Rotel RB-1070

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tony

Rotel RB-1070

Inläggav Tony » 2012-09-06 03:44

Någon som har erfarenhet och åsikter pa Rotel RB-1070? Är det nåt att satsa på?
Specifikationerna ser bra ut, men låter det lika bra?
__
/ony

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-06 07:11

Har inte erfarenhet från just 1070 men många av Rotel's slutsteg är bra och skillnaderna mellan t.ex. 870/970/1070 är väldigt liten om man tittar på innehållet. Överhuvudtaget är deras slutsteg lika till uppbyggnad, fast 1090 är mera komplex under huven.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-09-06 10:20

RogerGustavsson skrev:Har inte erfarenhet från just 1070 men många av Rotel's slutsteg är bra och skillnaderna mellan t.ex. 870/970/1070 är väldigt liten om man tittar på innehållet. Överhuvudtaget är deras slutsteg lika till uppbyggnad, fast 1090 är mera komplex under huven.

Det ar val ungefar min uppfattning ocksa. Hade (har) en NAD 208 som har gatt sonder och det verkar vara svart att fa det lagat (radioreparatörerna sager att de inte vill ta sig an det for det ar for gammalt och de kan nog inte hitta delar), sa jag behover nat annat for att driva basarna. Och jag hittade ett begagnat RB-1070 for £200 (Ungefar 2200 SEK). Vilket jag tror ar ett bra pris... Och jag tror det matchar huvudforstarkaren skapligt ocksa. En Denon AVR 2808. Men jag far val se / höra snart... :P
__
/ony

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2012-09-06 11:10

Tony skrev:
RogerGustavsson skrev:Har inte erfarenhet från just 1070 men många av Rotel's slutsteg är bra och skillnaderna mellan t.ex. 870/970/1070 är väldigt liten om man tittar på innehållet. Överhuvudtaget är deras slutsteg lika till uppbyggnad, fast 1090 är mera komplex under huven.

Det ar val ungefar min uppfattning ocksa. Hade (har) en NAD 208 som har gatt sonder och det verkar vara svart att fa det lagat (radioreparatörerna sager att de inte vill ta sig an det for det ar for gammalt och de kan nog inte hitta delar), sa jag behover nat annat for att driva basarna. Och jag hittade ett begagnat RB-1070 for £200 (Ungefar 2200 SEK). Vilket jag tror ar ett bra pris... Och jag tror det matchar huvudforstarkaren skapligt ocksa. En Denon AVR 2808. Men jag far val se / höra snart... :P
1070 är lite effektsvag, i varje fall jämfört med en NAD 208.
At 130 watts per channel, the RB-1070 is more than
capable of meeting the challenges of even the least efficient loudspeakers. An internal bridge option provides truly prodigious
330 watt output capability

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-09-06 11:18

rqu skrev:1070 är lite effektsvag, i varje fall jämfört med en NAD 208.

Det mesta som inte kostar som en battre beg Mercedes ar effektsvagt jamfort med en 208. :lol:
Men jag behover inte sa extremt mycket effekt egentligen...
__
/ony

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2012-09-06 12:15

Jag har haft ett 1070 som drivit mina i14-toppar under många år och aldrig känt att jag varit kort om kräm.

Jag har väldigt svårt att se att 1070 inte kommer att räcka till vid normal lyssning. Även ganska stark sådan.

Har man extremt tungdrivna högtalare kan det förstås vara klokt att kika på något kraftigare. Samma sak om man finner det viktigt att vinna pissing comtests när man "kollar vad grejjerna går för" :P

Priset är för övrigt väldigt lågt, så du kan ju köpa steget oavsett och testa. Vill du inte behålla det så är det ju bara att sälja det vidare för dubbla det du betalade.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-09-06 12:35

Vigor skrev:Jag har haft ett 1070 som drivit mina i14-toppar under många år och aldrig känt att jag varit kort om kräm.

Jag har väldigt svårt att se att 1070 inte kommer att räcka till vid normal lyssning. Även ganska stark sådan.

Har man extremt tungdrivna högtalare kan det förstås vara klokt att kika på något kraftigare. Samma sak om man finner det viktigt att vinna pissing comtests när man "kollar vad grejjerna går för" :P

Priset är för övrigt väldigt lågt, så du kan ju köpa steget oavsett och testa. Vill du inte behålla det så är det ju bara att sälja det vidare för dubbla det du betalade.

Tack for infon. Det later som det kan bli en bra matchning da. Firman verkar ha fler i lager. Sa om jag tycker det ar for lite effekt i steget sa far jag val kopa ett till. Men jag tvivlar starkt pa det. Var mycket nervosa katt gillar inte alltfor mycket vibrationer i huset. :roll:

Kissar gor jag pa toaletten. Att tavla i hur hogt man kan pissa far andra agna sig at. :lol: Jag koper saker for att jag ska bli glad och nojd, inte andra. :) Nojd blir jag om jag inte behover oroa mig for att nat ska ga sonder under lyssning. Glad blir jag nar det later trevligt och det rycker i hogerbenet for att det vill stampa takten.
__
/ony

Återgå till Generellt om hifi