I torsdags tog jag leverans av mina absorbenter från sofsci och kan nu återkomma med mina intryck.
Har tyvärr inte hunnit laborera med placering av högtalare i någon större utsträckning så jag återkommer med både hyfsat rudimentära intryck och dessutom saknar jag mätinstrument så jag förlitar mig på att lyssna på sinussvep för att kolla om mina resonanser gått ner/försvunnit.
Bilder finner ni i mitt album på minhembio:
http://www.minhembio.com/XavierJH
Jag beställde 5 stycken tavlor i olika format med motiv som även skulle passa min bättre hälft, två av dessa var dock en chansning som inte gick hem utan fick förpassas till att vara mobila absorbenter. Även 4 stycken Superchunk Corners följde med leveransen och tyvärr har jag inte hunnit laborera så mycket med placering, men å andra sidan kommer de förmodligen inte kunna placeras optimalt utan att det blir en familjestrid, men just nu är två bakom soffan och en i vardera bakre hörn.
Om vi börjar med basfrekvensgången så har jag märkt stora skillnader i hur jämn den är, mitt rum är i stort sett kvadratiskt (4.5x4.6x3.1) så ni förstår nog själva hur medveten jag är över att det är svårt att få allt perfekt. I vilket fall som helst så sänktes en resonans jag hade på 70hz rätt ordentligt och framförallt så var det inte så stora skillnader längre om jag flyttade huvudet en liten bit åt något håll.
Med tanke på att jag inte tog hand om mina sidoreflexer tidigare så är det inte heller svårt att räkna ut att det blev dramatiska skillnader även i mellanregister/diskant. Helt plötsligt kunde jag höja till betydligt högre volymer men ändå inte få störande reflexer i diskantområdet som sabbade lyssningsupplevelsen.
Trycket på tavlorna var dessutom utmärkt, kontrasten är kanske inte perfekt när man jämför mot firmor som inte behöver trycka på tyg som är akustiskt optimalt, men ändock var jag riktigt nöjd med resultatet.
Om ni undrar varför jag placerat en 100x150cm tavla bakom lyssningspositionen var det för att det var det enda sättet jag kunde få bort en gigantisk spegel som vi hade där tidigare. Det blev definitivt en förbättring, men om det är en optimal förbättring är en annan femma. När man har stora kala väggar antar jag att absorbering är bättre än ingen absorbering.
Edit: även om mitt rum är i stort sett kvadratiskt så har jag en bakvägg som är uppdelad i enkelgips, spånskiva, hålrum, enkelgips, samt en stor öppning på höger vägg. Så jag tror att det kunde varit värre än vad det är.