Musik, en robust historia, eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Goldfinger

Musik, en robust historia, eller?

Inläggav Goldfinger » 2012-09-04 16:32

Tänk att jag tycker det. :)

I ärlighetens namn behövs ju inte särskilt många tusenlappar för att det skall bli intressant att lyssna på bra musik.

Jag känner lite grand så här:

Ju intressantare musiken är desto mindre bryr jag mig om återgivningen, den faller liksom åt sidan när musiken involverar mig tilll 100%.

Jag blir nästan otålig av att analysera ljud just nu, det som jag förr var så intresserad av.

Jag tappar väldigt fort musikentusiasmen när jag tex justerar filter och sådana saker och tvingas analysera vad jag hör.

För mig som jobbar långsiktligt med ett projekt funkar det inte att ha själva projektet som lyssningshögtalare, då hamnar fokus på själva arbetsuppgiften även när jag bara vill koppla av.

Perioder när jag är väldigt hungrig på musik ställer jag helt sonika dit ett par andra för en mera kravlös lyssning.

Man inser hur mycket som sitter i huvudet, man lyssnar oftast inte mer på musik bara för att man byter ut den där delen i riggen man suktat efter. :)

Jag säger oftast, för det finns ju exempel på rena missanpassningar eller grava konstruktionsfel också.

Så i ärlighetens namn, hur många här kan njuta av en halvtaskig bilstereo om musiken förövrigt gillas? :D

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-09-04 16:45

Jag njuter mer av musiken ju bättre återgivningen är. Inräknat klockradion har vi 7 "anläggningar" hemma. Och det är defenitivt så att det är roligast att lyssna på musik i bio- musikrummet och därefter i fallande skala slutligen till sovrummet där klockradion finns.

Jag analyserar aldrig ljudet, men tycker det är trevligare att höra instrument och röster som de skall låta (inom rimliga gränser) än att höra dem på annat sätt. Och jag kan rent av störa mig på nasala mellanregister, väsande ess och bumliga basar.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Musik, en robust historia, eller?

Inläggav phloam » 2012-09-04 16:55

Goldfinger skrev:
Så i ärlighetens namn, hur många här kan njuta av en halvtaskig bilstereo om musiken förövrigt gillas? :D

Inga problem..! Bara systemet funkar som det är tänkt så kan jag rätta musiklyssnandet efter dess ljudkvalitet. Hellre en enkel anläggning som fungerar som den ska än en bättre som har nåt tekniskt fel, det skulle störa mig mycket mer.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-09-04 17:59

MichaelG skrev:Jag njuter mer av musiken ju bättre återgivningen är.

So am i! :)

Men!

Det är ju tyvärr så att ju bättre systemet är desto kostsammare blir varje liten uppgradering, det är lätt att ge sig iväg på kostsamma utflykter där man förvisso kanske tycker det låter bättre, men där insikten i musiken redan innan var så pass bra att man egentligen inte gick miste om något väsentligt som hade med hur man tillgodogjorde sig musiken att göra.

Även om man höjer ljudstandarden så blir den ju vardag till slut även den.

Man är lite tillbaks på ruta ett.

Man spelade ju som tusan när man var tonåring också, med system som var med dagens mått om inte skräp så nära på.

En hel massa sitter i huvudet för att man under tid gjort sig den icke gärningen att lyssna på saker man gillar mer.

Grejorna är mycket bättre nu, men njutningen ungefär densamma som då.

Så känner jag. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-04 18:26

Goldfinger skrev:...Så i ärlighetens namn, hur många här kan njuta av en halvtaskig bilstereo om musiken förövrigt gillas? :D

En av mina all-time-high musikupplevelser upplevde jag via en mycket medioker bilradio. Inte ens bilstereo. Jag upptäckte en, för mig, helt ny värld av musik sittande i en gammal Opel Kadett med en enda högtalare monterad i instrumentbrädan och en radiosignal som inte var den starkaste som uppmätts på norra halvklotet.

Kommer att berätta utförligt om det i min medlemspresentation när jag får tid att sätta mig ner och skriva om just musiken som jag lyssnar på och lite varför.
Sitter nöjd :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-09-05 20:54

Ja, och det behöver inte alls ha varit dåligt heller, simpla bredbandselement kan ha riktigt kontrollerad frekvensgång även om de såklart är begränsade i omfång.

Jag har mött flera exempel på när jag funnit mycket större musikglädje via smalbandiga bredbandare än somliga väldigt dyra och stora golvare med diverse fasfel och taskig elementintegration.

Jag är rätt så allergisk mot sådant.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-05 21:05

tror det hela beror på graden av inlevelse hos gängse person :)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-05 21:06

Goldfinger skrev:Ju intressantare musiken är desto mindre bryr jag mig om återgivningen, den faller liksom åt sidan när musiken involverar mig tilll 100%.

Jag blir nästan otålig av att analysera ljud just nu, det som jag förr var så intresserad av.

Att lyssna på ljud blir man ju inte lycklig av. Däremot musik. Och musik kan komma ur skäligen enkla anläggningar.

Musik är HUR musikerna spelar, hur involverad man blir i musiken.

Ljud, det är hur det låter. Dvs hur mycket bas är det, är diskanten ren, hör man bruset, osv.

Vilket är viktigast? Musiken självklart, vilket dock inte betyder att man kan acceptera vilket sunkigt ljud som helst.

/ B

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-05 21:24

ju 'ärligare' anläggning ju större inlevelse :lol:
burning in the eyes of the maker

eriken

Inläggav eriken » 2012-09-05 23:28

Jag kan utan problem ta till mig musiken lika bra i 9-5:an till dånet av fartvinden och vägbullret som hemma vid stereon. Ibland kanske jag t.o.m kan ta till mig musiken bättre i bilen beroende på humör eller annat. För mig så finns det ingen direkt koppling mellan välljud och en riktigt bra musikupplevesle. Dålig musik som inte talar till mig men är förträffligt inspelat och sedan mycket bra återgivet kommer endast att vara häftigt att lyssna på ett tag tills att jag tröttnar och byter till bra musik istället.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-09-06 00:13

Bill50x skrev:
Goldfinger skrev:Ju intressantare musiken är desto mindre bryr jag mig om återgivningen, den faller liksom åt sidan när musiken involverar mig tilll 100%.

Att lyssna på ljud blir man ju inte lycklig av.
...
/ B

Jo, det kan man väl bli? Om man är ljudintesserad.

Själv tycker jag kopplingen mellan ljudkvalitet och och musikupplevelse är mycket svag. Bland dom bästa jag haft är på diverse ruffiga bilstereos av enkelt slag. Men då har det förståss varit musik är högsta klass!

Ska man lyssna på mer ordinär musik så blir det lite skojjigare hemma, men inte så mycket.

Max vibbar en viss snobbism i det här med ljud/musik.
Är det fiiinare att lyssna på musik än på ljud? Jag tycker det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-06 00:22

I bilen kan jag dra på Rolandz på högsta volym o garva åt "Dansmannen Bertil" medan jag blåser om Traffipaxen. Sitter jag och lyssnar "på riktigt" blir det sällan Rolandz. Å andra sidan lyssnar jag sällan på Vivaldi i bilen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-06 00:50

Musik, en durabel historia.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-06 01:01

Dansa pausa funkar fint i köksradion.
Symfonisk musik blir däremot helt intetsägande i ovan nämnda reproduktionskanal.
Den som vet mest, tror minst.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-09-06 09:15

Rätt Ragnwald, viss musik är tyvärr tvärkörd i små system. :(

Mycket pga att viss musik bygger sitt fundament på dynamiska utbrott.

Förlusterna i ett litet system blir därmed oacceptabelt stora.

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-09-06 20:33

Ragnwald skrev:Dansa pausa funkar fint i köksradion.
Symfonisk musik blir däremot helt intetsägande i ovan nämnda reproduktionskanal.

Åh, vad rätt du har!
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Återgå till Generellt om hifi