Also sprach Zarathustra på Drottningholm

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Also sprach Zarathustra på Drottningholm

Inläggav Bill50x » 2005-08-14 23:09

Jaha, så har vi gjort ett nerslag i verkligheten igen :-)

Opera, live, på den anrika 1700-tals Drottningsholmsteatern.
( http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/amn ... kel=667170 )

Satt ganska långt bak, men andå var ljudbilden väl sammanhållen. Dynamiken var otroligt verklig och disten mycket låg. Bruset var extremt lågt, ibland kunde dock hojtande personer utanför lokalen höras vid lågmälda partier. Speciellt diskanten var ren och klar och aldrig för dominerande. Snarare lite återhållen men mycket levande. Ingen lyssningströtthet infann sig under de drygt tre timmarna, möjligen lite ömhet i nedre delen av ryggen :-)

Men nu en fråga till "forumet":

Kan någon rekommendera en bra inspelning av detta stycke? Musikaliska insatser viktigare än spektakulära ljudmässiga diton.
Någon?

/ B

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-08-22 22:56

Detta stycke??? Vilket?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-22 23:22

viktor skrev:Detta stycke??? Vilket?

Se min länk - "Det gäller den sällan spelade barockoperan Zoroastre av fransmannen Jean-Philippe Rameau, en opera från 1756."

/ B

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-08-23 21:24

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med en rekommendation av inspelning, barockopera är inte min tekopp. En mycket trevlig cd/sacd är dock den som finns på Archiv 477 5578 där dirigenten Marc Minkowski sammanställt en hel del av Rameaus orkestrala stycken till en "konsert". Une symphonie imaginaire, kallar han verket. Dock finns inget från Zoroastre me där.
Det där med Drottningholm är intressant. Jag har en LP som svenska avdelningen av Deutsche Grammophon gav ut 1973 med bl a Romans Drottningholmsmusik. Inspelningen är, om jag förstått det hela rätt, gjord med endast två uppåtriktade mikrofoner och resultatet är urfint. Tyvärr har skivan aldrig överförts till cd. Man ser LP:n ibland i nån back hos Myrorna, 2536 032. Jag ska forska i var originalbanden finns.

Återgå till Musikstugan