IngOehman skrev:
Om hela världens bildvisare (TV-apparater, monitorer och projektorer) som inte klarar 72 Hz måste slängas räknas inte kostnaden i ören, utan miljontals kronor.
Nix, inget måste slängas. Du missar poängen, eller jag uttrycker mig otydligt. Om avspelaren har funktionen att ÄVEN spela upp filmer med korrekt hastighet, dvs BADE 50/75 fps och 72 fps ser jag inga problem med de bildvisare som inte klarar 72 fps och detta borde kosta ören för tillverkaren.
IngOehman skrev:Om istället filmvärlden ändrade till 25 Hz, skulle i ett trollslag plötsligt alla bildvisare (gamla som nya) kunna visa de nya filmerna i rätt hastighet.(Fast bäst i PAL förstås, men inte sämre än idag i NTSC.)
Filmvärlden visar väl knappast något som helst intresse av att det skall vara lätt att se deras filmer. Deras målsätting är ju den diametralt motsatta. Helst skulle de se att varje samhälle med mer än 500 invånare hade sin egen regioncode (jag underdriver, varje individ är ju vad de jobbar på). För filmindustrin är all inkompatibilitet mellan formaten väldigt önskvärd. Därför tror jag ett litet fix från hårdvartillverkarna är sannolikare.
Sen missar jag kanske någonting, men är inte den första gemensamma multipeln mellan 25 och 30 = 150?
Vidare är dej ju faktiskt så att många filmer redan är inspelade...
PS. Och hur har du tänkt dig att en 72 (eller 96) Hz-apparat skall hantera saker som är filmade för TV i USA eller Europa???
Vi talar digitala bildåtergivare, alltså plasmaskärmar, LCD-skärmar och alla projektorer förutom CRT. En digital bildåtergivare kan utan problem styras med ett oändligt antal frekvenser inom operationsområdet. OK, en lätt förenkling men i princip riktigt. I praktiken finns det redan idag många displayer och projektorer som kan styras med såväl 72 som 75 t.ex..
Alltså: Filmer körs med 72/96, europeiska TV-produktioner med 50/75/100 och amerikanska TV-produktioner med 60/90 fps. En baggis!
Förutom att detta är ett enkelt fix, så ger det inte bara fördelar för europeer utan även jänkarna skulle slippa den ryckighet som följer med 3:2 pulldown vid 60 fps. Allt utan att några branschorganisationer behöver enas om nya standarder. En anpassning till verkligheten snarare än en förändring.
Mvh