt annat forum sneglar på denna tråd så är rådet;

Rösta efter eget huvud. Känner du dig ensam, se till att fler röstar.

Simple as kôrv.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-08-28 13:10

Hoppas verkligen att dubbelröster inte räknas. Annars sätts ju det demokratiska i valet ur spel.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-28 13:23

UnholyRishna skrev:Hoppas verkligen att dubbelröster inte räknas. Annars sätts ju det demokratiska i valet ur spel.

Dubbelröster räknas. Man kanske vill se det som att aktivitet på många forum skall premieras? Eller så tycker man det blir för jobbigt att räkna bort eventuella dubbelröster?

Så länge alla vet vad som gäller är det väl OK?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-08-28 13:30

UnholyRishna skrev:Hoppas verkligen att dubbelröster inte räknas. Annars sätts ju det demokratiska i valet ur spel.

Och hur vet man sedan vilka som använder olika nicks på olika forum? Nä, röstning med BankID helt klart! :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-28 13:33

Dom som har samma nick på alla forum är ju enkla att ha koll på, men det är ju inte ovanligt att man har olika nick. Och att det skulle vara tillåtet bara för man har olika nick men inte annars verkar ju helt snett, så det är väl därför man inte satt någon regel om dubbelröstning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-28 13:35

Öh, är verkligen ett 'Peoples Choice Award' från Arken så presigefyllt så att det konspireras hej vilt med polarisering, dubbelröster och att folk verkligen håller på så här?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-28 13:40

Skulle aldrig falla mig in att dubbelrösta - där säger min egen moraliska logik ifrån. ( Och jag undanber mig att folk som tycker annorlunda tar illa upp av det, tack. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-28 13:42

StefanL skrev:Öh, är verkligen ett 'Peoples Choice Award' från Arken så presigefyllt så att det konspireras hej vilt med polarisering, dubbelröster och att folk verkligen håller på så här?
'

Äh, du har väl hängt här och vet vad som kan betraktas som prestigefyllt? :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-08-28 13:43

Röstning på plats på Arken med biljetten som röstkort? Fast då är det stor risk att pristagaren inte är närvarande på banketten för att ta emot priset. Att få ett pris på posten är inte det samma som att få det på en bankett. Röstning via forum är nog en bra form ändå.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-28 13:46

En sluten röstning, utan diskussion, kanske skulle ha löst "pöbelbildandet". 8O :roll: :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-28 13:46

PerStromgren skrev:
StefanL skrev:Öh, är verkligen ett 'Peoples Choice Award' från Arken så presigefyllt så att det konspireras hej vilt med polarisering, dubbelröster och att folk verkligen håller på så här?
'

Äh, du har väl hängt här och vet vad som kan betraktas som prestigefyllt? :D

Det är därför jag riggat valet. :twisted:

Rösta på vad ni vill, det är redan klart.

Vinnaren får äran att lägga det i sin signatur, prestige i massor :P
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-28 13:46

Tydligen. Eller så kanske det är så, att några tycker att det är viktigare vem man som inte borde få det?

Det drog igång redan förra gången (2010). Inte på faktiskt, men på "andra hififorum". Så även om vi inte konspirerar här, så görs det annorstädes.

Till exempel på ett forum, första inlägget efter presentation av vinnaren:

"Det skulle vara kul att få ta del av hur respektive forum röstade."

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-08-28 14:15

Nattlorden skrev:Skulle aldrig falla mig in att dubbelrösta - där säger min egen moraliska logik ifrån. ( Och jag undanber mig att folk som tycker annorlunda tar illa upp av det, tack. )

+1

//lech :wink:

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: Angående omröstningar och pristagare

Inläggav Panelguy » 2012-08-28 14:16

Almen skrev:Däremot tror jag att det kommer en reaktion mot att pristagarna har en slagsida mot faktiskt-aktiva. Många verkar se det som en kamp mellan forumen, och det har redan börjat skrivas om detta.

Att IÖ vann en jordskredsseger förra året tyder väl på det. Säkert en mycket värdig vinnare men en jordskredsseger var åtminstone för mig aaaningen oväntat :wink: .

Sladd skrev:Jag minns inte, men det var en jordskredsseger för Öhman, det totala antalet hamnade i skymundan kan man säga...

Det mesta tyder på att det blir en ny jordskredsseger.

Sladd skrev:Just nu (om man tar med dem som fått mer än en eller två röster)

Anders Eriksson 33st (en av dem som startade Faktiskt.se, konstruktör och allkonstnär)

Ulf B Strange 9st (legendarisk chefredaktör bakom tidningen Radio och Television)

Reidar Persson 6st (Högtalartillverkar/konstruktör)

Detta om man lägger ihop de forum jag kollade idag.

mvh
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-28 14:20

Panelguy skrev:
Almen skrev:Däremot tror jag att det kommer en reaktion mot att pristagarna har en slagsida mot faktiskt-aktiva. Många verkar se det som en kamp mellan forumen, och det har redan börjat skrivas om detta.

Att IÖ vann en jordskredsseger förra året tyder väl på det.

Vad tyder det på?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-08-28 14:51

Almen skrev:
Panelguy skrev:

Vad tyder det på?

Att de flesta röstande är väldigt eniga faktiskt-aktiva.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-28 15:02

Panelguy skrev:
Almen skrev:
Panelguy skrev:

Vad tyder det på?

Att de flesta röstande är väldigt eniga faktiskt-aktiva.

Aha, då är jag med. (Trodde först att det var "kamp mellan forumen" som du syftade på.)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-28 15:16

är det inte dags att lägga ner en sån här omröstning, tycker det vore en bättre idé att man fick skicka in ett mail med sin röst, inte ens till riksdagsvalet är det öppet och detta är ju mycket viktigare
Bikinitider

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-28 16:56

Jag tycker ni ska gnälla mindre och vara glada att det finns ett peoples choice istället!!!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-28 17:00

Jag gnäller inte! Jag skrev förut att jag tycker det är kul att någon som inte har en chans att få Lifetime Achievement-priset i alla fall har möjligthet att få Peoples Choice.

Jag bara tycker att det är intressant med reaktionerna över pristagarna. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-28 17:07

Vad är det som är intressant?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-28 17:07

Precis!

Jag skiter i allt snack om forumtjaffs och tycker det är väldigt kul att priset finns!

Jag har dubbelröstat förövrigt, men det handlar inte om att föra fram det här forumet utan den kandidat jag förespråkar. Det var kanske ogenomtänkt och om sladd önskar det så räkna bort min röst på det här forumet.

Jävla lekstuga - är folk tre år???
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-28 17:16

MagnusÖstberg skrev:Precis!

Jag skiter i allt snack om forumtjaffs och tycker det är väldigt kul att priset finns!

Jag har dubbelröstat förövrigt, men det handlar inte om att föra fram det här forumet utan den kandidat jag förespråkar. Det var kanske ogenomtänkt och om sladd önskar det så räkna bort min röst på det här forumet.

Jävla lekstuga - är folk tre år???

Ja, vilken ålder folk har kan man ju fråga sig när man just har dubbelröstat (och fuskat).... 8O :roll: :lol:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-08-28 17:22

Ojojoj, vad folk var upprörda här då! :D
Tycker mest inte att man dubbelröstar av principiella skäl. Nu är det iofs inte någon jämn match ens, men om det varit det så vore det ju taskigt om vinnaren vann pga. att vissa röstat på flera forum.

Oavsett så tycker jag att det är jättekul med själva omröstningen, men är, för egen del, mer osäker på vem jag skulle vilja rösta på. De gångerna jag träffat Naqref har han varit en riktigt hygglig snubbe, men han har ju inte haft något direkt inflytande över mitt hifiintresse. Inte än i alla fall. Det har iofs inte någon annan svensk konstruktör haft heller, om vi bortser från förra årets vinnare, samt Stig som tyvärr inte lever längre..

Hmm, svårt detta. Men jag lägger nog tusan min röst på __________. Han har ju under lång tid sett till så att Stig Carlssons alster, och därefter Anders Erikssons, kommit ut på marknaden i snygg finish och till humana priser. Dessutom så har han ju alltid varit en tillgång när man ville ha tag i delar till sina Carlsson. :)

Fast jag kanske skulle lägga min röst i rätt tråd också.. :oops:
Senast redigerad av UnholyRishna 2012-08-28 18:03, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi