Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

torig

Inläggav torig » 2012-09-01 15:05

petersteindl skrev:Tack Aerob :D

Torig, i år blir det mindre av mässor men mer av action på produktion och logistik.

Det har hänt mycket i företaget de senaste månaderna. Jag har en ny partner i Bremen som dessutom är Marknadschef och Styrelseordförande. Han heter Thomas Ek.
Thomas Ek grundade OBH Nordica tillsammans med sin bror. Thomas Ek var delägare, VD och Marknadschef för det framgångsrika företaget OBH Nordica och han har mer än 30 års erfarenhet med konsumentvaror inom köks- och hushållsbranschen. OBH Nordica gick från nykomling till marknadsledande varumärke inom hushållsapparater på nio år. Idag är OBH Nordica ett marknadsledande företag i såväl Sverige som Norden. Thomas Ek fick utmärkelsen Entrepreneur of the year Award 2010.
När Thomas nu lämnat OBH-Nordica kommer han att vara en viktig kugge som Marknadschef och Styrelseordförande i Bremen. Både jag och Erik Eberhardson som är partner i Bremen sedan 2005 är verkligen glada att ha Thomas ombord. Nu blir det åka av.

Dessutom är det fler mycket tunga namn som kommer att vara operativa i Bremen då vi närmar oss lansering och leveransdatum. Det blir ett mycket bra team i Bremen. Det har dock varit väldigt slitsamt att få ihop allt.

Men, Arken denna gång får jag troligtvis hoppa över. Det finns en chans att jag besöker Arken, men det är inget jag räknar med. Om Naqref eller Ulf B får priset, så känns det som att jag skulle ångra att inte vara där och då kan saken komma i ett annat läge. Nu på söndag bilar jag ner till Italien och jag har möten i Danmark och Tyskland på vägen ner och på vägen upp som blir kring den 13e.

MvH
Peter

Tråkigt att du inte kunde ställa ut. Hade varit roligt att höra dom. :)

Förutom Larsen och något märke till av de högtalartillverkare som tänker ställa ut på mässan, är det mest "gäsp"

Lycka till med den framtida lanseringen!

/mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-01 15:25

Tackar!

Då vi närmar oss, så blir det även demo i Gtb. Då får du möjligheten att lyssna på äggen :)

mvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Återförsäljare

Inläggav eljulio » 2012-09-01 16:18

Siktar ni på att nå ut brett via de stora aktörerna som Media Markt, On Off, etc. eller blir det hifibutiker?

Mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Återförsäljare

Inläggav petersteindl » 2012-09-01 20:18

eljulio skrev:Siktar ni på att nå ut brett via de stora aktörerna som Media Markt, On Off, etc. eller blir det hifibutiker?

Mvh

Vi siktar på att ha säljare som kan promota varumärket Bremen på rätt sätt och dema Bremenhögtalarna för att visa dess fulla potential. On Off är inte så inne just nu 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-01 20:48

petersteindl skrev:
eljulio skrev:Siktar ni på att nå ut brett via de stora aktörerna som Media Markt, On Off, etc. eller blir det hifibutiker?

Mvh

Vi siktar på att ha säljare som kan promota varumärket Bremen på rätt sätt och dema Bremenhögtalarna för att visa dess fulla potential. On Off är inte så inne just nu 8)

Inte analogt nog?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-01 21:11

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:

Mvh

Inte analogt nog?

Vad är inte analogt nog? Jag förstår inte frågan.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-01 21:13

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
Inte analogt nog?

On Off...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-01 21:18

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
Inte analogt nog?

On Off...

De är ju helt off. Men lika off som det såg ut hos OnOff för nåt år sedan ser det ut hos Elgiganten och Expert nu också. Och Siba har bl.a stängt sin affär vid Barkarby Outlet. Den enda som har både folk och expediter i butiken är väl tysken, och inte ens han tjänar pengar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-01 21:37

Man borde dra in näringstilståndet för utländska verksamheter som inte tjänr pengar inom tre år. Det är inte meningen att man skall få döda en bransch genom att kör på minus tills man blir ensam...

Användarvisningsbild
eljulio

Stora marknader...

Inläggav eljulio » 2012-09-01 22:46

Vad jag menar med stora marknader är att det nog kan vara en god idé, beroende på vad man vill uppnå förstås.

Jag vet att marginalen på tillverkning och försäljning av högtalare är låg, därav krav på viss volym och med detta krav på återförsäljare som kan trycka ut produkten på marknaden för att nå rätt volymer. Sen är ju förstås frågan vad som är målet med din affärsverksamhet. En liten guldkant på tillvaron och en trevlig hobby eller att utveckla en lönsam verksamhet? Det är inte upp till någon annan än dig. Självklart.

Bremens högtalare tror jag är en potentiell hit. Återgivningen är av mycket hög kvalitet och designen passar den stora kundgruppen som huserar i övre medelklass. Samtidigt huserar Bremen i ett prissegment med tuff konkurrens av andra prestigemärken. Att nå volymer i detta segment tror jag kräver mycket av marknadsföring globalt.

Med tanke på högtalarnas kvalitet, både sett till återgivning (särskilt tillsammans med centern) och design önskar jag Bremen all lycka. Jag är en potentiell kund.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-02 00:32

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
Inte analogt nog?

On Off...

De har gått i konkurs. This is a dead parrot.

Möjligtvis finns de i Estonia.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Stora marknader...

Inläggav petersteindl » 2012-09-02 00:38

eljulio skrev:Vad jag menar med stora marknader är att det nog kan vara en god idé, beroende på vad man vill uppnå förstås.

Jag vet att marginalen på tillverkning och försäljning av högtalare är låg, därav krav på viss volym och med detta krav på återförsäljare som kan trycka ut produkten på marknaden för att nå rätt volymer. Sen är ju förstås frågan vad som är målet med din affärsverksamhet. En liten guldkant på tillvaron och en trevlig hobby eller att utveckla en lönsam verksamhet? Det är inte upp till någon annan än dig. Självklart.

Bremens högtalare tror jag är en potentiell hit. Återgivningen är av mycket hög kvalitet och designen passar den stora kundgruppen som huserar i övre medelklass. Samtidigt huserar Bremen i ett prissegment med tuff konkurrens av andra prestigemärken. Att nå volymer i detta segment tror jag kräver mycket av marknadsföring globalt.

Med tanke på högtalarnas kvalitet, både sett till återgivning (särskilt tillsammans med centern) och design önskar jag Bremen all lycka. Jag är en potentiell kund.

Först kommer tillverkning av Bremenhögtalarna. Därefter försäljningsfas. Parallellt löper marknadsföringen. Detta är ingen hobbyverksamhet. Inte ens från min sida är det hobby. Den fasen försvann 1980 redan. Att sätta upp industriell serieproduktion är allt annat än hobbyverksamhet oavsett bransch.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-09-02 00:54

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
Inte analogt nog?

On Off...

De har gått i konkurs. This is a dead parrot.

Möjligtvis finns de i Estonia.

MvH
Peter

Tror onoff i detta fallet är en analogi med ettnoll dvs digital vs analogt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-02 01:31

De gick från ett till noll.

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Stora marknader...

Inläggav eljulio » 2012-09-02 09:57

petersteindl skrev:
eljulio skrev:Vad jag menar med stora marknader är att det nog kan vara en god idé, beroende på vad man vill uppnå förstås.

Först kommer tillverkning av Bremenhögtalarna. Därefter försäljningsfas. Parallellt löper marknadsföringen. Detta är ingen hobbyverksamhet. Inte ens från min sida är det hobby. Den fasen försvann 1980 redan. Att sätta upp industriell serieproduktion är allt annat än hobbyverksamhet oavsett bransch.

MvH
Peter

Hej Peter,

Jag inser förstås att Bremen är allt annat än hobbyverksamhet, men skalan kan bli liten eller stor och så även den ekonomiska potentialen. Om krav ställs på att alla som säljer Bremen skall kunna "dema" produkten på rätt sätt blir det kanske svårt att få till stora volymer?

Mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-05 22:36

Menar du att försäljningsvolymen ökar om handlarna demar produkten på ett felaktigt sätt?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-09-05 22:48

petersteindl skrev:Menar du att försäljningsvolymen ökar om handlarna demar produkten på ett felaktigt sätt?

Det där var väl en taskig tolkning? :o

Eljulio vill diskutera möjligheten att det eventuellt kan bli svårt att få in alla återförsäljare "i ledet" vilket ger att det kommer att bli färre försäljningsställen och därmed minskad exponering mot kunder.

/tolkar Kdussin
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-05 22:56

Men om man bara låter den handlare som är allra allra bäst på att dema få sälja dom, så lär det väl inte generera maximal försäljning heller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-05 23:04

KarlXII skrev:
petersteindl skrev:Menar du att försäljningsvolymen ökar om handlarna demar produkten på ett felaktigt sätt?

Eljulio vill diskutera möjligheten att det eventuellt kan bli svårt att få in alla återförsäljare "i ledet" vilket ger att det kommer att bli färre försäljningsställen och därmed minskad exponering mot kunder.

/tolkar Kdussin
+1 på den tolkningen
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-09-06 06:23

KarlXII skrev:

/tolkar Kdussin

Helt rätt, det är detta mitt inlägg handlade om och jag VILL se en kommersiell framgång för Bremen. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-09-06 06:24

Nej, men att volymen blir för låg om allt för få handlare säljer produkten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-06 07:05

De kanske fungerar att sälja även på ställen som inte kan dema dem, enbart genom utseende + broschyr. Typ designbutiker. Har ju funkat bra för Henry Kloss små radioapparater får jag för mig, man ser dem ofta där i alla fall.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-09-06 07:11

eljulio skrev:

Nej, men att volymen blir för låg om allt för få handlare säljer produkten.

Nu är det ju inte ett likhetstecken mellan försäljningsvolym och intäckt. Vill man försöka skapa en känsla av exklusivitet kan man inte ha för många försäljningsställen.
Det ska vara lite svårt så att kunden inte bara köper en högtalare utan även köper en känsla av att ha något eget lite "unikt" :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-06 10:13

KarlXII skrev:

/tolkar Kdussin

Det var ingen tolkning från min sida. Det var en rak fråga manad till eftertanke. Hifiklubben har 80 butiker och omsätter 1,1 miljard, B&O har 800 butiker och omsätter kanske 4 miljarder.
Det är inte antalet butiker som gäller, utan omsättnigshastighet i varje butik. Om jag säger dema så menar jag ljuddemo. Designbutiker kommer att kunna visa högtalarna, även e-handel kan visa bild på högtalarna, men att se dem på bild är inte samma som att se dem i verkligheten. Bilder i miljö kan dock skapa nya impulser och idéer.

Summa summarum är att jag vill med min fråga mana till eftertanke vad gäller ett optimalt försäljningsled. Frågan var tillspetsad och jag ville ha den så. Men det är bara en fråga. Handlare som vill sälja Bremen skall kunna få chansen om det passar in i den totala bilden.

Det kommer att utkristallisera sig då högtalarna finns för leverans.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-06 10:16

petersteindl skrev: Hifiklubben har 80 butiker och omsätter 1,1 miljard, B&O har 800 butiker och omsätter kanske 4 miljarder.

Så du siktar på 8 butiker och en kvarts miljard? 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-06 10:21

paa skrev:Men om man bara låter den handlare som är allra allra bäst på att dema få sälja dom, så lär det väl inte generera maximal försäljning heller?

Paa, det är ingen försäljningstävling det handlar om. Om det överhuvudtaget skall vara en vits med att ha återförsäljare så borde de kunna ha en uppfattning om produkten de säljer, eller åtminstone någon säljare till eldsjäl.

Nu skall vi titta på neuschwanstein eller vad slottet heter.
Ha en bra dag
Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-06 10:23

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev: Hifiklubben har 80 butiker och omsätter 1,1 miljard, B&O har 800 butiker och omsätter kanske 4 miljarder.

Så du siktar på 8 butiker och en kvarts miljard? 8)

Det är inget dåligt mål.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-09-06 12:04

petersteindl skrev:Nu skall vi titta på neuschwanstein eller vad slottet heter.

Helt korrekt, det heter Neuschwanstein. Du är i krokarna alltså :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-06 12:21

Jaharry, du är i Bayern och förlustar dig på slott och herresäten och njuter av mat, tjänstefolk och utsikten. Jag förstår.

Själv är jag i ett mulet Graubünden, däremot så jobbar jag.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-06 22:18

Slott är fint. :)
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi