Känner intuitivt att det kan funka.. Någon som vågar testa
Moderator: Redaktörer
bassman skrev:Blev jätte nyfiken. Jag känner att jag måste testa! Har en rejäl tub Casco i garaget. Har däremot ågren för vilken platta jag skall "offra"
bassman skrev:Blev jätte nyfiken. Jag känner att jag måste testa! Har en rejäl tub Casco i garaget. Har däremot ågren för vilken platta jag skall "offra"
carpelux skrev:bassman skrev:Blev jätte nyfiken. Jag känner att jag måste testa! Har en rejäl tub Casco i garaget. Har däremot ågren för vilken platta jag skall "offra"
Den där gamla Elvis-singeln på SUN från 1954 som ligger och skräpar i ett hörn kanske
30Hzbone skrev:Limmet låg bara på skivan några timmar en varm sommardag.
Det är nog viktigt att hitta rätt typ av trä/vit-lim.
Nattlorden skrev:30Hzbone skrev:Limmet låg bara på skivan några timmar en varm sommardag.
Han i videon väntade väl över natten?
Det var det första jag tänkte när jag såg filmen.
30Hzbone skrev:Nattlorden skrev:30Hzbone skrev:Limmet låg bara på skivan några timmar en varm sommardag.
Han i videon väntade väl över natten?
Det var det första jag tänkte när jag såg filmen.
Om jag väntat över natt så tror jag det hade blivit en permanent beläggning
där borttagningsmetod hade varit stämjärn/vinkelslip eller annan varsam hantering.
misanplass skrev:I filmen drogs limmet av skivan i ett stycke. Undrar hur det hade det låtit om man hade spelat upp "avgjutningen"?
misanplass skrev:I filmen drogs limmet av skivan i ett stycke. Undrar hur det hade det låtit om man hade spelat upp "avgjutningen"?
RogerGustavsson skrev:Det fanns för ca 30 år sedan ett liknande sätt att rengöra vinylskivor på. Kommer inte ihåg namnet på produkten men jag har använt det under en period. Man slaskade på en färglös massa på skivorna som när den torkat drogs av på samma sätt som trälimmet i youtube-filmerna. Har för mig att den färglösa massan var mera lättflytande än trälimmet på filmerna. Vad jag kommerihåg, är att skivorna blev rätt uppladdade av processen.
30Hzbone skrev:bassman skrev:Blev jätte nyfiken. Jag känner att jag måste testa! Har en rejäl tub Casco i garaget. Har däremot ågren för vilken platta jag skall "offra"
Kul att det gick bra med Casco-limmet.![]()
Du får gärna dela med dig lite info om vilken typ av Cascolim du använt.
Benämning, artikelnr, foto, anything and everything.
DQ-20 skrev:RogerGustavsson skrev:Det fanns för ca 30 år sedan ett liknande sätt att rengöra vinylskivor på. Kommer inte ihåg namnet på produkten men jag har använt det under en period. Man slaskade på en färglös massa på skivorna som när den torkat drogs av på samma sätt som trälimmet i youtube-filmerna. Har för mig att den färglösa massan var mera lättflytande än trälimmet på filmerna. Vad jag kommerihåg, är att skivorna blev rätt uppladdade av processen.
Du tänker sannolikt på R E G Williamsons pulver som Old Colony Sound Labs sålde. Här finns receptet. Det är i princip ett DIY PVA-lim med tillsatser av antistat, glycerin och ytspänningssänkande medel (linsrengöring).
/DQ-20
bassman skrev:
Vanligt jäkla Casco trälim.. Visst jag skall bild dokumentera A-sidan i morgon och lägga ut i tråden.
Vinylcalle skrev:DQ-20 skrev:RogerGustavsson skrev:Det fanns för ca 30 år sedan ett liknande sätt att rengöra vinylskivor på. Kommer inte ihåg namnet på produkten men jag har använt det under en period. Man slaskade på en färglös massa på skivorna som när den torkat drogs av på samma sätt som trälimmet i youtube-filmerna. Har för mig att den färglösa massan var mera lättflytande än trälimmet på filmerna. Vad jag kommerihåg, är att skivorna blev rätt uppladdade av processen.
Du tänker sannolikt på R E G Williamsons pulver som Old Colony Sound Labs sålde. Här finns receptet. Det är i princip ett DIY PVA-lim med tillsatser av antistat, glycerin och ytspänningssänkande medel (linsrengöring).
/DQ-20
Nja fanns också en svensk produkt som jag läste om i någon gammal Hifi och Musik för ett tag sedan. Hade något finurligt namn som typ "Riv loss" eller liknande.
Iofs kan RG ha tänkt på ditt alternativ.
MvH Carl
30Hzbone skrev:bassman skrev:
Vanligt jäkla Casco trälim.. Visst jag skall bild dokumentera A-sidan i morgon och lägga ut i tråden.
Olika typer av trälim från Casco, så du slipper fota för att berätta vilket lim du använt.
http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productcatID=166
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 17 gäster