zapanasta skrev:Då tycker jag magnus att du ska ta och förklara för mig hur man mäter upp gamla elektrolyter som kanske börjat torka,vill ha fram dom exakta värderna som dom var när dom va nya......(
Jag vet inte, som jag skrev.
Ibland kommer man nog inte undan att man får chansa lite.
Men tråden handlade väl inte om DIN modifiering av elektrolyter mot poly?
zapanasta skrev:Lite nyfiken att höra va ni hör för skillnader efter ha renoverat högtalarfilter?
Du frågar i ett generellt ordalag och ger ett exempel på vad du gjort.
Jag har inga som helst åsikter om vad du gjort med just det filtret utan svarar generellt. Det är ju så du ställt frågan.
Jag tänker på de gånger jag tingats byta både motstånd, kondingar och spolar och hur noga det är med att man tar hänsyn till komponenternas faktiska värde. Det blir dessutom än noggrannare ju mer komplext ett filter är.
Det nämns om servicebok och manual. Det är en bra utgångspunkt, men sällan man lyckas få tag på det. Jag är väl kass på att hitta.
När det gäller ett byta som du gjort så skulle jag säkert försökt mig på samma sak, men jag skulle nog köpt på mig lite olika värden i närområdet och provat mig fram till det jag subjektivt tyckte passade bäst. Återigen, det är jäkligt klurigt att förledas att tro att en förändring är något positivt. Det som upplevs klart och krispigt te x kan med tiden bli tröttsamt.
Måste erkänna att det mer känns som att du är ute efter ryggdunk än kunskapsutbyte men att du önskar det i en tråd som förefaller handla om erfarenheter och resultat. Och sedan blir du förbannad när svaren inte blir vad du förväntar dig.