Moderator: Redaktörer
phon skrev:Det blir väl lite bättre stöd, större yta, för frontplåtens självhäftning när kanten inte är fasad som på den nyare korgen. Men det fungerar även med fasad kant, det har jag på mina Guru, fast då gick det åt lite extra lim också.
realist skrev:Richard skrev:Pip och guru qm10 II verkar vara helt olika högtalare. Olika filter, olika lådor, kabel, och olika element.
Tygfronten var riktigt snygg på den nya.
I Guru så ser det ut til at kablene til elementene er multi-core...., trodde Öhman sverget til single core.....?
Naqref skrev:Det som förvånar mig är att man kör med den gamla typen av chassie till basen (det fasades väl ut för några år sedan och är samma som till pK-basen) och att man inte har utnyttjat det faktum att använda flatstift av olika storlek för att komma runt problem med eventuell felfasning. Det kan ju bero på att tillverkaren inte har sådan möjlighet men det tror jag inte. Jag sitter nämligen i detta nu och tittar på ett liknande element producerat 04 och där är det inga problem.
Richard skrev:realist skrev:Richard skrev:Pip och guru qm10 II verkar vara helt olika högtalare. Olika filter, olika lådor, kabel, och olika element.
Tygfronten var riktigt snygg på den nya.
I Guru så ser det ut til at kablene til elementene er multi-core...., trodde Öhman sverget til single core.....?
Går kanske inte att tillverka kommersiellt, med högtalarna skickade med bussgods/ flyg, kabeln går kanske av vid sådana transporter.
Eller vad är skälet till användandet av flertråd ?
Stranne skrev:Om jag får gissa (och det får jag säkert) så har det med montaget att göra. Enkardeliga kablar är säkert jättebra men de är rätt känsliga om man inte hanterar dem varsamt.
Bill50x skrev:Stranne skrev:Om jag får gissa (och det får jag säkert) så har det med montaget att göra. Enkardeliga kablar är säkert jättebra men de är rätt känsliga om man inte hanterar dem varsamt.
En-kardeliga kablar är inte känsliga. Möjligen extremt tunna, men sådana används i alla fall inte i högtalare.
Enda anledningen till att använda flerkardeliga kablar är väl att de är mer flexibla. Ja, om det nu inte finns några tekniska/ljudmässiga fördelar förstås...
/ B
Stranne skrev:Jag tycker att de enkardeliga kablar som sitter i mina Ino är ganska känsliga, men det är ju jag det.
Jo jag vet, nu kommer någon att säga att "jamen det är för att du hanterar dem fel", och så kanske det är.
Bill50x skrev:Stranne skrev:Jag tycker att de enkardeliga kablar som sitter i mina Ino är ganska känsliga, men det är ju jag det.
Jo jag vet, nu kommer någon att säga att "jamen det är för att du hanterar dem fel", och så kanske det är.
Varför "hanterar" du de interna kablarna i dina Ino, och på vilket sätt är de känsliga?
/ B
Bill50x skrev:En-kardeliga kablar är inte känsliga. Möjligen extremt tunna, men sådana används i alla fall inte i högtalare.
Man skalar dem med tändernaStranne skrev:Bill50x skrev:Stranne skrev:Jag tycker att de enkardeliga kablar som sitter i mina Ino är ganska känsliga, men det är ju jag det.
Varför "hanterar" du de interna kablarna i dina Ino, och på vilket sätt är de känsliga?
/ B
Jag hanterade kablarna när jag monterade högtalarna.
De känns bräckliga och jag tycker inte att det känns ok att böja dem som man kan böja vanliga flerkardeliga kablar. Om man går en mikrometer för djupt med kniven (eller vad man nu använder för att skala dem) så går de av. På en flerkardelig kabel gör det inte så mycket om en eller två kardeler går av när man skalar dem.
Ovanstående summerat gör att jag tycker att de är ganska känsliga.
Top Audio.verdad skrev:nilsviktor skrev efter fråga från perstromgren:Släpper nytt i September.
Nu är det september nilsviktor..![]()
![]()
![]()
Frågan från perstromgren:Du har inga andra små aptitretare att släppa såhär i skymundan till dina kompisar?
Det har arbetsmiljöverket synpunkter på...MagnusÖstberg skrev:Man skalar dem med tändernaStranne skrev:Bill50x skrev:Stranne skrev:Jag tycker att de enkardeliga kablar som sitter i mina Ino är ganska känsliga, men det är ju jag det.
/ B
Jag hanterade kablarna när jag monterade högtalarna.
De känns bräckliga och jag tycker inte att det känns ok att böja dem som man kan böja vanliga flerkardeliga kablar. Om man går en mikrometer för djupt med kniven (eller vad man nu använder för att skala dem) så går de av. På en flerkardelig kabel gör det inte så mycket om en eller två kardeler går av när man skalar dem.
Ovanstående summerat gör att jag tycker att de är ganska känsliga.[...]
nilsviktor skrev:Det har arbetsmiljöverket synpunkter på...
DVD-ai skrev:Är det Guru Junior på bild ?
Inte QM60 ?
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bilden är på QM60, det står klart och tydligt. Texten berättar om Junior.
Ja, det är smart. Berätta om en nyhet och visa en bild på en gammal (nåja) högtalare...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster