Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:För att lätta upp stämningen i tråden vill jag skjuta in ett köpråd.
Det talas mycket om att mäta upp komponenter, därför skaffade jag en sådan här.
Den använder jag ofta för att kolla filterkomponenter och inte minst för att justera induktansen på spolar - det är ju ursmidigt att rulla av några varv på spolen och kontrollmäta tills man har exakt "rätt" värde. Rekommenderas!
jonasp skrev:zapanasta, toleranserna på vissa komponenter är inte så bra och om filtret dessutom är resonant (vilket absolut inte behöver vara något "fel") så kan de klangliga skillnaderna bli rätt stora. Ska man vara helt säker måste man analysera filtret noga.
Min personliga uppfattning är att i många fall då man hör skillnad vid byte av filterkomponenter är det ändringen av komponentvärde man hör, inte skillnaden i komponentkvalitet.
Med detta sagt måste man ju komma ihåg att åldrade kondensatorer kan ändra sina värden en hel del.
Vidare kan du läsa mycket om att t ex en elektrolykondensator i många fall inte bara kan modelleras som en kondensator, utan måste innehålla några andra komponenter också.
zapanasta skrev:Ps,frisökte lite,väldigt många på utlänska forum som uppdaterat sina olika sorters B&W högtalare med nya filterkomponenter och upplever ljudet som bättre (Så jag är tydligen inte ensam dumskalle då)
celef skrev:ingen är dumskalle, vissa är bara sjukt mer dryga än andra!
vad gäller byte av kondensatorer behöver man bara bry sig om två saker; kondensatorns värde och kondensatorns serieresistans
elektrolyter har oftast mycket högre serieresistans än motsvarande plastfilmsdito, tyvärr är serieresistansen lite klurig att mäta om man inte har ett bra mätinstrument som typ arta
de gamla kondensatorer jag har mätt på genom åren har inte haft några betydande åldersavikanden vad gäller kapasitansvärdet, däremot tycks serieresistansen ha ökat rejält, stoppar min in en ny fräsch plastfilmare så kan ljudskillnanden bli markant, man kan även prova att sänka befintlig serieresistans genom att parallelkoppla originalelyt med en plastfilmare med jättelåga värden
Fast det minskar bara ESR mot höga frekvenser för när den lilla kondingen har hög reaktans påverkar istället den stora kondingens esr impedansen.celef skrev:...man kan även prova att sänka befintlig serieresistans genom att parallelkoppla originalelyt med en plastfilmare med jättelåga värden

zapanasta skrev:Ja det blev en lång tråd,och nu har jag lugnat ner mig och ber om ursäkt för att jag hetsade upp mig i morse..
Kort och gott,jag är inte ute efter nåt ryggdunk för att jag bytt kondensatorer..
Har inte heller dom kunskaperna att mäta kondensatorer osv,bytte bara ut dom befintliga mot såna av bättre sort och jag hör skillnad till det bättre,och det är jag säker på för att jag a+b körde en orenoverad mot en renoverad på köksbordet. (Den orenoverade lådan lät murrigare och mer instängd,ja inga jätteskillnader men det hördes i alla fall)
Om det kallas renovering eller modifiering bryr jag mig inte om,är bara en glad amatör på området som tycker det är kul att fiksa och dona lite
MagnusÖstberg skrev:Du kanske skulle tagga ner lite och läsa vad folk skriver. Du ställer en fråga, och får svar - men blir förbannad över svaren.
Vad förväntar du dig? Den enda som larvar sig är du, som tar allt som påhopp.
Har man lite erfarenhet är frågorna inte det minsta konstiga. Man har märkt vilka skillnader det kan bli.
Ge exempel på vilka svar du tycker duger så alla andra vet.
Ditt beteende i tråden suger getballe och sedan kompletterar du med den döende svanen!
Jocke skrev:Om filtret inte är alltför komplext kan man kosta på sig att justera med örat utan alltför stor oro kring att man ställer till det för sig... Tycker audioexite åskådliggör det bra i den här designen:
http://www.audioexcite.com/?page_id=2386
Där belastningen före och efter filtret varieras utan alltför dramatiska effekter på responsen - här:
http://www.audioexcite.com/?p=2449
+1Om det låter bättre, så är det bättre....
Richard skrev:Jag tror att de sitter med alltför dåliga grejor i sin stereo.
![]()
zapanasta skrev:Rickard skrev..+1Om det låter bättre, så är det bättre....![]()
Men svante och iö har inte skrivit nåt i den här tråden,men du har kanske stött på dom förut om liknande saker..
Nattlorden skrev:Richard, måste tyvärr påpeka att du totalt missförstått tråden. Det är ingen som hävdat att pp-kondingen som sådan inte skulle låta bättre, det tror jag inte någon alls betvivlar.
Richard skrev:Det finns en helt enastående dryghet bland flera på detta forum, de hör ingen skillnad, de är hörselskadade eller kanske bara omusikaliska.
Jag tror att de sitter med alltför dåliga grejor i sin stereo.
![]()
Absolut ingen fara, ha en trevlig helg.zapanasta skrev:Ja det blev en lång tråd,och nu har jag lugnat ner mig och ber om ursäkt för att jag hetsade upp mig i morse..
Kort och gott,jag är inte ute efter nåt ryggdunk för att jag bytt kondensatorer..
Richard skrev:
Jag har precis som du hört den rätt stora förbättring som en god polyprop innebär mot en elektrolyt i delningsfilter. Många gånger.
Det beror inte på ändrat ESR, eller andra parametrar, utan på att det av någon anledning LÅTER bättre.
Richard skrev:Det du gör är ingen placebo alls.
Richard skrev:zapanasta skrev:Ja det blev en lång tråd,och nu har jag lugnat ner mig och ber om ursäkt för att jag hetsade upp mig i morse..
Har inte heller dom kunskaperna att mäta kondensatorer osv,bytte bara ut dom befintliga mot såna av bättre sort och jag hör skillnad till det bättre,och det är jag säker på för att jag a+b körde en orenoverad mot en renoverad på köksbordet. (Den orenoverade lådan lät murrigare och mer instängd,ja inga jätteskillnader men det hördes i alla fall)
Om det kallas renovering eller modifiering bryr jag mig inte om,är bara en glad amatör på området som tycker det är kul att fiksa och dona lite
Det du hör är att det verkligen låter bättre !
Stå på dig, zapanasta !
Det finns en helt enastående dryghet bland flera på detta forum, de hör ingen skillnad, de är hörselskadade eller kanske bara omusikaliska.
Richard skrev:Jag tror att de sitter med alltför dåliga grejor i sin stereo.
![]()
De hör ingen skillnad, för grejorna är så dåliga, eller så dåligt uppställda att det är omöjligt att höra någon sådan.
Richard skrev:Jag har precis som du hört den rätt stora förbättring som en god polyprop innebär mot en elektrolyt i delningsfilter. Många gånger.
Richard skrev:Det beror inte på ändrat ESR, eller andra parametrar, utan på att det av någon anledning LÅTER bättre.
Richard skrev:Detta har alla forum, utom just detta, upptäckt och det är sant. Det låter ofta bättre med bättre kondensatorer i ett delningsfilter.
Richard skrev:Så.....
Det du gör är ingen placebo alls. Det låter mycket bättre med goda, bättre komponenter, även då högtalaren är ny med fräscha elektrolyter i original.
Richard skrev:Jag tycker du ska strunta helt i magnusöstbergs, svantes och IÖ : s beskäftiga, dryga uttalanden för de har helt enkelt helfel här.
Richard skrev:Lyssna istället på PeterSteindl, eller ännu hellre- dina egna öron.
Om det låter bättre, så är det bättre....
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 28 gäster