Moderator: Redaktörer
nikeb skrev:Kan man säga att i14 låter väldigt lika i28 fast i28 kan spela starkare?
Är det samma element i dem? Hur mycket starkare spelar i28?
Med det resonemanget kan man säga att i16s låter bättre än i28 upp tills den tar stop och därefter låter i28 bättre?
Är det samma bas i dessa fast bättre diskant i i16s?
Eller har jag fattat allt fel.
nikeb skrev:Idag har jag 4 ohms högtalare med en känslighet på 86 db och det funkar mycket bra. Det högsta jag lyssnar med volymen på är 50 av 99. Jag har vid tester varit uppe i 60-65 på volymen men aldrig högre.
Nu vet jag inte vad i14/i16s har för känslighet men det känns inte som om de kommer hindra mig från att spela så högt jag vill.
Jag vill helt enkelt ha de frontar som låter bäst upp till den nivån där basarna ProfX-4 tar stop eller på de nivåerna jag lyssnar. Dvs om i16s med sina bättre element låter bättre än i28 vid 100 db så är den nog det bättre valet för mig.
Det jag fundedrar över är om i28 med sina dubbla mellanregister låter lite köttigare. Svårt att förklara men jag kan tycka att tyngd över anslagen med större konarea även om det är samma db ljudstyrka.
Det där med golvreflexesminskningen hur funkar det och hur hörbart är det?
Givetvis ska jag själv iväg på en lyssning så småning om.
boom skrev:nikeb skrev:Idag har jag 4 ohms högtalare med en känslighet på 86 db och det funkar mycket bra. Det högsta jag lyssnar med volymen på är 50 av 99. Jag har vid tester varit uppe i 60-65 på volymen men aldrig högre.
Nu vet jag inte vad i14/i16s har för känslighet men det känns inte som om de kommer hindra mig från att spela så högt jag vill.
Jag vill helt enkelt ha de frontar som låter bäst upp till den nivån där basarna ProfX-4 tar stop eller på de nivåerna jag lyssnar. Dvs om i16s med sina bättre element låter bättre än i28 vid 100 db så är den nog det bättre valet för mig.
Det jag fundedrar över är om i28 med sina dubbla mellanregister låter lite köttigare. Svårt att förklara men jag kan tycka att tyngd över anslagen med större konarea även om det är samma db ljudstyrka.
I28 har 1 boomer och 1 bas .
DrFunk skrev:boom skrev:nikeb skrev:Idag har jag 4 ohms högtalare med en känslighet på 86 db och det funkar mycket bra. Det högsta jag lyssnar med volymen på är 50 av 99. Jag har vid tester varit uppe i 60-65 på volymen men aldrig högre.
I28 har 1 boomer och 1 bas .
Allstå det är ju samma elementtyp. Och dom sammarbetar på de lägre frekvenserna. Vinsten är dubblad luftpumpförmåga och ett annorlunda spridningsmönster som minskar golvreflexens hörbarhet.
shifts skrev:Det ena elementet delas väl vid en frekvens och det andra spelar så att säga hela vägen? Därav 2.5-vägs-benämningen. Minns inte delningsfrekvensen riktigt, så vill inte chansa.
Men det är väl inte rätt att kalla det en boomer och en bas isf. Två boomers känns mer rätt (då ingen av dem är avsedd att spela någon bas i egentlig mening), där den ena har ett snävare frekvensomfång än den andra.
boom skrev:adzer skrev:Ja en den övre boomern spelar från 80Hz hela vägen upp till diskantedelningen på 3.2kHz medans den undre endast spelar upp till 500Hz eller något sådant.
Inget konstigt alls med det.
Du tro också men vet inte?
adzer skrev:boom skrev:adzer skrev:Ja en den övre boomern spelar från 80Hz hela vägen upp till diskantedelningen på 3.2kHz medans den undre endast spelar upp till 500Hz eller något sådant.
Jag kommer inte ihåg exakta frekvensen som den undre boomern skärs vid, men det är någonstans i 500Hz regionen.
boom skrev:adzer skrev:boom skrev:adzer skrev:Ja en den övre boomern spelar från 80Hz hela vägen upp till diskantedelningen på 3.2kHz medans den undre endast spelar upp till 500Hz eller något sådant.
Jag kommer inte ihåg exakta frekvensen som den undre boomern skärs vid, men det är någonstans i 500Hz regionen.
Med respekt till Ingvar så tänker jag inte tala om var dom delar och vid vilka frekvenser men skillnaden är att jag vet.
Så det finns inget mera att diskutera i denna fråga.
adzer skrev:boom skrev:adzer skrev:boom skrev:adzer skrev:Ja en den övre boomern spelar från 80Hz hela vägen upp till diskantedelningen på 3.2kHz medans den undre endast spelar upp till 500Hz eller något sådant.
Med respekt till Ingvar så tänker jag inte tala om var dom delar och vid vilka frekvenser men skillnaden är att jag vet.
Så det finns inget mera att diskutera i denna fråga.
Ingvar själv har redan avslöjat delningsfrekvenserna på detta forumet så det är ingen hemlighet direkt.
För övrigt så tror jag inte att du vet innebörden av respekt så du får jättegärna sluta diskutera för min del.
bakerman22 skrev:Dom kallas helt enkelt för boomer och woofer.![]()
I alla fall i monteringsanvisningen.
Woofer får vi väl ändå anse klassas som bas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster