Vad hör ni för skillnader efter filterrenovering?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Vad hör ni för skillnader efter filterrenovering?

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 07:33

Lite nyfiken att höra va ni hör för skillnader efter ha renoverat högtalarfilter?

Renoverade ett par små B&W högtalare för några dagar sen,bort med dom gamla elektrolyterna och dit med polypropps i stället....

Skillnaderna jag kan höra efter en sån här operation är att högtalarna blir lite mer detaljerade,men största skillnaden tycker jag är att ljudbilden/spridningen blir bättre..

Så här ser B&W filtren ut numera :)

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 08:05

Det gäller ju att det bara är huvudvärdet på komponenten som tagits med i filterkonstruktionen om det skall fungera som avsett. Annars gäller det ju verkligen ha koll på alla värden på den komponenten man byter ut.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 08:32

Nattlorden skrev:Det gäller ju att det bara är huvudvärdet på komponenten som tagits med i filterkonstruktionen om det skall fungera som avsett. Annars gäller det ju verkligen ha koll på alla värden på den komponenten man byter ut.

Har koll på det,löder inte dit vad som helst heller :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 08:44

Vad använder du för mätverktyg på komponenterna?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 08:52

MagnusÖstberg skrev:Vad använder du för mätverktyg på komponenterna?

Använder inga mätverktyg alls,ser till att träffa kondensatorvärderna bara..

Huvudsaken jag blir nöjd,så duger det åt mig :)

Hm,jag undrar föressten hur många diyare som använder mätverktyg till kondensatorer när dom renoverar filter?Och fel skulle det bli i alla fall om dom gamla elektrolyterna börjat torka,så dom exakta värderna från dom var nya hade inte gått att få fram i alla fall...

Ska man resonera så här,så är det ju ingen ide att nån renoverar gamla filter...

Ps,sen var det upplevda ljudskillnader tråden hanlade om,ingen överkurs i filterrenovering :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 08:55

Hur gör du för att matcha ESR?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-08-29 08:55

Varför bytte du inte ut järnkärnespolarna när du ändå höll på?
visst du får lite mer resistans i en luftlindad, men ändån.
järnkärna känns som en sak man gör för att spara lite pengar...

Oftast tycker jag det låter lite konstigt efter jag har ändrat ett filter, men 9/10 så är det för att jag har lyckats att fasa en högtalare fel :oops:
8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 08:57

schmutziger skrev:Oftast tycker jag det låter lite konstigt efter jag har ändrat ett filter, men 9/10 så är det för att jag har lyckats att fasa en högtalare fel :oops:
8)

Fasansfullt! 8)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 08:59

Nattlorden skrev:Hur gör du för att matcha ESR?

Ställ inte till så detta blir en bråktråd nu,jag frågade efter upplevda ljudmässiga skillnader inget annat....

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-08-29 09:04

zapanasta skrev:

Ställ inte till så detta blir en bråktråd nu,jag frågade efter upplevda ljudmässiga skillnader inget annat....

Jo, men om du inte matchar de nya komponenterna med de gamla så har du inte renoverat filtret, du har modifierat.
skillnad där serru 8)
Och hör man inte skillnad mellan ett originalfilter o ett modifierat dito så har man gjort något galet som tex pillat lite med hur spridningen blir kring delningen ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 09:08

zapanasta skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vad använder du för mätverktyg på komponenterna?

Använder inga mätverktyg alls,ser till att träffa kondensatorvärderna bara..

Huvudsaken jag blir nöjd,så duger det åt mig :)

Hm,jag undrar föressten hur många diyare som använder mätverktyg till kondensatorer när dom renoverar filter?Och fel skulle det bli i alla fall om dom gamla elektrolyterna börjat torka,så dom exakta värderna från dom var nya hade inte gått att få fram i alla fall...

Ska man resonera så här,så är det ju ingen ide att nån renoverar gamla filter...

Ps,sen var det upplevda ljudskillnader tråden hanlade om,ingen överkurs i filterrenovering :wink:

Jag undrar bara eftersom det inte går/är svårt att renovera filter utan det, åtminstonde utan att ändra på något vilket väl inte är detsamma som renovering. Men du har en poäng i att det kan vara knöligt med elektrolyter. Har dock aldrig bytt några sådana 8)

Jag har tyvärr inget mätverktyg själv, utan får ta med mig komponenterna och mäta upp dem på plats. Jag mäter upp och selekterar fram samma värde som komponenten hade - oavsett vilket värde som står på den.

Jag undrade helt enkelt om du hade ett bra tips på verktyg. Det är så knöligt att mäta i butik. Och värdena kan vara viktiga då små skillnader i värden kan ge stora skillnader i slutresultatet som du vet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 09:10

schmutziger skrev:
zapanasta skrev:

Jo, men om du inte matchar de nya komponenterna med de gamla så har du inte renoverat filtret, du har modifierat.
skillnad där serru 8)
Och hör man inte skillnad mellan ett originalfilter o ett modifierat dito så har man gjort något galet som tex pillat lite med hur spridningen blir kring delningen ;)

Så det duger inte att byta ut en 10uf elektrolyt mot en 10uf polypropp då exempelvis?

Om man nu mäter mera värden på den gamla lyten så kanske den börjat torka,då är det ju omöjligt att få reda på i alla fall vad värderna var från början..

Ursäkta mig,men sån här överkurs bryr jag mig inte om.Huvudsaken att jag upplever ljudet som bättre än innan så skiter jag i om det inte är 100% vetenskapligt gjort :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 09:13

Dåså, tråden handlar inte om renovering utan lyckan av att förändringar gör att det upplevs bättre! :)

Det upplever jag alltsomoftast när jag gör en förändring. Det håller inte alltid över tid tyvärr, det är så enkelt att lura sig själv :?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 09:32

Men för fn :x Varför ska det bli såhär..

Jag har bytt ut elektrolyterna mot såna med motsvarande värden i pylypropylen,va kan jag mer göra :?:

Och som jag skrev tidigare,om elektrolyterna börjat torka hur ska man då veta va dom exakta värderna var från början?

Så sluta med larvet,tror jag ska avregistrera mig ochså för den delen för jag upplever som vissa bara vill jävlas i bland..........

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 09:40

Du kanske skulle tagga ner lite och läsa vad folk skriver. Du ställer en fråga, och får svar - men blir förbannad över svaren.

Vad förväntar du dig? Den enda som larvar sig är du, som tar allt som påhopp.

Har man lite erfarenhet är frågorna inte det minsta konstiga. Man har märkt vilka skillnader det kan bli.

Ge exempel på vilka svar du tycker duger så alla andra vet.

Ditt beteende i tråden suger getballe och sedan kompletterar du med den döende svanen!
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-08-29 09:46, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 09:42

För att vi är omtänksamma om dig och andra som skulle tänka sig att fräscha upp sina filter? Är det bråk? 8O

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 09:42

Haha vilken typisk "faktisktråd", jag är på din sida zapanasta :D

Står det 10uf på någon komponent så borde den gå att byta mot en ny som det står 10uf på MEN det kan vara en av de 100 000 som hamnat fel och blivit en felmärkt 40uf så därför bör du alltid dubbelkolla med någon expert.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-08-29 09:45

Fredrikb72 skrev:Haha vilken typisk "faktisktråd" [...]

Ja, här står vi med vetenskapen som fast grund i tillvaron.

Vill man ha feelgood-känsla och gullegull med klapp på axeln när man köper kabellyftare så finns det andra forum. 8)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 09:46

Fredrikb72 skrev:Står det 10uf på någon komponent så borde den gå att byta mot en ny som det står 10uf på MEN det kan vara en av de 100 000 som hamnat fel och blivit en felmärkt 40uf så därför bör du alltid dubbelkolla med någon expert.

Om det är bara kapacitansen som spelar roll i filtret, ja. Men komponenten kan ha noterbara andra egenskaper också som KAN ha tagits med i den ursprungliga filterberäkningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent ... resistance

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-08-29 09:47

zapanasta skrev:
schmutziger skrev:
zapanasta skrev:

skillnad där serru 8)

Så det duger inte att byta ut en 10uf elektrolyt mot en 10uf polypropp då exempelvis?

Om man nu mäter mera värden på den gamla lyten så kanske den börjat torka,då är det ju omöjligt att få reda på i alla fall vad värderna var från början..

Ursäkta mig,men sån här överkurs bryr jag mig inte om.Huvudsaken att jag upplever ljudet som bättre än innan så skiter jag i om det inte är 100% vetenskapligt gjort :)

Klart att det blir bättre med en "färsk" konding än en gammal torkad Det är kanske mer hur ursprungstrogen man vill vara.

och frågan om spolarna var allvarlig. järnkärnorna blir väl mättade redan vid några få watt? Där borde du kunna få ut mer ljudkvalitet, men det blir också en förändring av filtret då en luftlindad har högre DC resistans.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 09:47

Då tycker jag magnus att du ska ta och förklara för mig hur man mäter upp gamla elektrolyter som kanske börjat torka,vill ha fram dom exakta värderna som dom var när dom va nya......

Återigen,det enda jag gjort med filtren är att byta ut elektrolyterna mot såna med motsvarande värde i polypropylen..

Va är det som kan bli fel? Har gjort så här på många luxorlådor osv och resultatet har blivit positivt...

Nä jag tycker detta forum ibland luktar riksnörderi lång väg,fn att man ska behöva bli förbannad för att man vill dela med sig av nåt :(

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 09:49

Du frågar om subjektiva upplevelser av att byta ut gamla sunkiga kondensatorer mot nya fräscha och jag kan i stort sett bara hålla med dig. Det blir ofta klarare och tydligare för mig. Självklart finns det en massa egenskaper hos kondensatorer som hade kunnat fastställas när de var nya men det är väl inte så ovanligt att komponenter åldras, lytar börjar läcka osv... Gäller det odokumenterade komponenter som inte tillverkas längre blir det ju riktigt svårt med "reverse engeneering". ^^

Är man lyssningsvan kan man ofta avgöra vad som faktiskt blir bättre (eller sämre) - det får ta sin tid om man vågar lita på vad man hör!^^ Att mäta för att bekräfta sina intryck kan spara lite tid men kan ju aldrig ersätta upplevelsen av vad vi hör! ;-)

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 09:52

bomellberg skrev:
Fredrikb72 skrev:Haha vilken typisk "faktisktråd" [...]

Ja, här står vi med vetenskapen som fast grund i tillvaron.

Vill man ha feelgood-känsla och gullegull med klapp på axeln när man köper kabellyftare så finns det andra forum. 8)

Jo det går ju att vrida hur man vill :) men om snittet ska ligga på 20 000 + poster per skalle så behövs nog ett antal konflikter och "onödiga" inlägg (min åsikt förståss) :lol:

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-08-29 09:52

zapanasta skrev:Nä jag tycker detta forum ibland luktar riksnörderi lång väg,fn att man ska behöva bli förbannad för att man vill dela med sig av nåt :(

Detta ÄR ett rikstäckande nördforum.
Thats what we do/are 8)

Som svar på frågan till magnus:
manual och servicemanual, bör stå där.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 09:52

Fredrikb72 skrev:Haha vilken typisk "faktisktråd", jag är på din sida zapanasta :D

Står det 10uf på någon komponent så borde den gå att byta mot en ny som det står 10uf på MEN det kan vara en av de 100 000 som hamnat fel och blivit en felmärkt 40uf så därför bör du alltid dubbelkolla med någon expert.
:?:

Vet du egentligen vilka tolleranser filterkomponenter har? Hur många filter har du konstruerat/renoverat/modifierat?

Har du någon kunskap om effekterna av 10-20% skillnad i ett filter?

Tror du att svaren läggs av omtänksamhet mot de som funderar på att göra samma sak, eller för att vara svin?

Vad är din tanke med ditt inlägg? Att vara ett ännu större svin än du tycker te x att jag är genom att ironisera/förlöjliga svaren?

Edit:
Fredrikb72 skrev:Jo det går ju att vrida hur man vill :) men om snittet ska ligga på 20 000 + poster per skalle så behövs nog ett antal konflikter och "onödiga" inlägg (min åsikt förståss) :lol:

Där kom ytterliggare ett fint argument i tråden.

//undrar
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 10:05

MagnusÖstberg skrev:
Fredrikb72 skrev:Haha vilken typisk "faktisktråd", jag är på din sida zapanasta :D

:?:

Vet du egentligen vilka tolleranser filterkomponenter har? Hur många filter har du konstruerat/renoverat/modifierat?

Har du någon kunskap om effekterna av 10-20% skillnad i ett filter?

Tror du att svaren läggs av omtänksamhet mot de som funderar på att göra samma sak, eller för att vara svin?

Vad är din tanke med ditt inlägg? Att vara ett ännu större svin än du tycker te x att jag är genom att ironisera/förlöjliga svaren?

Edit:
Fredrikb72 skrev:Jo det går ju att vrida hur man vill :) men om snittet ska ligga på 20 000 + poster per skalle så behövs nog ett antal konflikter och "onödiga" inlägg (min åsikt förståss) :lol:

Där kom ytterliggare ett fint argument i tråden.

//undrar

Ja jag tyckte du var ganska svinig och jag kan inte ett skit om filter, får jag då fråga vad detta skulle bidra till i positiv mening? : Dåså, tråden handlar inte om renovering utan lyckan av att förändringar gör att det upplevs bättre! :)

Trådskaparen skriver oxå: Ps,sen var det upplevda ljudskillnader tråden hanlade om,ingen överkurs i filterrenovering. Lite senare skriver Nattlorden: Hur gör du för att matcha ESR?

Så jag ser det som lite provoserande från er två och inte välmening som ni säger nu.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 10:09

Fredrikb72 skrev: Lite senare skriver Nattlorden: Hur gör du för att matcha ESR?

Så jag ser det som lite provoserande från er två och inte välmening som ni säger nu.

Jag frågade stillsamt, han svarade att han hade koll på vad han stoppade dit och då blev jag nyfiken på hur han gjorde för att få koll på ESR på det han stoppade dit. Inget konstigt alls. Provokationen är det du som fantiserat in.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 10:09

zapanasta skrev:Då tycker jag magnus att du ska ta och förklara för mig hur man mäter upp gamla elektrolyter som kanske börjat torka,vill ha fram dom exakta värderna som dom var när dom va nya......(

Jag vet inte, som jag skrev.

Ibland kommer man nog inte undan att man får chansa lite.

Men tråden handlade väl inte om DIN modifiering av elektrolyter mot poly?

zapanasta skrev:Lite nyfiken att höra va ni hör för skillnader efter ha renoverat högtalarfilter?
Du frågar i ett generellt ordalag och ger ett exempel på vad du gjort.

Jag har inga som helst åsikter om vad du gjort med just det filtret utan svarar generellt. Det är ju så du ställt frågan.

Jag tänker på de gånger jag tingats byta både motstånd, kondingar och spolar och hur noga det är med att man tar hänsyn till komponenternas faktiska värde. Det blir dessutom än noggrannare ju mer komplext ett filter är.

Det nämns om servicebok och manual. Det är en bra utgångspunkt, men sällan man lyckas få tag på det. Jag är väl kass på att hitta.

När det gäller ett byta som du gjort så skulle jag säkert försökt mig på samma sak, men jag skulle nog köpt på mig lite olika värden i närområdet och provat mig fram till det jag subjektivt tyckte passade bäst. Återigen, det är jäkligt klurigt att förledas att tro att en förändring är något positivt. Det som upplevs klart och krispigt te x kan med tiden bli tröttsamt.

Måste erkänna att det mer känns som att du är ute efter ryggdunk än kunskapsutbyte men att du önskar det i en tråd som förefaller handla om erfarenheter och resultat. Och sedan blir du förbannad när svaren inte blir vad du förväntar dig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 10:17

Fredrikb72 skrev:Ja jag tyckte du var ganska svinig och jag kan inte ett skit om filter, får jag då fråga vad detta skulle bidra till i positiv mening? : Dåså, tråden handlar inte om renovering utan lyckan av att förändringar gör att det upplevs bättre! :)

Jamen dåså, trådrubriken och första meningen i förstainlägget har inget med frågeställningen att göra.

Några andra frågeställningar än de två kan inte jag se i förstainlägget?

Och att du gör en fri tolkning av tråden på ett annat sätt ger dig rätt att kalla mig svin.

Snyggt måste jag säga. Och du kompletterar det snyggt på slutet.

Jag förstår att du inte har det minsta uns kunskap om ämnet, och jag förstår därför inte hur du då kan bedömma om svaren som ges är relevanta eller svinaktiga.

Däremot är det ju trevligt att du har bilden av att jag är på forumet för att bete mig som ett svin.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 10:25

Nattlorden skrev:
Fredrikb72 skrev: Lite senare skriver Nattlorden: Hur gör du för att matcha ESR?

Jag frågade stillsamt, han svarade att han hade koll på vad han stoppade dit och då blev jag nyfiken på hur han gjorde för att få koll på ESR på det han stoppade dit. Inget konstigt alls. Provokationen är det du som fantiserat in.

Mycket möjligt att jag fantiserade in det men trådskaparen verkade haft samma fantasi eftersom han verkar lite putt?

Det jag vill ha fram är att ibland kan kunskapen trampa folk på tårna på ett sätt som jag tycker är onödigt här inne, mycket möjligt att inget av detta görs medvetet men för mig ser det ofta medvetet ut (inte bara denna tråd såklart) med lite sarkastiska meningar med blinkande smile mm som kan tolkas "här ser du att jag har rätt och du väldigt fel".

Nästa

Återgå till DIY-forum