tassar under fötterna

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
karhar680

tassar under fötterna

Inläggav karhar680 » 2012-09-04 13:32

Hej igen. Det har ju skrivits en hel del på detta forum om olika fötter under högtalare. Nu undrar jag hur ni gör med era apparater. Har något placerats under fötterna på dessa? En fråga till, ibland när man knackar på en apparatlåda skramlar det något förfärligt. Mina var relativt tysta, men har åtgärdat det så nu är de nästan helt stumma. "Tror" att ovan nämnda kan påverka ljudet till det bättre. Någon som har en uppfattning om detta? :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-04 13:45

Jag har svårt att tro att en skallrande låda påverkar ljudet i sig. Dvs det som kommer ut från din förstärkare är nog relativt opåverkad av om locket vibrerar eller inte.

Men grejor som skallrar i rummet, tex från den bas som återges, är knappast en fördel. Ett lock som sitter "lite på trekvart" kan ju skramla med i ljudet och påverka detta negativt. Jag är för övrigt inte ens säker på att det bara är bas som kan påverka. När min körsjungande sambo klämmer i så svänger det från både pianot och gitarren :-)

/ B

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-09-04 13:59

Min Sony-hembioförstärkare ger ifrån sig mekaniska ljud :-/ Jag försökte dra åt diverse skruvar, men kom aldrig åt problemet helt. Jag spände in någonting mellan trafo och chassi, då blev det tyst, tills förstärkare värmt upp. Utan den fina moden vart det tyst när den värmt upp, tror jag. Kvalitetskänsla.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: tassar under fötterna

Inläggav Objektivisten » 2012-09-04 14:10

karhar680 skrev:Nu undrar jag hur ni gör med era apparater. Har något placerats under fötterna på dessa?

Har SD-fötter under ett par apparater, dock inte under högtalare.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-09-04 16:43

Alla mina högtalare har sd-kuddar under sig och det gjorde enligt mig en stor skillnad. Speciellt basarna, mellan spikes och golv har jag en gummitass som har en enkrona under sig och en möbeltass.

Återgå till Generellt om hifi