Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-08 12:26

Thomas_A skrev:Om du kikar på Moerch-armen så kan azimuth justeras genom att höja/sänka en av "knivlagren/spetsarna". Det får armen att vrida sig lite = PU vrider sig.

Hej Thomas

Ja precis man kan tilta tonarmen där.
Vad jag har lite svårt att förstå är hur azimuth/ vridningsvinkeln inte automatiskt blir rätt när pick upen monteras på tonarmen.

En direkt fråga till dig.

- jag överväger att köpa en Lyra Delos. Har försökt kontrollräkna enligt formeln HH Mörch använder. Tror att den passar till precision red.
Har du lust att kontrollräkna åt mig?

Budgeten som du så vänligt har påpekat kommer att spricka.
Mer om det senare när jag har stött och blött mitt val av drivverk.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-08 13:10

Hej. Om kompliansen är 12 vid 10 Hz så blir resonansen ca 12 Hz. Vilket är bra. F=159/sqr(12*(6+7,3+0,5))
Azimuth borde bli bra automatiskt men pickuper är individuella. Därför kan det behövas justering. Se exemplet från adjust+.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-08 18:08

Janson,

Thomas_A har rätt angående azimuth, vilket även jag har förutom att jag inte lyckades med bedriften att förklara dethele på ett fattningsbart vis . . . :oops:

ps. Denna vinkel är så vitt jag vet internationellt accepterad som azimuth och inget annat.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-08 18:54

Jag är lite nyfiken på varför valet Lyra Delos?

Känner visserligen inte till den men sett att flera Lyra-PU brukar ha en markerad diskantökning mellan 10-20 kHz. Det kan ju ge en viss lyster och öppenhet (cymbaler etc).
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-08 21:33

Ett MM alternativ kan vara Shure M97xE för 1490:- och beställa JICO SAS N97XE för 167 dollar, eller ca 1200:-.

Då får du en bra PU med dämpborste för 2700:-

SAS-nålen i V15Vx låter mkt bra enligt mig och du får en bra frekvensgång som säkert går att trixa till ännu rakare med lite justeringar av last i MM-steget.

Här är en graf som visar SAS-nålen och original:

http://gallery.audioasylum.com/cgi/gi.m ... _Rebop.gif

Användarvisningsbild
Lager

Inläggav Lager » 2012-09-08 22:22

Shure M97xE går dessutom att fynda från ebay, ny för 77$.
http://www.ebay.com/itm/B83-Brand-New-S ... 4ab3606742

Har själv Shure V15Vx med SAS nål och kan intyga att den låter mycket bra. Speciellt bra tycker jag den är med slitna skivor. Kan vara värt att beakta om du tycker om att fynda plattor på loppis. Plattor i VG/VG+ är med denna nål oftast helt OK.
Senast redigerad av Lager 2012-09-08 23:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-08 23:01

Eller så kan man köpa den från KAB för §67.95. En mycket bra handlare som dessutom håller ner frakten till ett minimum, ie tar inte ut mer än den faktiska kostnaden . . .
[s]har man "tur" så kan/brukar man även slippa tull å moms[/s] . . . typ :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-09 01:39

Har kommit hem från battle hos Komorok
Hel och ren.
Trots 130,4 dB

Jag ber att få återkomna

Thomas, jag tackar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-09 04:12

Jag skulle vända mig till nån som säljer Lyra och be dom montera den i ditt verk för lyssningstest. Om du inte vill ha kombinationen så betalar du för jobbet. Kanske finns nån som ställer upp på det.

mvh/Harryup

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-09 12:05

paa skrev:
Jansson skrev:
Tack paa.
HH Mörch exkluderar plintens påverkan i sin formel för att beräkna kompabilitet pick up/tonarmsrör.
Se formel sist på cartridge/armtube combination list.

Jag inbillar mig att en högmasse-plint borde vara att föredra i kombination med min dp-8?

Det verkar finnas tre ( minns inte vad de heter, en var Baerwald?) etablerade beräkningar av nollgenomgångar som sedan appliceras på protractorer.
Dina erfarenheter?

Jag tror inte det blir så stora skillnader mellan olika beraknade nollgenomgångar, bara man justerar efter någon så blir det säkert bra nog.
Har du läst genomgången i MoLT om tonarmens geometri? Där är allt ganska lättfattligt beskrivet. Den finns återutgiven på senare år.

För att beräkna kompabilitet pick up/tonarmsrör behövs naturligtvis inte tas hänsyn till plinten.
Det jag skrev om handlar inte om grundresonansen utan om frekvenser högre upp i registret.

Tack för svar paa

Japp. Har läst.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-09 12:12

@ Thomas, Laila och Lager.
Tack!
Ok så den Shuren är fin. Det är noterat.

Anledningen till Lyran?

Hörde en spelarkombination med just denna Lyra som jag gillade.

Jag tänker nog att jag kommer växla lite mellan olika pickuper, testa runt lite helt enkelt å då är det bra med alla tips.
Är det någon läsare av denna tråd som just kör med Delos?

@Lennartj.
Du kör med en Dorian. är Delos efterföljare till Dorian, har för mig du skrivit det.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-09 12:28

Harryup skrev:Jag skulle vända mig till nån som säljer Lyra och be dom montera den i ditt verk för lyssningstest. Om du inte vill ha kombinationen så betalar du för jobbet. Kanske finns nån som ställer upp på det.

mvh/Harryup

Harry.
Tack för feedback.
Jo precis. Så är upplägget om jag bestämmer mig för tänkta drivverk och pu.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-09 15:14

Jansson skrev:@ Thomas, Laila och Lager.
Tack!

Anledningen till Lyran?

Jag tänker nog att jag kommer växla lite mellan olika pickuper, testa runt lite helt enkelt å då är det bra med alla tips.

@Lennartj.
Du kör med en Dorian. är Delos efterföljare till Dorian, har för mig du skrivit det.

Ok, då förstår jag. Lyran är säkert bra. Tänkte bara ge förslag till alternativ som är bra till mindre peng. Shuren är väl "sisådär" med originalnålen men med SAS-nålen torde den vara högklassig och bör passa din arm bra. Dessutom har den dämpborste för att dämpa rörelser av vertikala buckligheter på skivan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-09 15:24

Jansson skrev:
Harryup skrev:Jag skulle vända mig till nån som säljer Lyra och be dom montera den i ditt verk för lyssningstest. Om du inte vill ha kombinationen så betalar du för jobbet. Kanske finns nån som ställer upp på det.

mvh/Harryup

Harry.
Tack för feedback.

Vilket drivverk ligger i plan A för närvarande?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-09 20:15

Thomas_A skrev:
Jansson skrev:@ Thomas, Laila och Lager.
Tack!

Anledningen till Lyran?

@Lennartj.

Ok, då förstår jag. Lyran är säkert bra. Tänkte bara ge förslag till alternativ som är bra till mindre peng. Shuren är väl "sisådär" med originalnålen men med SAS-nålen torde den vara högklassig och bör passa din arm bra. Dessutom har den dämpborste för att dämpa rörelser av vertikala buckligheter på skivan.

Först och främst vill jag tacka dig för engagemang och alla goda råd som du bidragit med i denna tråd.

Jag får Lyran till ett mycket bra pris.

SAS- nål är noterat.

Tack Thomas.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-09 20:18

paa skrev:
Jansson skrev:

mvh/Harryup

Harry.
Tack för feedback.

Vilket drivverk ligger i plan A för närvarande?

paa.

Jag överväger Nottingham analogue Dais.

Skulle uppskatta din bedömning av detta verk.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-09 20:53

DAIS - här sparas det inte på krutet. :D :o

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-09 21:07

Thomas_A skrev:DAIS - här sparas det inte på krutet. :D :o

Thomas.
Tacksam för din bedömning av detta verk.

Budgeten är onekligen spräckt i alla sömmar men jag gjorde "misstaget" att lyssna på denna grammofon och gillade verkligen vad jag hörde.
Pick upen som var monterad var just en Delos.

Användarvisningsbild
lennartj

Fånga en Lyra!

Inläggav lennartj » 2012-09-09 22:12

Jansson skrev:@Lennartj.

Det stämmer nog att jag skrivit så, och i ett avseende är det åtminstone korrekt, Delos har övertagit Dorians plats som den lägst prissatta pickupen i Lyras sortiment. I en annan källa
http://www.analogueseduction.net/lyra/lyra-delos-moving-coil-cartridge.html sägs
Lyra Delos MC Phono Cartridge

The successor to the Lyra Argo i

och om det synsättet är korrekt handlar det snarare om en prissänkning.
http://www.lyraconnoisseur.com/Products/Products_Analog/Argo/argo_i.htmll

Ingen förhandsinformation om Lyra Delius hade läckt ut när jag för 3 år sedan beslutat att förse min då ca. 25 år gamla Dunlop Systemdek IIS med Helius Standard Arm med en ny MC-pickup med erkänt bättre detaljåtergivningsförmåga än de Goldring ElectroII+ som jag avverkat sedan jag köpt min IIS.

Eftersom pickuper (eller åtminstone deras nålar) är förbrukningsvaror har jag satt min prismässiga gräns för pickuper i storlekordningen 5 % av min anläggnings totalpris. Det hade också känts lite tokigt att sätta på en pickup som ensam kostade mer än den kompletta skivspelaren kostade 1984.
Möjligheterna till provlyssning i Göteborg var obefintliga, så jag vände mig till Hifi-stället, där jag som kund sedan decennier, kände mig tryggt förvissad om att kunna backa ur om Dorian inte motsvarade mina förväntningar.
Lyra Dorian monterad på min ovannämnda skivspelare ansliuten till MC-ingången på min McIntosc C2300 överträffade dock mina förväntningar med råge.

Din fina Mörch-arm förtjänar säkert en Delos-pickup.
Förhållandevis förnuftiga ord för att komma från en försäljare, tycker jag
http://www.phonophono.de/phono-1/tonabnehmer/lyra-1.html

En högst subjektiv iakttagelse är att MM-pickuper trots aldrig så goda mätdata beträffande frekvensgång, spårningsförmåga och låg distorsion aldrig förmår engagera mig musikaliskt i till närmelsevis lika hög grad som (mångfalt) dyrare MC-pickuper korrekt monterade på lämpliga skivspelare och anslutna via phono-steg med rätt elektrisk anpassning och kvalitetsnivå.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-09 23:16

Jansson skrev:paa.

Jag överväger Nottingham analogue Dais.

Skulle uppskatta din bedömning av detta verk.

Hej,
Spännande verk. De verkar faktiskt tänkt en hel del på de saker jag nyligen skrev om, det som jag kallade mekanisk impedansmatchning.
Och tallriken verkar så tung att det inte borde bli något märkbart dynamiskt svaj heller, men det bedömer väl du bäst själv med öronen eftersom du verkar känslig för just detta.
Men, bara för att en spelare har en massa coola features så betyder inte det att den är perfekt! Det kan vara en enda grej som det faller på.
Och jag har ju aldrig lyssnat på en sån där, så jag kan ju inte uttala mig om den skulle duga. Mycket pengar är det i alla fall.
Frågan är om den verkligen är bättre än alla de som kostar mindre?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-10 00:42

Finns en trevlig tråd på Euphonia som min vän Bebop skrivit som handlar om hur han jämför en Lyra och Koetsu. Där framkommer en del matnyttigt om Lyra.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Fånga en Lyra!

Inläggav Harryup » 2012-09-10 08:43

lennartj skrev:En högst subjektiv iakttagelse är att MM-pickuper trots aldrig så goda mätdata beträffande frekvensgång, spårningsförmåga och låg distorsion aldrig förmår engagera mig musikaliskt i till närmelsevis lika hög grad som (mångfalt) dyrare MC-pickuper korrekt monterade på lämpliga skivspelare och anslutna via phono-steg med rätt elektrisk anpassning och kvalitetsnivå.

Nu var det väldigt länge sedan jag gjorde pickup-jämförelser men jag har likartade upplevelser utifrån många tester.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-10 09:35

lennartj skrev:/phono-1/tonabnehmer/lyra-1.html[/url]

En högst subjektiv iakttagelse är att MM-pickuper trots aldrig så goda mätdata beträffande frekvensgång, spårningsförmåga och låg distorsion aldrig förmår engagera mig musikaliskt i till närmelsevis lika hög grad som (mångfalt) dyrare MC-pickuper korrekt monterade på lämpliga skivspelare och anslutna via phono-steg med rätt elektrisk anpassning och kvalitetsnivå.

Det kan delvis ha att göra med att många men inte alla MC-pickuper har en viss lyster mellan 5-20 kHz. Exempel nedan; Lyra Dorian

http://www.tnt-audio.com/gif/lyradorian_freq.gif

Tittar man på en Shure M97xe med originalnål och en "normal" last så faller den istället vid högre frekvenser. Jämfört med Lyran så skiljer den sig ca 7 dB vid 10 kHz, (1 kHz som referens). Det torde vara tämligen hörbar skillnad mellan dessa PUs, baserat på frekvensgångsskillnader.

http://www.tnt-audio.com/gif/shure_m97x ... sstalk.gif

Thomas

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-10 09:38

Thomas_A skrev:Tittar man på en Shure M97xe med originalnål och en "normal" last så faller den istället vid högre frekvenser. Jämfört med Lyran så skiljer den sig ca 7 dB vid 10 kHz, (1 kHz som referens). Det torde vara tämligen hörbar skillnad mellan dessa PUs, baserat på frekvensgångsskillnader.

Absolut, klart man hör skillnad. Frågan är om just denna skillnad är positiv för MC-pickupen.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-10 10:21

Det här var slutklämmen av testen av Dorian;

"Of all the cartridges I've met so far this one made one of the very best impressions, and not just because of its quality of sound, which is truly brilliant. There are also the excellent lab results, indicating a near-perfect precision of assembly, and the smart design of body and stylus protector, making alignment easy and handling safe. The Dorian may be a bit wild, but it is certainly not gray: this is a wonderful cartridge in all respects! "

Känns inte som att han är speciellt missnöjd med pickupen. Mätningar är viktiga men samtidigt måste man se till helheten. Och kombinationen som den är testad med.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-10 10:23

Och det här är slutklämmen om Shuren;
" At its lowest price of 80 euro the Shure M97xE is a very attractive cartridge, really, but mostly for those whose tastes, or system, can accommodate its overly warm tonal balance. This seems more restrictive as it really is, since many modern speakers and amplifiers are in my opinion way too harsh, so many a modern system would indeed benefit from a warm-sounding archetypically-analogue pick-up like the Shure. There is a nit as quality control seems to be something to worry about, so better buy one from a reputed dealer who'll stand behind you if you get a duff sample. Apart from this, again, the Shure is a bargain at 80 euro.

At the full price of 120 euro, however, I would also investigate established performers like the Denon DL-110 and DL-160, Goldring 1012, and indeed the Denon DL-103 (for those having a decent MC preamp), while not forgetting the fascinating all-new Ortofon 2m Red. "

Inte så totalt positiivt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-10 10:24

Bill50x skrev:
Thomas_A skrev:Tittar man på en Shure M97xe med originalnål och en "normal" last så faller den istället vid högre frekvenser. Jämfört med Lyran så skiljer den sig ca 7 dB vid 10 kHz, (1 kHz som referens). Det torde vara tämligen hörbar skillnad mellan dessa PUs, baserat på frekvensgångsskillnader.

Absolut, klart man hör skillnad. Frågan är om just denna skillnad är positiv för MC-pickupen.

/ B

Huruvida den är positiv blir en subjektiv bedömning. En experiment vore att justera frekvensgången för två pickuper så att de blir identiska och sedan lyssna på skillnader. Det skulle också vara möjligt att justera kanalbalans.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-10 10:28

Harryup skrev:Och det här är slutklämmen om Shuren;
" At its lowest price of 80 euro the Shure M97xE is a very attractive cartridge, really, but mostly for those whose tastes, or system, can accommodate its overly warm tonal balance. This seems more restrictive as it really is, since many modern speakers and amplifiers are in my opinion way too harsh, so many a modern system would indeed benefit from a warm-sounding archetypically-analogue pick-up like the Shure. There is a nit as quality control seems to be something to worry about, so better buy one from a reputed dealer who'll stand behind you if you get a duff sample. Apart from this, again, the Shure is a bargain at 80 euro.

At the full price of 120 euro, however, I would also investigate established performers like the Denon DL-110 and DL-160, Goldring 1012, and indeed the Denon DL-103 (for those having a decent MC preamp), while not forgetting the fascinating all-new Ortofon 2m Red. "

Inte så totalt positiivt.

mvh/Harryup

Nej, den torde som sagt låta lite mörk och tråkig med originalnålen. Med SAS-nålen är det en annan historia dock.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-10 10:38

Från ett inlägg på AudioAsylum 2011;
Jico SAS stylus for the Shure M97xE is no longer acceptable as a replacement for the original stylus ...period!

The manufacturing of this once desirable replacement is nowhere near usable anymore.

They allow the bonding agent i.e. glue to be applied to both sides (Top & Down) of the stylus. Even where the SAS tip is bonded to the shank; although you can't see the tip. I could not see anything showing at all is crazy. My first one had the needle covered so much I thought they had send a dirty built-up used stylus. I could not clean it, so got a microscope and wow what a mess. At hundreds times of the microscope, I SAW the tip poking out.

Glue on everything. I complained and sent pictures, they replaced it. The next one was even worst. Jico claimed the minimum clear stylus is .14mm and the one sent back was .15mm showing.

A couple turns on the slights dusty record and the stylus is pushed up and out of the groove; Unbelievable. With the unaided eye you can't see the needle or shank at all. I'm not going to play/use the 2nd stylus from Jico as I can't see the tip of the stylus either. What a painful and costly mistake. $75.00 (USD) in lost money on just shipping fees.

Jico will take the stylus back, but I've lost. The price at Jico is $167.00 USD and $189.95 in USA at turntableneedles.

Känns väl sådär tveksam att rekommendera om man får tro denna person.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-09-10 10:47

Det är ju SAS, vad hade du räknat med? :? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd