Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:De sker i hjärnan (och i förekommande fall i andra delar av nervsystemet), Det är därför de kallas omedvetna.
Vh, iö
IngOehman skrev:bootstrap skrev:IngOehman skrev:Håller inte alls med om det sistnämnda, men i allra högsta grad det
förstnämnda.
Varifrån har du fått det sistnämnda? Det är en fascinerande synpunkt
men den strider mot allt jag sett under experiment på medvetandet,
och därmed även mot de slutsatser man kunnat dra av dem om hur
hjärnan fungerar. Däremot finns det en massa omedvetna processer,
som dock inte skall förväxlas med undermedvetna.
Vh, iö
Det sista är min uppfattning, jag gjorde ingen skillnad på undermedvetna och omedvetna processer men det senare borde stämma in mer på vad jag menade.
Okej, isåfall håller jag ju med om alltsammans!![]()
Det är dock av stor vikt att hålla isär det som är
undermedvetet och omedvetet. Det är inte ens
likande saker.
Vh, iö
Objektivisten skrev:Det vore oerhört roande att höra dina definitioner av orden.
single_malt skrev:IngOehman skrev:bootstrap skrev:IngOehman skrev:Håller inte alls med om det sistnämnda, men i allra högsta grad det
förstnämnda.
Vh, iö
Det sista är min uppfattning, jag gjorde ingen skillnad på undermedvetna och omedvetna processer men det senare borde stämma in mer på vad jag menade.
Okej, isåfall håller jag ju med om alltsammans!![]()
Det är dock av stor vikt att hålla isär det som är
undermedvetet och omedvetet. Det är inte ens
likande saker.
Vh, iö
Så du håller alltså med om att tex hörselsinnet INTE står i direktkontakt med medvetandet/upplevelsen?!
single_malt skrev:bootstrap skrev:Dom senste rönen säger att våra olika centra inte är så avskiljt andra sinnen som man trott. Dvs man bör inte påstå att hörselcentrat inte påverkas av synintryck.
Något annat som ofta förbi ses är att medvetandet inte har direkt kontakt med sinnena utan behandlas i vårt undermedvetna först.
ochIngOehman skrev:Håller inte alls med om det sistnämnda, men i allra högsta grad det
förstnämnda.
Då är det dags att uppdatera litteraturlistan! Du kan börja med ögonöppnaren "Märk Världen" som går att finna på antikvariat. Ska försöka plita ihop en bättre litteraturlista i kväll eller i morgon.
Objektivisten skrev:Du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om. Det är ingen skillnad mellan ''undermedvetet'' och ''omedvetet'' mer än språkligt och i din och andras fantasi. Det är en begreppsmässig dubbeltydning av engelskans 'unconsciousness'. Men det vore oerhört roande att höra dina definitioner av orden. Det undermedvetna verkar du förövrigt vara högst omedveten om.
sprudel skrev:single_malt skrev:bootstrap skrev:Dom senste rönen säger att våra olika centra inte är så avskiljt andra sinnen som man trott. Dvs man bör inte påstå att hörselcentrat inte påverkas av synintryck.
Något annat som ofta förbi ses är att medvetandet inte har direkt kontakt med sinnena utan behandlas i vårt undermedvetna först.
ochIngOehman skrev:Håller inte alls med om det sistnämnda, men i allra högsta grad det
förstnämnda.
Då är det dags att uppdatera litteraturlistan! Du kan börja med ögonöppnaren "Märk Världen" som går att finna på antikvariat. Ska försöka plita ihop en bättre litteraturlista i kväll eller i morgon.
Tor Nörretranders "Märk världen" var fascinerande läsning när den kom, och det är ett antal år sedan, runt 2000 tror jag att jag läste den.
Den motsäger nog till stor del det IÖ säger, så en genomläsning rekommenderas.
As a general rule, then, in most of the professional literature where mental functioning is concerned (including not just psychoanalysis, but also psychiatry, psychology, and neuroscience, among others), writers—like Freud—tend to use the word “unconscious” rather than “subconscious.” Although the word “subconscious” continues to appear in the lay literature, it is rarely defined carefully and may or may not be synonymous with “unconscious.”
This article is about the term "subconscious" as used in everyday speech and new-age literature. For the psychological term, see unconscious mind
Objektivisten skrev:As a general rule, then, in most of the professional literature where mental functioning is concerned (including not just psychoanalysis, but also psychiatry, psychology, and neuroscience, among others), writers—like Freud—tend to use the word “unconscious” rather than “subconscious.” Although the word “subconscious” continues to appear in the lay literature, it is rarely defined carefully and may or may not be synonymous with “unconscious.”
http://www.health.harvard.edu/blog/unconscious-or-subconscious-20100801255This article is about the term "subconscious" as used in everyday speech and new-age literature. For the psychological term, see unconscious mind
http://en.wikipedia.org/wiki/Subconscious
jonasp skrev:Det här steget hade fått stå fullt synligt mellan högtalarna. Det tilltalar mitt undermedvetande.![]()
Bill50x skrev:Laila skrev:Omedvetet, undermedvetet och/eller förmedvetet är centrala begrepp inom psykoanalysen . . . har jag bestämt för mig att ha läst någonstans, typ . . .
Och kopplingen till "HiFi för syns skull" är...?
/ B
IngOehman skrev:Håller inte med om att något motsägs. Vad syftar du på?
Vh, iö
jonasp skrev:Det här steget hade fått stå fullt synligt mellan högtalarna. Det tilltalar mitt undermedvetande.![]()
phloam skrev:Jag hade själv aldrig tidigare haft en tanke på att gömma hela anläggningen - förrän jag fick lära mig det tänkandet här på faktiskt.se.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster