Nivåkalibrering, hur starkt spelar ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bosco

Nivåkalibrering, hur starkt spelar ni?

Inläggav bosco » 2005-08-21 22:57

IÖ skriver i en tråd att han inte gillar högt ljudtryck vid filmtittning. Hur högt är det då?

Såvitt jag förstår mixas (åtminstone i Hollwood) filmer enligt en standard och man kan själv kalibrera sin lyssningsvolym genom att spela rosa brus med -20dB under digitala nollan i en högtalare i taget och justera så att man får 85dB C-vägt vid lyssningspositionen.

Om man använder autosetup på Denons receivrar så ställer den automatiskt in så att man får "rätt" volym när displayen visar 00.

Då undrar jag, hur starkt spelar ni? När det gäller (Hollywood-)film alltså. Hur pass väl standarden följs har jag ingen aning om, men på de filmer jag provat hittils så har det varit starkt, men inte för starkt (dock inte alls grannvänligt).

Sub-kanalen lirar tydligen upp till 115dB med den här kalibreringen. :wink:
Senast redigerad av bosco 2005-08-24 18:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-22 13:07

Jag har en arcam 100 och den står på cirka 50 (beroende på film, vissa låter mer än andra), subben står på cirka halvvolym.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-22 15:37

Ok, det säger inte så mycket eftersom jag inte vet vad systemet är kalibrerat till. Det jag är ute efter är att få reda på är om folk tycker "standardljudtrycket" för film är för högt.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2005-08-22 15:43

Är det samma system på 3805 så skulle jag vilja påstå att 00 är högt. Har man taskig känslighet(högtalarne) så förstärkaren får jobba på lite så är det faktiskt så högt att den klipper(upplver jag det som :? )
Ska nog tilläga att högtalarna jag testade det med var gale 3010s, föga optimalt alltså

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-22 15:53

Med högdynamiskt programmaterial spelar jag ibland, men inte så ofta bortåt 100-110 dB (toppvärde), vilket motsvarar en medelnivå om cirka 90 dB.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-22 16:35

Jag har mitt system i princip kalibrerat enligt Hollywood-standard, och jag spelar inte sällan filmer rätt nära noll (enligt standard), men det beror förstås på film.

Nivån brukar hamna mellan -8 dB och +5,5 dB. Utanför det har jag inte något minne av att jag någonsin hamnat. Huruvida det hamnar under eller över standarden beror för det mesta på en kombination av "referering till vekligheten", och inte minst: av ljudkvaliteten. Ju bättre det låter, desto starkare kan man spela. :P

Den där 85 dB-kalibreringen är bara en nivå man valt för själva kalibreringen. NÄR filmen är fullt utstyrd blir det ju mycket starkare än 85 dB med 0 dB-inställt (>>100 dB) och tio ytterligare mera i basen.

Filmvärlden är dock avsevärt mycket klokare än musikvärlden, och filmer som inte är starka behöver inte vara fullt utstyrda. :P

Med filmer som är fullt utstyrda och volympådrag +5,5 så närmar jag mig klippnivå med min 2105. Systemet har alltså bara 5,5 dB marginal till kraven, men så är det en liten förstärkare också. Känsligheten på högtalarna är 88 dB enligt mina mätningar, vilket dock är samma känslighet som Stereophile kallar för 90 dB och som JM-Lab kallar 91,5 dB. :o Kanske är jag för blygsam med mina känslighetsangivelser?

Jag har mätt upp stora peak-ljudtryck i biografen, men - om man jämför med att spela i hemmabiosystem med illa distorderande och "bullrig" ljudkvalitet och hög kompression, så låter dessa mycket högre redan vid klart lägre peak-ljudtryck, och jag brukar vilja dra ned, eller helt enkelt dra. Jag gillar verkligen inte höga ljudtryck annat än när ljudkvaliteten är superb på både filmen och i biografen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-22 18:30

bosco skrev:Ok, det säger inte så mycket eftersom jag inte vet vad systemet är kalibrerat till. Det jag är ute efter är att få reda på är om folk tycker "standardljudtrycket" för film är för högt.

Där står 50 db, om det är till någon hjälp, den går upp till 80 db.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-22 19:34

mats skrev:
bosco skrev:Ok, det säger inte så mycket eftersom jag inte vet vad systemet är kalibrerat till. Det jag är ute efter är att få reda på är om folk tycker "standardljudtrycket" för film är för högt.

Där står 50 db, om det är till någon hjälp, den går upp till 80 db.

Siffrorna säger tyvärr inget alls. Du måste veta vilken spänning du har på slutstetsutgången, högtalarnas känslighet samt avstånd från lyssningsplats till högtalare för att kunna bedömma ljudnivån. Alternativt mäter man nivån med en nivåmätare å lyssningsposition.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-22 22:11

Jag diggar så högt jag pallar när jag har lust för det. :)

Annars lägre...

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-24 18:45

Jag har försökt rota lite mer i exakt hur nivåkalibreringen är tänkt att gå till, det skulle jag aldrig ha gjort. :?

Det visar sig att det finns flera olika åsikter om "standarden" och ännu fler felaktigheter som framställs som sanningar.

Jag ville ju bara ha en tumregel! :wink:

Vad jag har kommit fram till är att signalen bör vara rosa brus -20dBFS RMS med begränsad bandbredd, 500 Hz till 2000 Hz filtrerad med 24dB/oktav. Det lustiga är att om jag framställer en sådan signal så låter den inte alls som referenssignalen på exempelvis AVIA Guide to Home Theater, och av de hemmagjorda signaler som finns att ladda hem på Internet så är det ingen som ligger på exakt -20dB RMS, de kan vara lite hur som, någon är -20dB peak.

På dvd:n The Calibrator så är referenssignalen för tvåkanal 6dB starkare än flerkanalsignalerna (en kanal i taget). Det finns många exempel på konstigheter i ämnet. Kanske är det jag som inte har tillräcklig förståelse.

Debatterna går hett till proffsforumen om vad som är rätt och fel men oavsett vad den riktiga standarden säger så verkar defacto-standarden vara den som Thomlinson Holman förespråkar, eftersom det är hans idéer som verkar anammas i de större studiorna. Hur hans signal ser ut får man reda på om man köper kalibreringsskivorna för $300. Galenskap :)

Nåja, hur man än gör så kommer man ju ganska nära ändå och till sist är det nog ljudkvaliteten som avgör hur starkt man vill spela, men jag tror det är en intressant upplevelse för många att få upptäcka hur starkt ljudspåret är tänkt att spelas.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-25 10:25

Hm var ser man det, Morello? Angående spänningen på slutstegsingången :?:

Annars har högtalarna en känslighet på cirka 91 db och cirka 3 meter.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-25 10:32

Mats, man måste mäta på ett eller annat sätt. En ljudtrycksmätare är väl enklast, här finns en mycket simpel modell som verkar vara den äldre Radio Shack som "alla" använder: http://www.kjell.com/content/templates/ ... 8197&path=

Återgå till Generellt om hifi