Sätta upp trådlöst Spotify (m.h.v. Airport express tråden)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eksund

Sätta upp trådlöst Spotify (m.h.v. Airport express tråden)

Inläggav eksund » 2012-09-07 07:25

Är i behov av en enkel beskrivning.

Eftersom jag själv är en överliggare med mycket goda kunskaper om HiFi, trodde jag att det skulle vara enkelt. Mitt problem är jag är fast i 70-tals teknik, inte 2010-tals dito. Antagligen är det enkelt när man kan det, så hjälp nu en äldre herre.

Hur sätter man upp en trådlös koppling från en bärbar dator, så att resultatet blir ljud ur högtalare?

Önskemålet är att kunna välja musikstycken ur spotify (som ni märker är jag en bit på väg att lära mig ny teknik), som sedan via mitt trådlösa nätverk spelas upp på stereon.

Fattar jag tråden "Airport Express" rätt så finns det någon manick som kan kommunicera med mitt trådlösa nätverk, eller trådlöst med min bärbara dator.

Vad behövs för utrustning.

Och snälla ni, börja inte diskutera detaljer utan hjälp mig genom att redovisa hur ni kopplat och med vilka enheter.

Tar mig friheten att tacka på förhand.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-09-07 07:49

Tjena eksund,

Jag är mac-användare och iphone-användare och mina instruktioner/hjälp tar stöd ifrån de världar, jag vet inte hur det funkar på pc.

1. Koppla din Airport express till ett vägguttag.

1b. Koppla en sladd från din Airport express till din stereo. Du kan göra detta antingen med en vanlig 3,5mm till 2xRCA eller med en optisk sladd om du har optisk ingång på din stereo. Det är samma hål sladden skall in i.

1c. Koppla in en nätverksladd från din operatörs modem.

2. Konfigurera ett trådlöst nätverk via Airport-verktyg i mac:en.

3. Välj det trådlösa nätverk du gjort i din dator.

4. Installera ett program som heter Airfoil.

5. I Airfoil välj antingen att du skall spela upp hela datorns ljudutgång eller lägg till Spotify som program.

6. Välj musik i Spotify - Lyssna!

Alt.

4. Välj ditt nätverk med en Iphone.

5. Starta Spotify, kräver premiumkonto. Spela upp en låt, när låten spelar tryck en gång i rutan(där albumets omslag visas). Väl där så leta efter en symbol som ser ut som en fyrkant med en pil som kommer ur fyrkanten, vid sidan om står det share. Välj din Airport Express.

Det finns en hel del konfigurationsdetaljer utlämnade, för enkelhetens skull.

Brasklapp: Vet inte hur det är i nyare OSX än jag har, om man löst uppspelning av Spotify osv. Jag tror det.

Fråga om det är något du undrar över.

Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-09-07 07:54

Jag använder som jag skrev i andra tråden en Airport Express.

Den ser ut som en stickpropp med en liten lampa, en knapp, en
nätverksport och en 3,5mm phono-hona som också tar optisk kabel.
Den sitter i ett vägguttag och mellan den och min förstärkare sitter en
optisk kabel.

Man stoppar den i väggen, laddar ner en programvara till en dator i
nätverket och konfigurerar Airporten till att ansluta till befintligt nätverk.

Sen när man spelar Spotify eller Youtue eller vad som helst med ljud på
sin iPhone eller iPad som är anslutet till samma wifi-nät så dyker det
upp en liten ikon man kan trycka på, och under vilken man kan
bestämma var man vill spela upp ljudet - antingen på sin iPhone/iPad
eller sin Airport Express.

Glasklart?

*edit syftningsfel åtgärdat
Senast redigerad av Stranne 2012-09-07 09:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-07 08:45

Stranne skrev:Man stoppar den i väggen, laddar ner en programvara till en dator i nätverket och konfigurerar den till att ansluta till befintligt nätverk.
...

Glasklart?

Mjae, möjligen för den som hanterar/konfigurerar datorer men för en vanlig användare är det mer mjölkigt :-)

/ B

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-09-07 09:19

Bill50x skrev:
Stranne skrev:Man stoppar den i väggen, laddar ner en programvara till en dator i nätverket och konfigurerar den till att ansluta till befintligt nätverk.
...

Glasklart?

Mjae, möjligen för den som hanterar/konfigurerar datorer men för en vanlig användare är det mer mjölkigt :-)

/ B

Mjölkigt?

Om det är syftningsfelet du anmärker på så är det nu tillrättat i mitt inlägg ovan...
Eller menade du att det inte är så enkelt att konfigurera Airport Express?

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2012-09-07 09:20

Jag kör med pc. Jag har ett trådlöst nätverk hemma, alltså en router som är inkopplad till mitt bredbandsmodem. Jag har köpt mig en Squeezebox som är kopplad in i stereon via rca kablar. Men för att pc skall kunna kommunicera med Squezzeboxen via det trådlösa måste man installera en server, Logitech mediaserver tror jag den heter.
Sedan kan man ladda ner appar till sin smarta telefon som styr dessa program. Jag kan via min ajfån styra Squezzebox och Spotify, smidigt när man sitter å lyssnar i soffan, eller kliver innanför ytterdörren.

Sedan kan man uppgradera med att använda sig av en annan dac än den som finns inbyggt i Squeezeboxen.
Alternativ till Squeezebox är sonos, men det systemet har jag inte så kan inte uttala mig hur det funkar.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-09-07 16:12

Också PC här och jag ser två enkla sätt att få ut Spotify till stereoanläggningen:

1. En trådlös sändare/mottagare liknande Audio Pro WF100. Anslut bara sändaren till en USB-port på datorn och mottagaren till en ledig linjeingång på förstärkaren, så kommer det ljud som spelar upp i datorn att låta i stereon.

2. Via nätverket (så här kör jag i dag). Om du har en nätverksspelare ansluten till stereon (t.ex. TV, hemmabioreceiver eller BD-spelare) och den i sin tur är kopplad till nätverket trådat eller trådlöst, kan du "pusha" ut ljudet från den bärbara datorn i nätverket. En serverklient (T.ex. Jamcast) kan plocka ut ljudet direkt ur Windows och skicka det vidare till nätverksenheten som du har kopplad till stereon. En nackdel med detta är att du förmodligen måste ha en monitor (TV) kopplad till enheten för att kunna se vad du gör.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-07 19:01

Jag kör både PC och Mac, och iPhone, iPad och Samsung Galaxy SII. Kör med
en Airport Express och skickar ljudet via Airplay. Alla enheter har stöd för
Airplay som jag använder i alla fall, så det är en smidig lösning.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-07 19:42

det tycks finnas lite olika metoder att trådlöst sända musik från datorn till stereon, den jag tycker verkar bäst är systemen med liten usb-stickasändare och en mottagare, nuforce har ett, arcam likaså, nad, mfl

tyvärr verkar alla lida av lite dåligt ljud
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-07 19:43

Och så kan man bara sända från en enhet, eller?

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2012-09-07 23:00

Ursäkta om jag lånar tråden lite, hoppas det är ok!

Är inte så insatt i det här, men funderar på att köpa en begagnad airport express och streama spotify via airfoil från min pc.

Kan det finnas några kompatibilitetshinder? Funkar airfoil med alla expresser eller bara nya?

Sämre ljud tack vare konvertering eller liknande?

Har nätverk sen förut med netgear router och tv, ps3, datorer och telefoner kopplade mot det. Kan man skapa ett nytt nätverk på expressen som bara airfoilen pratar med? Utan att det stör det andra nätverket eller vice versa?

Eller kan man rentav koppla ihop expressen med netgearen med nätverksladd så dom jobbar på samma nät?

(Vart många dumma frågor :oops: )

/Thomas (tror aldrig jag presenterat mig förut )
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-07 23:43

Stranne skrev:
Bill50x skrev:
...

Glasklart?

/ B

Mjölkigt?

Om det är syftningsfelet du anmärker på så är det nu tillrättat i mitt inlägg ovan...
Eller menade du att det inte är så enkelt att konfigurera Airport Express?

Nej, jag menade att din beskrivning inte var så glasklar :-)
Att konfigurera må vara enkelt, men det är en annan sak. Men kommentaren "...konfigurerar den till att ansluta till befintligt nätverk" är kanske inte så tydligt som man kan tro.

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-09-08 01:15

zidanefromhell skrev:Ursäkta om jag lånar tråden lite, hoppas det är ok!

Är inte så insatt i det här, men funderar på att köpa en begagnad airport express och streama spotify via airfoil från min pc.

Kan det finnas några kompatibilitetshinder? Funkar airfoil med alla expresser eller bara nya?

Har nätverk sen förut med netgear router och tv, ps3, datorer och telefoner kopplade mot det. Kan man skapa ett nytt nätverk på expressen som bara airfoilen pratar med? Utan att det stör det andra nätverket eller vice versa?

Eller kan man rentav koppla ihop expressen med netgearen med nätverksladd så dom jobbar på samma nät?

Hade jag varit dig så hade jag satt ihop AE med ditt befintliga nätverk med en nätverkssladd. Sedan hade jag skapat ett nätverk på AE som man loggar in på. Inget sämre ljud med konvertering, airfoil funkar med gamla men jag rekommenderar AE med N-konfig eller nyare. De allra första hänger inte med.

Jag är väldigt nöjd med min, det är inte en garanti att alla andra blir det. Men jag är det. Det funkar fanimej klanderfritt......... alltid. Älska äpplet. När gjorde Samsung en lika tajt grej för sina användare..? Eller nä, just det, den skulle ha 17 Gb cache och ram i onödan och det är för dyrt just nu.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-08 09:26

mx skrev:Och så kan man bara sända från en enhet, eller?

jo, men det är ju inte så bara tycker jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-08 09:27

celef skrev:

Det tycker jag. Jag vill kunna sända från alla mina enheter, beroende på
vilken jag använder för tillfället.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-09-08 09:37

Kan man sända från en hemmorojd?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-09-08 09:47

Naqref skrev:Kan man sända från en hemmorojd?

Japp. Det kallas Twitter.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-09-08 10:14

mx skrev:
celef skrev:

Men det kan du. Jag kan sända med min telefon och sedan går över att sända från datorn utan problem. De behöver bara vara på det nätverket airporten har. Men kan inte sända samtidigt, då blir det bara dubbelprogram:

http://www.youtube.com/watch?v=qDdO6m_5 ... ata_player

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-08 10:16

Fjonkalicious skrev:
mx skrev:
celef skrev:

Men det kan du. Jag kan sända med min telefon och sedan går över att sända från datorn utan problem. De behöver bara vara på det nätverket airporten har. Men kan inte sända samtidigt, då blir det bara dubbelprogram:

http://www.youtube.com/watch?v=qDdO6m_5 ... ata_player

Jag tror du missuppfattade allting jag skrev, men okej.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-09-08 10:24

Hur missuppfattade jag dig? Skriv så jag kanske kan ge ett bättre svar :-)

Anders: enkla svaret:nä. Mer insnurrat svar: mjaa,du kan med vissa appar men det är ingen som stödjer fritt val av uppspelare mot airporten och det är synd för du missar spunkify. Det finns ju nexus q, som göggel släppte men sedan drog tillbaka, en ny skall vara på gång eller är redan släppt. Men vet, dom gör ju inte mongostora hypade presentationer som äpple. :-)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-08 10:26

Fjonkalicious skrev:Hur missuppfattade jag dig? Skriv så jag kanske kan ge ett bättre svar :-)

Anders: enkla svaret:nä. Mer insnurrat svar: mjaa,du kan med vissa appar men det är ingen som stödjer fritt val av uppspelare mot airporten och det är synd för du missar spunkify. Det finns ju nexus q, som göggel släppte men sedan drog tillbaka, en ny skall vara på gång eller är redan släppt. Men vet, dom gör ju inte mongostora hypade presentationer som äpple. :-)

Jag använder Airplay för att jag kan sända från flera enheter.

Mitt svar var till "det tycks finnas lite olika metoder att trådlöst sända musik
från datorn till stereon, den jag tycker verkar bäst är systemen med liten usb
stickasändare och en mottagare, nuforce har ett, arcam likaså, nad, mfl

tyvärr verkar alla lida av lite dåligt ljud"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-08 13:23

Airport har ju en USB-port. Kan den skicka digitalt via den, eller hur är det tänkt att USB-porten ska användas?
Min tanke är att då kunde man nyttja en U-dac till Airport.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2012-09-08 13:30

sprudel skrev:Airport har ju en USB-port. Kan den skicka digitalt via den, eller hur är det tänkt att USB-porten ska användas?

Jag har för mig att USB-porten endast är till för att ansluta en skrivare och få så kallad airprint eller nätverksskrivare

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-08 13:30

sprudel skrev:Airport har ju en USB-port. Kan den skicka digitalt via den, eller hur är det tänkt att USB-porten ska användas?

Skrivare och lagring endast tror jag.

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2012-09-08 13:35

adzer skrev:

Skrivare och lagring endast tror jag.

Expressen kan bara hantera skrivare, men extremen kan hantera både skrivare och lagring

http://support.apple.com/kb/HT2421

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2012-09-08 14:43

Fjonkalicious skrev:
zidanefromhell skrev:Ursäkta om jag lånar tråden lite, hoppas det är ok!

Hade jag varit dig så hade jag satt ihop AE med ditt befintliga nätverk med en nätverkssladd. Sedan hade jag skapat ett nätverk på AE som man loggar in på. Inget sämre ljud med konvertering, airfoil funkar med gamla men jag rekommenderar AE med N-konfig eller nyare. De allra första hänger inte med.

Jag är väldigt nöjd med min, det är inte en garanti att alla andra blir det. Men jag är det. Det funkar fanimej klanderfritt......... alltid. Älska äpplet. När gjorde Samsung en lika tajt grej för sina användare..? Eller nä, just det, den skulle ha 17 Gb cache och ram i onödan och det är för dyrt just nu.

Tackar för svar!

Men, orkar du utveckla det där med nätverken? Är det troligen bäst alltså med ett separat nätverk på ae:n för airfoil streamandet? Eller ska ae:n vara det enda nätverket?
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-09-08 14:59

Först och främst, jag är inget sådant där apple genius, men jag har haft ae under lång tid och har lattjat med dom en del. Jag hjälper till så gott jag kan :-)

Kan tillägga att jag har inte gjort ngt med mitt applenätverk förutom automatiska uppdateringar på över tre år, det bara funkar helt enkelt.

Varför jag gav den rekommendationen var för om du har en iphone/mac och vill köra spotify genom den och strömma trådlöst till AE så kommer den vilja ha en internetuppkoppling. Om du har en ae separat så har den ingen access ut. Du kan skapa kontakt och strömma fast lagrad musik men för spotify behöver du access ut genom samma enhet eftersom du bara kan vara på ett wifi åt gången. Visst du kan köra spotify via 3g men så dum behöver man inte vara i hemmiljö.

Varför jag sedan sade att du skulle koppla med sladd och köra den parallellt var för att du skulle slippa konfigurera om dina andra enheter då dom är konfade mot din netgear.

Vill man kan man göra ae till den enda routern. En smaksak antar jag.

Dock skall se upp lite vid parallelkoppling, se till att dom ligger på olika kanaler i wifiutbudet. Jag rekommenderar även att man hittar en kanal framförallt för ae som används av få eller inga. Det finns gratis programvara för både pc och mac att kolla upp detta.

Med vänlig hälsning,

Filip

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-08 15:19

mx skrev:
celef skrev:

jag brukar inte tycka som andra så att systemet inte räcker för dig förvånar inte, själv har jag bara en musikdator så behovet att sända från fler ställen är obefintlig, om något så skulle jag kanske kunna tänka mig fler mottagare, men det motsätter sig familjen som redan nu tycker att jag spelar för mycket musik, dom delar inte min musiksmak
Bikinitider

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-09-09 16:58

Fjonkalicious skrev:Tjena eksund,

Jag är mac-användare och iphone-användare och mina instruktioner/hjälp tar stöd ifrån de världar, jag vet inte hur det funkar på pc.

1. Koppla din Airport express till ett vägguttag.

1b. Koppla en sladd från din Airport express till din stereo. Du kan göra detta antingen med en vanlig 3,5mm till 2xRCA eller med en optisk sladd om du har optisk ingång på din stereo. Det är samma hål sladden skall in i.

1c. Koppla in en nätverksladd från din operatörs modem.

2. Konfigurera ett trådlöst nätverk via Airport-verktyg i mac:en.

3. Välj det trådlösa nätverk du gjort i din dator.

4. Installera ett program som heter Airfoil.

5. I Airfoil välj antingen att du skall spela upp hela datorns ljudutgång eller lägg till Spotify som program.

6. Välj musik i Spotify - Lyssna!

Alt.

4. Välj ditt nätverk med en Iphone.

5. Starta Spotify, kräver premiumkonto. Spela upp en låt, när låten spelar tryck en gång i rutan(där albumets omslag visas). Väl där så leta efter en symbol som ser ut som en fyrkant med en pil som kommer ur fyrkanten, vid sidan om står det share. Välj din Airport Express.

Det finns en hel del konfigurationsdetaljer utlämnade, för enkelhetens skull.

Brasklapp: Vet inte hur det är i nyare OSX än jag har, om man löst uppspelning av Spotify osv. Jag tror det.

Fråga om det är något du undrar över.

Mvh
Filip

Tackar!

Men här blev det galet.
Naturligtvis skulle jag informerat om vilken utrustning jag har.

I mitt s.k. kontorsrum har jag en Airport Time Capsule, den är central för mitt trådlösa nätverk. Den är ansluten till internetoperatörens sladd.

I mitt s.k. musikrum, vardagsrummet alltså, har jag min stereo. Alla datorer i hemmet är anslutna till min Airport TC. Spotify finns på datorerna.
Jag behöver en trådlöd utrustning som kan ligga i vardagsrummet, nära stereon och vara en del i det trådlösa nätverket, med med sladd anslutas till stereon så att musiken via min dator - trådlösa nätverket - mackapären - stereon spelar musik.

Kanske kan man låta Airport expressen vara "mackapären" som är ansluten till stereon och via det trådlösa nätverket spelar upp musik från min bärbara dator.

Hängde ni med? Knappt jag gör det själv.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-09-09 17:58

Det där funkar absolut.

Jag har själv två routers, en airport extreme och en airport express. Båda är på samma trådlösa nätverk. Expressen sitter "slave" , dvs den är sekundär och extreme är primär och huvudenhet samt mottagare från combort-modem.

Allt det kan du konfigurera med hjälp av programmet airportverktyg som finns i din mac.

Min konfig är exakt lika din bara det att du har hdd i din time capsule. För er andra som funderar på att göra likadant så kan jag säga att det funkar sämre med airport expressen som primär.

Det kräver lite jobb med konfig, jag kan titta när jag kommer hem hur det mer exakt ser ut.

Är detta svar på din fråga?

Med vänlig hälsning,

Filip

Nästa

Återgå till Generellt om hifi