Rundstrålande vs direktstrålande högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
markusA

Rundstrålande vs direktstrålande högtalare?

Inläggav markusA » 2012-08-30 15:59

Det har säkert skrivits spaltmeter om det här ämnet men jag vet knappt vad jag skulle börja söka efter så här kommer en frågeställning istället.

Majoriteten av högtalare man träffar på är ju direktstrålande och placeras i regel en bit ut i rummet.

En annan variant är rundstrålande högtalare och rent spontant så känns det som att placeringen av dessa måste skilja sig en del från den tidigare gruppen. (Ex. Duvel planets eller möjligtvis Linkwitz Pluto även om den har en direktstrålande diskant.)

Hur påverkas en rundstrålande högtalare av att placeras mot en vägg? Ja, hur påverkas ljudet dvs?

Det måste ju onekligen bidra till en hel massa tidiga reflektioner?
Finns det en gräns för hur bra den typen av högtalare kan låta?
Är de dömda till att ligga i det lite billigare mellanklass segmentet?
Eller kan man få till riktigt välljudande skapelser som tar upp kampen med pjäserna i "finrummet"?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-30 16:26

Testa. Ställ upp ditt högtalarpar hemma så att en spelarin i rummert och den andra in i väggen. Rygg mot rygg alltså. Använd en monosignal.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Stereotypen

Re: Rundstrålande vs direktstrålande högtalare?

Inläggav Stereotypen » 2012-08-30 17:05

markusA skrev:Det har säkert skrivits spaltmeter om det här ämnet men jag vet knappt vad jag skulle börja söka efter så här kommer en frågeställning istället.

Majoriteten av högtalare man träffar på är ju direktstrålande och placeras i regel en bit ut i rummet.

En annan variant är rundstrålande högtalare och rent spontant så känns det som att placeringen av dessa måste skilja sig en del från den tidigare gruppen. (Ex. Duvel planets eller möjligtvis Linkwitz Pluto även om den har en direktstrålande diskant.)

Hur påverkas en rundstrålande högtalare av att placeras mot en vägg? Ja, hur påverkas ljudet dvs?

Det måste ju onekligen bidra till en hel massa tidiga reflektioner?
Finns det en gräns för hur bra den typen av högtalare kan låta?
Är de dömda till att ligga i det lite billigare mellanklass segmentet?
Eller kan man få till riktigt välljudande skapelser som tar upp kampen med pjäserna i "finrummet"?

Fast majoriteten av högtalare idag är väl rundstrålande i de lägre registren för att sedan bli mer o mer direktstrålande vid högre frekvenser.

Om de tidiga reflexerna är en kopia av direktljudet så är de ej lika problematiska. Förutsatt att de anländer såpass mycket försenade att hjärnan klarar av att skilja ut dem från direktljudet. Därför bör de placeras en bit ifrån väggarna.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-08-30 17:13

Jag föredrar strålande bra högtalare ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-08-30 18:06

Stereotypen skrev:Om de tidiga reflexerna är en kopia av direktljudet så är de ej lika problematiska. Förutsatt att de anländer såpass mycket försenade att hjärnan klarar av att skilja ut dem från direktljudet. Därför bör de placeras en bit ifrån väggarna.

Det lär ju lägga krokben för alla som vill ha det lättmöblerat och placera högtalarna längs väggen. Frågan är hur illa det blir?
Det går väl iofs inte att förutspå på förhand?

Jag har simulerat ett par uppåtriktade, rundstrålande högtalare och de simmar förbluffande fint jämfört med många andra konventionella högtalare, iaf när man lägger in rumsbidraget i simmen.

Det är en av orsakerna varför jag blev nyfiken på hur illa det egentligen kan vara med tidiga reflexer?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-30 18:45

Stereotypen skrev:Om de tidiga reflexerna är en kopia av direktljudet så är de ej lika problematiska. Förutsatt att de anländer såpass mycket försenade att hjärnan klarar av att skilja ut dem från direktljudet. Därför bör de placeras en bit ifrån väggarna.

Högtalare en bit ut från vägg kan få en otrevlig utfasning i basregistret.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-30 19:00

RogerGustavsson skrev:

Ja, bas är verkligen ett kapitel för sig att få till! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-30 19:04

Stereotypen skrev:
RogerGustavsson skrev:

Där gäller det att ha goda baskunskaper. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-30 19:18

Nattlorden skrev:
Stereotypen skrev:
RogerGustavsson skrev:

Där gäller det att ha goda baskunskaper. :wink:

:lol: Precis!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-30 19:30

RogerGustavsson skrev:

Precis. Ännu en bra anledning att ha delat system.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-30 20:00

nu är ju inte smalbandiga dippar i tonkurvan så jäkla farliga, värre är att placera högtalaren närmare väggen och få dippen högre upp i frekvens
Bikinitider

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2012-08-30 23:07

markusA skrev:

Det lär ju lägga krokben för alla som vill ha det lättmöblerat och placera högtalarna längs väggen. Frågan är hur illa det blir?
Det går väl iofs inte att förutspå på förhand?

Jag har simulerat ett par uppåtriktade, rundstrålande högtalare och de simmar förbluffande fint jämfört med många andra konventionella högtalare, iaf när man lägger in rumsbidraget i simmen.

Det är en av orsakerna varför jag blev nyfiken på hur illa det egentligen kan vara med tidiga reflexer?

Jag kör med ett par Linkwitz Pluto. De är rundstrålande upp till ca 4000hz.
Har dem uppställda mot väggen när jag "slölyssnar" och drar fram dem ca en meter från väggen när jag "finlyssnar"
I ärlighetens namn upplever jag inte så stor skillnad ifall de står uppställda mot väggen jämfört med om de står mer fritt och jag drar ut dem från väggen allt mer sällan.

Tycker du skall köra på de högtalare du simulerat.
l

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-08-31 00:26

celef skrev:nu är ju inte smalbandiga dippar i tonkurvan så jäkla farliga, värre är att placera högtalaren närmare väggen och få dippen högre upp i frekvens

Ja kanske, men det är enklare att dämpa bort reflexen högre upp i frekvens med 5cm skum än att dämpa bort reflexen i basen med 3 meter gullfiber ... 8O

... eller enklare och enklare, det är ju rätt enkelt att bära in 20 balar gullfiber, tar bara några minuter .... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-08-31 01:22

Kul att höra från en som faktiskt äger ett par Pluto. :)
Är de så bra som "reklamen" säger?

Det är en intressant tanke med dämpningen också. Höga frekvenser är definitivt lättare att dämpa bort utan att man måste bygga ett dedikerat lyssningsrum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-31 07:24

celef skrev:nu är ju inte smalbandiga dippar i tonkurvan så jäkla farliga, värre är att placera högtalaren närmare väggen och få dippen högre upp i frekvens

Fast dippen blir ju större vid lägre frekvenser = större avstånd till väggen. Riktigt nära hamnar dippen långt upp i frekvens och blir mindre. Är sedan väggen bakom försedd med absorberande material, minskas väggens destruktiva verkan och man får tillbaka ljudbilden som en "utdragen" placering brukar ge.

IÖ visade detta i samband med den stora LTS-trevägaren.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... cering.GIF

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2012-08-31 09:06

markusA skrev:Kul att höra från en som faktiskt äger ett par Pluto. :)
Är de så bra som "reklamen" säger?

Det är en intressant tanke med dämpningen också. Höga frekvenser är definitivt lättare att dämpa bort utan att man måste bygga ett dedikerat lyssningsrum.

Pluto är en fantastiskt bra högtalare. Troligen den bästa jag ägt.
Ser man dessutom till vad den kostar att bygga är det helt absurdt.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-08-31 09:26

Oki, för att återknyta lite till min ursprungliga frågeställning.
Är designen behäftad med såna inneboende problem att en rundstrålande uppåtriktad högtalare aldrig kan bli riktigt bra eller är det bara struntsnack och de kan låta precis hur bra som helst?

mikgr2 är uppenbarligen väldigt nöjd med sina pluto. (Där är iofs diskanten riktad framåt.)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-31 09:36

markusA skrev:Oki, för att återknyta lite till min ursprungliga frågeställning.
Är designen behäftad med såna inneboende problem att en rundstrålande uppåtriktad högtalare aldrig kan bli riktigt bra eller är det bara struntsnack och de kan låta precis hur bra som helst?

mikgr2 är uppenbarligen väldigt nöjd med sina pluto. (Där är iofs diskanten riktad framåt.)

Det kan låta hur bra som helst! Däremot kan det upplevas att presentationen är annorlunda, somliga köper grejen direkt, somliga tycker det är såsigt och odistinkt i jämförelse med att elementen spelar i ansiktet.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-08-31 09:47

Jag har ett par Pearl & Oakley hemma, liknande dessa. Tycker de kräver väldigt stora rum alternativt dämpade rum för att fungera någorlunda hyfsat.

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-31 09:56

markusA skrev:Oki, för att återknyta lite till min ursprungliga frågeställning.

I princip alla högtalare är rundstrålande i basområdet - är det ett problem?

Går vi högre upp i frekvens så kan vi bara med ett litet tankeexperiment inse att det blir väldigt olika resultat i ett rum med hårda väggar bakom respektive om man ställer ett par rejäla dämpväggar där.

Jag ser inget teoretiskt problem med att du inte kan få en god teknisk återgivning så väl som god subjektiv återgivning från en rundstrålande högtalare i ett väldesignat rum.

Att rundstrålande högtalare kan låta subjektivt väldigt väl kan inte ifrågasättas, några trevliga exempel:
Bild

Bild

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-08-31 10:06

Kul. :)
Jag ville mest bara bespara mig arbetet om konstruktionen var osund redan från start. *s*

Men det verkar ju kunna resultera i en del välljud och det är ju det som räknas. :)
Kanske dyker det upp en byggtråd framöver? ;)

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2012-08-31 10:41

Rekommnderar dig att gå in på www.linkwitzlab.com. Där finns en hel del intressant att läsa om högtalares strålningsmönster.

Kan försöka mig på en liten light-version när det gäller teorin bakom rundstrålande högtalare..
Linkwitz lägger stor vikt vid hur rummet reflekterar ljudet. Enligt honom bör det reflekterade ljudet vara så likt direktljudet som möjligt. Har det reflekterade ljudet en annan karaktär än direktljudet så färgar det ljudupplevelsen negativt.
En rundstrålande högtalare är en bra lösning eftersom den skickar ut ljudet i 360 grader, så att det ljud som refllekteraws från rummet har.
samma karaktär som direktljudet.
Om man jämför med en "vanlig" högtalare så är den rundstålande i de lägre registren för att sedan bli mer direktstålande ju högre upp i frekvens man kommer. Detta medför att det reflkterade ljudet får en annan karaktär än direktljudet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-31 10:46

mikgr2 skrev:En rundstrålande högtalare är en bra lösning eftersom den skickar ut ljudet i 360 grader, så att det ljud som reflekteras från rummet har samma karaktär som direktljudet.

Detta kan ju förstås diskuteras. Är ett ljud som reflekteras från din bokhylla eller soffa av samma karaktär som direktljudet?

/ B

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2012-08-31 10:55

Bill50x skrev:
mikgr2 skrev:En rundstrålande högtalare är en bra lösning eftersom den skickar ut ljudet i 360 grader, så att det ljud som reflekteras från rummet har samma karaktär som direktljudet.

Detta kan ju förstås diskuteras. Är ett ljud som reflekteras från din bokhylla eller soffa av samma karaktär som direktljudet?

/ B

Bra fråga. Tyvärr är jag inte mannen att svara på den.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-31 10:58

mikgr2 skrev:
Bill50x skrev:

Inte jag heller. Men varför använda akustikfix om det inte förändrar ljudet? Bokhyllor, mattor och andra textilier tex används ju för att dämpa/förändra samt diffusera klangen/ljudet. Så med lite logiskt tänkande är det svårt att tro att det reflekterade ljudet skulle vara lika det direktstrålande.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-08-31 11:02

mikgr2 skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Japp, oftast :) om det rör sig om en 1a reflex så är korrelationsfaktorn oftast över 0,9 mellan direktljud och reflex. Men om bokhyllan fungerar som diffusor så minskar nog korrelationsfaktorn.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-31 12:07

phon skrev:

Ja kanske, men det är enklare att dämpa bort reflexen högre upp i frekvens med 5cm skum än att dämpa bort reflexen i basen med 3 meter gullfiber ... 8O

... eller enklare och enklare, det är ju rätt enkelt att bära in 20 balar gullfiber, tar bara några minuter .... :)

tjitt, tre meter tjocka mineralullsväggar bör nästan ekofri miljö?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-31 12:20

RogerGustavsson skrev:

Fast dippen blir ju större vid lägre frekvenser = större avstånd till väggen. Riktigt nära hamnar dippen långt upp i frekvens och blir mindre. Är sedan väggen bakom försedd med absorberande material, minskas väggens destruktiva verkan och man får tillbaka ljudbilden som en "utdragen" placering brukar ge.

nja, med det resonemanget så är det bra att ställa högtalaren i ett rumshörn, och hur det brukar ju inte låta så bra
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-31 12:22

celef skrev:
RogerGustavsson skrev:

nja, med det resonemanget så är det bra att ställa högtalaren i ett rumshörn, och hur det brukar ju inte låta så bra

Det är ju därför man hamnar på delade system om man fortsätter tanken... få basen in i hörnet, men mer traditionell placering av topparna...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-31 14:56

celef skrev:
RogerGustavsson skrev:

Nej, inte i hörn om högtalaren spelar bredbandigt. Väggnära är ett sätt att öka effektiviteten vid lägre frekvenser.

Återgå till Generellt om hifi