Hjälp med jordning i DIY-slutsteg (LM3886)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikS

Hjälp med jordning i DIY-slutsteg (LM3886)

Inläggav HenrikS » 2012-09-08 09:01

Hoj!

Jag har länge byggt på ett slutsteg som bygger på "Bullits" kort med 3st LM3886 på varje.
Det är ett bryggat tvåkanalssteg jag bygger, med en nätdel.

Jag läser och läser om jordning, men jag får inte till det. Just nu är det endast kopplat såhär:

XLR ingång, + går till ena kortets + och signaljorden till sin ingång på kortet. - går till det andra kortets + och signaljorden till sin ingång.

Strömsladdarna som kortet matas med är flätade, alla andra kablar är tvinnade. Primären på trafon, sekundärerna, signal och signaljord.

Något lustigt som händer när jag startar steget (utan någon signalkälla), trafon börjar brumma och kretsarna blir varma. Varför blir det så? Med signalkälla inkopplad så fungerar det.
Steget spelar musik ypperligt, men det är en högt tråkigt brus i bakgrunden.

Jag har provat en massa konstiga sätt att jorda, men jag lyckas inte.

Jag har blivit av med det brum jag hade genom att tvinna signal och signaljord.

Jag ska prova att flytta ut trafon ur lådan helt och hållet och testa hur det blir då, jag har provat det förr men jag kommer inte ihåg vad som hände. Om det blir tystare så ska jag bygga ihop någon låda och försöka skärma trafon och kortet från varann.

Jag behöver helt enkelt lite hjälp med hur jag ska koppla alla jordningar, jag har läst en tråd på hififorum ang jordning (av Lenn art). Den gjorde mig inte särskilt mycket klokare dock.

Länk: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1

Någon som har lust att hjälpa mig? (igen...) :)
Senast redigerad av HenrikS 2012-09-08 11:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-09-08 09:41

Har du kortslutit ingången med typ ett motstånd ?

Om ingången är öppen kan det ju vara så enkelt att steget självsvänger.

Om trafon lever om mekaniskt börja med att byta bulten genom den till en rostfri så slipper du "magnetisk kortslutning"

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2012-09-08 10:42

Menar du att man ska ha ett motstånd på ingången? Isåfall, nej då har jag inte kortslutit något.

Kan prova att köpa mig en rostfri bult och prova det också.

Jag har provat mina två andra kort (som inte används just nu) och då brummar inte trafon utan signalkälla.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-09-08 10:54

Om du har identiska kort och ett lever om inkopplat i samma låda så är det kortet trasigt/felkopplat på kortet.

Då blir det till att felsöka !

Återgå till DIY-forum