Bas för IB baslåda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mickeb

Bas för IB baslåda.

Inläggav mickeb » 2012-01-06 20:08

Hej!
Jag är sugen på att bygga mig ett par lådor som tar hand om den riktigt låååga basen. Har kollat runt på ett par lämpliga element, men vet inte om dem är så lämpliga för det jag vill uppnå(är kass på o tolka dataspecar). jag har kollat på Dayton subs:
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-468 eller http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-420 . Dessa element verkar kunna fungera bra, båda har lågt Fs samt går lågt i frekvens . Vad mer kollar man på för att se om en viss sub klarar IB ?
Vilka av dessa element är bäst lämpad för IB låda, kanske finns nån sub som är ännu bättre som ni kan rekommendera?? Är sugen(SKA HA) på ett par LMS ULTRA 5400 men det blir för dyrt just nu..! Och Dayton basarna är inte direkt dyra fast man räknar med frakt, tull och moms.

jag tänkte driva antingen med ett Behringer EPQ 2000 eller ett EP 2500, vet inte vilken av dem som vore det bästa för det jag vill uppnå. Vilken sorts EQ behöver jag för att få så bra resultat som möjligt.

Förslag samt reflexion på de 2 basar jag tittat på mottages tacksamt.
If where too loud you are too old !!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-06 21:07

Vad är IB-baslåda för något?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2012-01-06 21:14

Det är en bas princip jag nyss kom på.. hahaha. Skrev kanske lite otydligt, jag mena baslåda som är låågt avstämd för att kunna spela de allra lägsta frekvenserna.

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2012-01-06 21:22

Det du pratar om är väl en large low tuned box, eller LLT. En IB baslösning har man en "oändligt stor låda :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-06 21:26

Aha, du menar infrabas (5-20Hz). IB står för Infinite Baffle och är något annat.
En låda för infrabas bör byggas sluten och kräver samtidigt flera element som samverkar, för att inte konutslagen ska bli för stora, komma utanför sitt linjära arbetsområde och i värsta fall bottna.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-01-07 12:04

Hur stora lådor tänkte du dig och vad får allt kosta?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2012-01-07 12:59

Lådorna får vara stora men kanske inte stora som friggebodar..och ju mindre dem kan göras ju bättre! Tänkte mig ca 5000-6000 för 2st baselement gärna billigare. Tänkte beställa från Parts-Express dem har bra priser även om jag åker på o betala tull samt moms.

Jag vill som sagt ha riktigt riktigt låg bas, helt klart vill jag ha ett par LMS ULTRA 5400 men det får vänta tills jag har ekonomi för det..!!

Förslag på lämpliga element mottages gärna får som sagt kosta max 2500-3000 kr styck. har även kikat på TC-Sounds LMS-R 15" men då skenar priset iväg. LMS-R har ett frekvensomfång från 15hz och ett mycket lågt Fs som gör att de borde passa för extremt låg bas(visst inte som LMS ULTRA) . Jag har kollat på många olika basar men inte många verkar vilja gå riktigt djupt. Vet ej hur man vet att ett bas klarar att "under avstämmas". Hoppas jag inte är ute o cyklar nu men jag lär snabbt bli varse det antar jag...:) ha överseende med att jag verkligen inte är något proffs på det här, men jag har ett brinnande intresse för allt som har med ljud att göra iaf!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-07 13:10

Kanske subbar med LT vore vad du behöver, har du sett den här tråden om Linkwitz Transform?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=723769

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-01-07 13:15

mickeb skrev:Lådorna får vara stora men kanske inte stora som friggebodar..och ju mindre dem kan göras ju bättre! Tänkte mig ca 5000-6000 för 2st baselement gärna billigare. Tänkte beställa från Parts-Express dem har bra priser även om jag åker på o betala tull samt moms.

Jag vill som sagt ha riktigt riktigt låg bas, helt klart vill jag ha ett par LMS ULTRA 5400 men det får vänta tills jag har ekonomi för det..!!

Förslag på lämpliga element mottages gärna får som sagt kosta max 2500-3000 kr styck. har även kikat på TC-Sounds LMS-R 15" men då skenar priset iväg. LMS-R har ett frekvensomfång från 15hz och ett mycket lågt Fs som gör att de borde passa för extremt låg bas(visst inte som LMS ULTRA) . Jag har kollat på många olika basar men inte många verkar vilja gå riktigt djupt. Vet ej hur man vet att ett bas klarar att "under avstämmas". Hoppas jag inte är ute o cyklar nu men jag lär snabbt bli varse det antar jag...:) ha överseende med att jag verkligen inte är något proffs på det här, men jag har ett brinnande intresse för allt som har med ljud att göra iaf!

Lite begreppsförvirring här tror jag. Det är inte en IB du vill bygga, det är vanliga slutna lådor för lågfrekvensåtergivning. En IB blir praktiskt taget aldrig mindre än 4000liter stor och det tycks inte vara riktigt vad du söker.
Har du tittat på Mach audio pi18?
http://www.istonline.ca/mach5_pi_18.html
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-08 22:08

Tom länk.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-08 22:26

Ragnwald skrev:Tom länk.

Om döpt någon hade väl gnällt på namnet.
http://www.istonline.ca/mach5_uxl_18.html

Användarvisningsbild
Knegoff

Inläggav Knegoff » 2012-09-09 20:55

Tänkte låna tråden lite granna för en fråga.

Går och funderar på om det blivande vardagsrummet kan vara lämpligt för IB, dock har jag dålig koll på hur det fungerar och vad som ger förutsättningar för att det ska fungerar bra.

Det är ett stort rum som delvis avgränsas av en väg, det råder alltså kortslutning med luften mellan de två olika delarna av vardagsrummet. Är det strikt kritiskt att de båda volymerna slutna och inte kortsluts?

Har försökt förmedla rummets layout nedan, rummet mäter ca 6*6 meter.
Tanken var om det är möjligt att installera IB på denna mellanväg som jag har försökt illustrerar nedan eller om kortslutningen av luften sätter käppar i hjulet. :)
| ____________
|
|
|
|___________________

Sjukt luddig frågan men hoppas någon förstår. :)

//Jakob

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-09-10 09:57

Knegoff skrev:Tänkte låna tråden lite granna för en fråga.

Går och funderar på om det blivande vardagsrummet kan vara lämpligt för IB, dock har jag dålig koll på hur det fungerar och vad som ger förutsättningar för att det ska fungerar bra.

Det är ett stort rum som delvis avgränsas av en väg, det råder alltså kortslutning med luften mellan de två olika delarna av vardagsrummet. Är det strikt kritiskt att de båda volymerna slutna och inte kortsluts?

Har försökt förmedla rummets layout nedan, rummet mäter ca 6*6 meter.
Tanken var om det är möjligt att installera IB på denna mellanväg som jag har försökt illustrerar nedan eller om kortslutningen av luften sätter käppar i hjulet. :)
| ____________
|
|
|
|___________________

Sjukt luddig frågan men hoppas någon förstår. :)

//Jakob

Volymerna behöver vara åtskilda. Att det finns lite läckage på några kvadratdecimetrar är inte hela världen dock.

Återgå till DIY-forum