av Max_Headroom » 2003-11-25 12:28
Isidor: "Jag hoppas att du nu håller med om att samplingsteoremet, en av det förra seklets största matematiska upptäckter, inte är felaktigt."
Nä, teoremet är ok, det var mitt program som var dåligt. Jag har skaffat ett bättre nu.
"Naturligtvis ser vågformen annorlunda ut med 15+21 kHz än med bara 21 kHz. Det intressanta är att vi även hör 6 kHz, vilket endast kan bero på IM-distorsion. Denna IM-distorsion kan härstamma antingen från ljudsystemet eller från örat. Med ett billigt ljudkort är det stor risk att ljudsystemets bidrag dominerar. Om man däremot har ett bra ljudsystem och kör ut ganska höga ljudtrycksnivåer så kommer man att märka av örats egen IM-distorsion."
Så vågformens utseende påverkar inte alls hur vi uppfattar klanger? Alla (nästan) analoga syntar fungerar alltså genom IM-dist och inte att man ändrar på vågformer? Är allt som jag läst om additiv ljudsyntes fel?
Jag står på mig: Ljudkortets pris spelar ingen som helst roll. Ljudskillnaden uppstår i och med att man får en ny vågform (och den nya vågformen får man utan att blanda in ljudkort alls, eller ens spela upp ljudet).
Att mixa en 15kHz sinusvåg med en 21kHz sinusvåg ger en stor vågformsförändring. Jag provade här i morse att balnda en 21kHz sinus med en ton från en flygel. Jag hör ingen skillnad. En titt på vågformen visar att dom ser ganska lika ut, som pianot ensamt + en massa "brus".