av lennartj » 2012-09-05 13:12
Jag har också flera par fronthögtalare att alternera med och håller med om att endast det inkopplade paret ska räknas.
Hur är det med programkällor?
Jag har ett tiotal samtidigt anslutna:
Schellack-spelare (78-varv)
Vinyl-spelare
Rullbandspelare
Kassettdäck
DAT
DAB/FM-tuner
BluRay/SACD-spelare
CD-drive/DAC och till denna även
PVR och
Dator
Tack vare att jag använder monoslutsteg och små slutna subwooferlådor väger ingen del mer än ryggvänliga 15kg, vilket jag var väldigt glad för när jag skulle dema mitt subwoofersystem På DIY-mässan på Chalmers för ett par år sedan.
När jag spelar CD är cirka 100 kg elektronik och 100 kg högtalare aktiva.
När det gäller skivor så har jag kontrollvägt, mätt och räknat en hel del för att ha koll på hur mycket jag överlastar min Expedit-hylla från IKEA.
Medelvärde per hyll-decimeter med min mix av 12-tums LP, allt från enkel-konvolut med tunn vinyl till dubbel-album med 180g och boxar med varierande fyllningsgrad är 6,2 kg och 25 skivor
10-tums 78-varvare, 32 skivor = 7,3 kg per hylldecimeter och
12-tums 78-varvare 9,8 kg per hylldecimeter, snacka om stenkakor!
Jag har cirka 5 hyllmeter LP så det blir omkring 300 kg. Plastfickor till LP-konvoluten använder jag bara om de ska lämna hemmet, de stjäl för mycket plats, troligen skulle jag behöva två hyllmeter till om jag hade plastfickor till alla.
Mina CD har jag i acryl-boxar som rymmer sammanlagt 64 standard-askar, men i praktiken kan det variera lite med dubbelaskar och tunna pappkonvolut. Boxarna passar utmärkt vända med gaveln ut i LP-hyllor.
Medelvikten helt fylld är 8 kg. Det går in 6 sådana (med lite marginal) på en hyllmeter som alltså rymmer 384 CD, drygt 50 % mer än de 250 LP jag (gissningsvis) har per hyllmeter.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]