RIP Squeezebox

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

RIP Squeezebox

Inläggav TCM » 2012-08-30 09:51

:(

http://forums.slimdevices.com/showthrea ... ebox-Radio

SB labeled products are being phased out. Get them while they're there.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-30 10:34

Trist läsning, men det är bara att köpa på sig när produkten fasas ut.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-30 10:56

Hoppsan!

Kollade på Logitechs (svenska) hemsida och där verkar allt Squeezebox vara borttaget.

Den nya radion kan dock hämta musik från din dator så någon form av server måste finnas. Kan man hoppas på en sådan som faktiskt fungerar?

Troligen stannar inte Logitech med en liten bärbar radio, jag gissar att det kommer fler produkter, bland annat som ersättning för SB3/Duet/Touch typ.

Man kan ju också säga att Logitechs drag är den naturliga konsekvensen av att man lika gärna kan hämta musiken på nätet som att ha den i fysisk form (nåja) hemma. Problemet med molntjänster är den bristande kontrollen, helt plötsligt kanske ens favvo-musik inte längre finns tillgänglig... Men det är en annan diskussion.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2012-08-30 11:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-30 11:01

Läs tråden Bill, Touch finns tex inte i planerna, inte Linuxstöd heller (kommer inte gå att köra från NAS).
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-30 11:06

MagnusÖstberg skrev:Läs tråden Bill, Touch finns tex inte i planerna, inte Linuxstöd heller (kommer inte gå att köra från NAS).

12 sidor tjafs på ett forum? Tror inte det, räcker med Faktiskt... :-)

Nåväl, detta kommer utkristallisera sig snart, bara en tidsfråga.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-30 11:10

Han som svarar på frågor arbetar i utvecklingsteamet. Det är noll tjaffs i tråden.

Men precis som vanligt är det väl ointressant med info innan man uttalar sig :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2012-08-30 11:15

Har ej hunnit läsa så mycket än, men Michael Herger som har varit en viktig del av forumet sen 2005, först som utvecklare av appar och numera som anställd av Logitech, verkar svara på frågor i tråden så gott det går

Från tråden
Logitech | UE Smart Radio looks like a SB Radio, behaves like a SB Radio
and is running almost the same software. But it's supposed to no longer be
a Squeezebox. It's Logitech's attempt at making the product ready for the
mass-market. Which means:

- simpler UI,
- less options,
- and therefore no more "geeky" LMS,
- and incompatible with anything SB (incl. mobile apps)

It'll run outside any existing SB environment (LMS, mysb.com), connected
to its own, new infrastructure.

EDIT: Magnus hann före :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-30 11:21

TCM skrev:Har ej hunnit läsa så mycket än, men Michael Herger som har varit en viktig del av forumet sen 2005, först som utvecklare av appar och numera som anställd av Logitech, verkar svara på frågor i tråden så gott det går

Från tråden
Logitech | UE Smart Radio looks like a SB Radio, behaves like a SB Radio and is running almost the same software. But it's supposed to no longer be a Squeezebox. It's Logitech's attempt at making the product ready for the mass-market. Which means:

- simpler UI,
- less options,
- and therefore no more "geeky" LMS,
- and incompatible with anything SB (incl. mobile apps)

It'll run outside any existing SB environment (LMS, mysb.com), connected
to its own, new infrastructure.

Just detta hann jag läsa. Och det ger förhoppningen till ett fungerande system, det behövs ju faktiskt bara en linjeutgång på den nya radion så är man igång igen. Må vara att Linux inte stöds, men hur många håller på med det? Jaja, alla NAS (nästan) ramlar väl bort men det kommer säkert någon lösning på det också.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-30 11:23

Ja, som att man eventuell blir beroende aven extern serverlösning för att spela lokala filer :(

Hål i huvudet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-30 11:38

MagnusÖstberg skrev:Ja, som att man eventuell blir beroende aven extern serverlösning för att spela lokala filer :(

Hål i huvudet.

Ja inte vet jag. Jag känner inte av något....

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-30 11:42

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ja, som att man eventuell blir beroende aven extern serverlösning för att spela lokala filer :(

Hål i huvudet.

Ja inte vet jag. Jag känner inte av något....

/ B
Ursäkta, men du greppade väl att det var affärslanen som är hål i huvudet?

Jaja, de vill göra systemet mer lättförståeligt och vi är inte längre marknaden. Simple as that.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-30 11:52

Det ena kanske inte utesluter det andra när röken lagt sig.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2012-08-30 11:58

Tack TCM för heads-up. Jag tar det säkra före det osäkra och har beställt en Touch och en Radio med batteripack. Med mina 3 befintliga Classic hoppas jag klara mig ett tag nu.

Har anat denna utveckling ända sen Logitech köpte Slimdevices. Lite för pilliga saker för massmarknad, tyvärr.

/N

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-30 12:01

MagnusÖstberg skrev:Ursäkta, men du greppade väl att det var affärslanen som är hål i huvudet?

Jaja, de vill göra systemet mer lättförståeligt och vi är inte längre marknaden. Simple as that.

Så klart jag fattade. Tror du jag e dum eller? (ska uttalas på Göteboska)

Men det stämmer, "vi" är inte längre marknaden. Detta är något som jag märkte av när Handic blev omkörda av sina konkurrenter när det gällde mottagning av satellite-TV. Handic blev ganska stora i Sverige på 80-talet, de var först med denna typ av mottagning (med konsumentinriktade produkter i rimlig prisklass). Kunderna tyckte det var jättekul att stå på taket i snöglopp och justera antennen för att få snöfri bild, väl i soffan tyckte de att det var jätteskoj att byta kanal manuellt (via ett vred) och därefter justera vinkeln på LNB´t för att få bra bild.

Någon som är förvånad att konkurrenterna kom ikapp och passerade? De som gillar att titta på TV gillar just detta, inte att konstant skruva på anläggningen.

Samma sak här, att hålla på och meka med nätverk, server etc för att spela musik, det är superkass. Min sambo, som gillar musik mer än teknik (trots att hon är ingenjör) har ännu inte spelat en låt via SB´n. Det är alltid något strul, inget svårare än att man fixar det snabbt om man vet vad man ska göra - men varför ska det behöva fixas? En CD-spelare fixar man lätt genom att lära sig vilken knapp som öppnar släden och vilken knapp som spelar skivan. När detta fungerar så är man också mer motiverad att ta till sig kunskapen om mer "avancerad" användning. Men att få igång ett nätverk/server/SB (eller annan strömmande enhet) är ett evigt mekande innan det ens låter. Här finns enormt mycket att göra om man ska nå de sk breda massorna. Nördarna som gillar att meka med detta är helt enkelt inte tillräckligt många.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-30 12:12

Det är inget fel lösningens utformning, det är användargränssnittet som inte är up to date.

Din Göteborgska är fin, ville bara veta att du inte tolkade mitt inlägg som en stockholmare ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-30 12:19

Det är ju bara bra om tekniken mognar och blir lättanvänd.
Kanske de öppnar för DLNA istället, det är ju mer eller mindre branschstandard i konsumentsegmentet?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2012-08-30 12:29

KarlXII skrev:Det är ju bara bra om tekniken mognar och blir lättanvänd.
Kanske de öppnar för DLNA istället, det är ju mer eller mindre branschstandard i konsumentsegmentet?
Det lilla jag sett av DLNA har ju inte varit så kul. Kan man ha exempelvis en hembioreceiver som är en DLNA-klient, och man kopplar DLNA-servern till den. Sedan har man en gemensam app för att styra alla DLNA-klienter, ungefär som klienterna och servern för Squeezebox. Som det är nu så verkar varje klient behöva en display eller en egen app för att fungera, och gränssnittet är skitsunigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-30 12:59

rqu skrev:
KarlXII skrev:Det är ju bara bra om tekniken mognar och blir lättanvänd.
Det lilla jag sett av DLNA har ju inte varit så kul. Kan man ha exempelvis en hembioreceiver som är en DLNA-klient, och man kopplar DLNA-servern till den. Sedan har man en gemensam app för att styra alla DLNA-klienter, ungefär som klienterna och servern för Squeezebox. Som det är nu så verkar varje klient behöva en display eller en egen app för att fungera, och gränssnittet är skitsunigt.

Det är just sådant här som vi vanliga människor vill slippa. En bil är idag en ganska avancerad apparat. Ändå kan 99% av de som har körkort kliva in i vilken bil som helst och köra iväg.

Varför ska det vara så mycket krångligare att få lite ljud i stugan?

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2012-08-30 13:20

Erland Isakssons i MinHembio-tråden

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... &p=3645641
Senast redigerad av TCM 2012-08-30 14:11, redigerad totalt 1 gång.
When routine bites hard

mangs

Inläggav mangs » 2012-08-30 13:49

En stor fördel med nuvarande SB är att man kan köra spotify via squeezeboxarna vilket gör att di istället för dator/telefon eller annan klient lätt kan spela upp ditt eget musikbibliotek samt spotify och enkelt styra det hela från din telefon/surfplatta via tex Squeeze Commander

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-08-30 14:09

Blir till att köpa på sig ett par touch till alltså.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Mad

Inläggav Mad » 2012-08-31 11:17

Är det touchen man ska köpa på sig om man ska komplettera sitt innehav? Inte orkat hänga med sen jag köpte på mig min SB3.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-31 11:52

lazpete skrev:Blir till att köpa på sig ett par touch till alltså.

Ja, alltså, vilka strömmande enheter kan hantera tex Spotify utan att behöva gå omvägen via en dator (och som har linjeutgång)? Sonos kan det, men vilka fler? Kan Linns DS-modeller det? Boxie (eller vad den nu heter)? Andra?

/ B

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-08-31 13:51

Den funkar även med Western Digitals boxar, Onkyo och Denon hemmabio, Popcorn Hour.

Finns några addons för olika maskiner, bla Xbox:
http://www.spotify.com/se/about/spotify-on-the-web/apps-media-player-addons/

Sen funkar ju Air-play :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-08-31 14:46

Ja om man nu tänker sig att passa på att köpa en klämbox, och inte har någon sen tidigare, vilken modell ska man välja?
Och varför?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-08-31 23:44

Trist, trist. Men någon konsumentprodukt var SB aldrig. Vem vill hålla på med serveruppdateringar, plugins och NAS. Bara nördar.
8)
Nu har jag LMS som körs på MBP och en 3rd Party Squeeze server som körs på QNAP Nas:n
Det kommer att puttra på i flera år framöver men Spotify och i Peng kräver ständig uppkoppling på mysqueezebox kontot för att läsa informationen där. Ridå :(
Let forever be

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-08-31 23:51

Suck får skaffa Apple TV eller Airport Express. Men då är vi tillbaka till 16 bitar. Vilket iochförsig Spotify också är robust limiterad till. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-09-01 01:42

Det verkar som om de nya UE produkterna kommer att vara "Apple friendly". Och marknadsförda under iTunes i Apple Store. Så LMS kommer att gå i graven ersatt av iTunes/AirPlay. Om inte någon eller några gamla slimdevices utvecklare kör LMS/mysqeezebox vidare i egen regi.
Let forever be

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-01 07:01

Det finns bättre nätverkspelarennumera från cambridge, denon, pioneer och yamaha som är marginellt dyrare och som i vissa fall dessutom låter en aning bättre än de gamla squeezeboxarna.

http://www.expertreviews.co.uk/media-st ... -dnp-720ae

250 pund i england, men 4398:- i sverige...

Säkerligen har konkurrensen varit mördande, Squeezebox konceptet var ju pionjärer på nätverkspelande med hög kvalitet. Men det var då, det.

De gamla cd- spelarna är stendöda, så att framtiden tillhör streaming är nog självklart. Apples airplay är svårslaget, oerhört stabilt och låter bra.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-01 10:40

Alexi skrev:Sen funkar ju Air-play :)

Vad är AirPlay egentligen? Att man kan strömma musik till apparater har jag förstått, men är det någon form av sändare, eller vad? Är det en (1) produkt eller samlingsnamn för tex ingående AirPort?

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi