Skall bakhögtalarna vara lika som fram, eller...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-24 08:43

Om det är 90grader sinsemellan så är det samma vinkel som i stereofallet. Och det har jag absolut inte samma problem med.

Det är inte 90 grader mellan högtalarna i stereofallet. Snarare runt hälften, 46 grader brukar vara normalt att folk har.

Dessutom så rör jag inte på huvet under tiden den starka effekten spelas upp.

Vilken sorts skruvstäd använder du för att fixera huvudet med? :) Vi (jag) pratar om små huvudrörelser.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-08-24 16:55

Martin skrev:
Om det är 90grader sinsemellan så är det samma vinkel som i stereofallet. Och det har jag absolut inte samma problem med.

Det är inte 90 grader mellan högtalarna i stereofallet. Snarare runt hälften, 46 grader brukar vara normalt att folk har.

46?.. ok.. 90 var lite att ta i.. men 60 är ju den likvinkliga triangeln som man brukar se rekommenderas... i vilket fall som helst så har jag inte alls samma/lika mycket problem med bra stereoinformation i 46,60 eller 90 graders uppställning som det blir med normal filmsurroundinformation i 46, 60 eller 90 grader.

Tyvärr så ger jag mig inte. Efter att ha analyserat informationen så anser jag att det mixas för hårt när de stora effekterna kommer och att det är där problemet ligger.
Jag tycker surroundkanalerna används alltför oftast till att försöka skapa Wow! vid vissa tillfällen istället för känsla av att finnas på plats. Men visst. Jag har ingen extrem anläggning utan vanlig 5.1. Men anser ändå att jag kan vara kritisk :)

Vilken sorts skruvstäd använder du för att fixera huvudet med? :) Vi (jag) pratar om små huvudrörelser.

Hehe.. :)
Inget skruvstäd. Men sitter man stilla i fåtöljen och ljudet är på typ 1-2 s så vetefan om de små rörelserna kan göra skillnad.

Känns inte som att det är där problemet ligger iaf.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-08-24 17:41

Innan jag skaffade fler surroundhögtalare kunde jag också tycka att det var alltför tydliga effekter i surroundkanalerna.

Med fler högtalare upplevs det inte på det viset utan effekter och ambiensljudet blir mycket bättre integrerat med frontarna. På sätt och vis skulle man kunna säga att ju bättre surroundhögtalare man har, desto mindre märks de! :!:

/Gr.
Senast redigerad av gromit 2005-08-24 17:59, redigerad totalt 1 gång.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-24 17:52

sztation, du kan ju prova att lyssna på ett sådant system med multipla antal bakhögtalare hemma hos någon (eller t.ex. på en bio!). Du kan du lättare bilda dig en uppfattning. Om du bor i Sthlm så kan du t.ex. lyssna hemma hos mig (10 st bakhögtalare, dock inte optimalt placerade).

Sedan är jag av åsikten att det är upp till filmljudläggaren själv att bestämma om det ska vara "ping-pong-stereo" i bakkanalerna eller mer kontinuerligt ljudfält. Hemma vill jag åtminstone uppleva så bra som möjligt hur människorna som gjort filmen tänkte att den skulle upplevas. Med en god högtalaruppställning och i övrigt god ljudkvalitet, så är det ofta stora uppenbara skillnader i klang och ljudbildspresentation mellan olika filmer. Jag lyssnar mycket hellre på sådan återgivning, än att höra en viss karaktär som återkommer även mellan olika filmer; då har man någon slags systemfel i sin uppställning/signalväg.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-08-24 20:07

Jag undrar om steget mellan 5.1 till 7.1 blir stort? Har 7.1 reciever och högtalarelement men aldrig orkat bygga de två extra. Beror det inte på hur man kan placera högtalarna?

Om man inte kan placera bakhögtalarna bakom sig pga av att man sitter nära vägg så hamnar de högt upp nära taket. NG12 som jag har kommer då att stråla diskanten snett mot taket som då studsar, medans basen/mid går snett nedåt/framåt. Eller om man monterar dem åt andra hållet, tvärtom.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-24 20:48

Bra fråga Thomas, är också lite fundersam vad skillnaden är på massor med bakhögtalare och 5.1 eller få bakhögtalare och 7.1.
Och hur skall massor med bakhögtalare placeras om man skall ha många för varje kanal i 7.1 bak? IÖ föreslog ju 3+1+1+3.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-08-25 15:39

gromit skrev:Innan jag skaffade fler surroundhögtalare kunde jag också tycka att det var alltför tydliga effekter i surroundkanalerna.

Med fler högtalare upplevs det inte på det viset utan effekter och ambiensljudet blir mycket bättre integrerat med frontarna. På sätt och vis skulle man kunna säga att ju bättre surroundhögtalare man har, desto mindre märks de! :!:

/Gr.

Kul att få lite medhåll också :)
Men ja.. ska nog prova detta tips att tjonga dit några fler högtalare så problemet avhjälps lite.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-29 03:25

paa skrev:Beskrivningen påminner lite om Carlssonhögtalare. Väggstöd, vinklade element, stor spridning i rymden.

Många bakhögtalare har nu vinklad baffel, uppåt som INO, eller åt sidan som på EPS-W. Skulle det inte vara en vits att komplettera med en liten absorbentskiva intill den sida som vinklar mot väggen, ungefär som tex OA 51 har? Den tidiga reflexen gör väl ingen glad?

Jag tänker bara uttala mig å Ino's högtalares vägnar, och då är svaret att absorbent är icke önskvärd, som konstruktionerna ser ut idag, och detta av flera skäl. Dessa är några av dem:

1. Av geometri-akustiska skäl elimineras interferenserna.

2. Samarbetet mellan multipla källor förbättras när respektive källa är distribuerad.

3. Energibalansen kontra direktljudet blir korrekt först när även spegelkällorna ingår i spelet.

4. En absorbent skulle rubba den akustiska tyngdpunkten och göra systemet mindre väl balanserat i tiden. Det består ju av både sig själv och sin spegelbild - vilket bildar en rundstrålande källa. Adderar man en absorbent ändrar man spegelbildens frekvensberoende.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi