Barnfingrar + dammkåpa = sant

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mos

Barnfingrar + dammkåpa = sant

Inläggav mos » 2012-09-10 10:30

Givetvis så petade minstingen in ena dammkåpan och gjorde ett par små märken på den andra i helgen (piPs). Grillspett, nyfikna barnhänder och dammkåpor så kanske det inte hade funnits något annat resultat :)

Dammkåpan som var lite intryckt fick jag suga ut med dammsugaren, funkade fint och jag kan inte höra någon påverkan på ljudet. Som tur är så syns det knappt heller för jag har soffan ett par meter ifrån högtalarna.

Nu till frågan, kan det vara så att det blir någon väsentlig påverkan av ljudet, dammkåpan har fått ett par permanenta "kratrar" men inte hål?
Om jag skulle vilja fixa det så bör jag isåfall byta hela elementet och delningsfiltret? Hur mycket skulle det kosta då?
Jag tror inte jag kommer sälja högtalarna någonsin, och det blir väl fler gånger som fysikens starka (barn) kraft attraherar fingrarna till elementet så om jag skulle byta så kanske det kan vänta ett par år.

Jag har ett par piPs ifrån 2010 med svart 'vävd' kon till mellan/bas-elementet. Min senaste katalog är ifrån 2008, och har läst att det är nyare element än vad jag har i manifestet..
pi60s, Nuprime, piPs, piP, pr18. Adcom, Denon, Sony, Raumfeld.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-09-10 11:39

ja påverkan på ljudet är det ju väldigt låg hörbarhet på. Med tanke på att den nog gärna blir intryckt igen känns det vanskligt att byta element nu.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-10 18:22

+1
Vänta tills det blir påtagligt hörbart. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2012-09-17 16:34

Har för mig att jag såg någon bild här på faktiskt.se på ett droppformat galler som ngn gjort till just piP för att barnsäkra. Såg helt ok ut.Sedan vad dom gör med ljudet är kanske en annan sak.
Skulle ifs tro att dom gör mindre skada för ljudet än förstörda element.
Tråkigt att få grejjerna förstörda, men det är bara under ett par år innan dom förstår.
Plötsligt visar det sig då att deras polare som dom släpar hem inte är mer förstående än 2-åringar.... SUCK!

Ett litet tips, suga ut dammkåpan med munnen och en tom toarulle är lite säkrare än dammsugare. :wink:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-17 19:02

Ragnwald skrev:+1

har aldrig fattat varför det 'bara' heter dammkåpa 8O :?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-09-17 19:26

Högtalare har en magisk dragningskraft på små barn har jag sen länge märkt.
Dels när jag jobbade med att sälja bilstereo, om det kom in någon med en liten knodd i släptåg så var det ofta inte många minuter innan första dammkåpan blev intryckt eller att attacken mot högtalaren lyckligtvis blev avvärjd.

Sen kom en kompis och hälsade på mig. Sin tvåårige äldste son var med.
Innan dom ens hade fått av sig kläderna hade han redan hunnit rusa in i vardagsrummet och knosat ihop bägge konerna på mina fostex-bredbandare.
Ja dom där små konerna i som tar över återgivningen av mellanreg och diskant, jag vet inte vad dom heter.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-17 21:25

roggaro skrev:
Ragnwald skrev:+1

har aldrig fattat varför det 'bara' heter dammkåpa 8O :?

En damsugare som suger ut damkåpan, låter ju roligare. :wink:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-17 22:38

härligt med en dam i huset, kan tänka :mrgreen:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-09-18 02:26

pinoccio skrev:Har för mig att jag såg någon bild här på faktiskt.se på ett droppformat galler som ngn gjort till just piP för att barnsäkra. Såg helt ok ut.Sedan vad dom gör med ljudet är kanske en annan sak.
Tråkigt att få grejjerna förstörda, men det är bara under ett par år innan dom förstår.
Plötsligt visar det sig då att deras polare som dom släpar hem inte är mer förstående än 2-åringar.... SUCK!

Ett litet tips, suga ut dammkåpan med munnen och en tom toarulle är lite säkrare än dammsugare. :wink:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 169#962169

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-09-18 08:34

Kan ingen länka till en site med barnuppfostran? Det verkar finnas ett stort behov på faktiskt...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-09-18 09:51

DQ-20 skrev:Kan ingen länka till en site med barnuppfostran? Det verkar finnas ett stort behov på faktiskt...

/DQ-20

Ingvar har en bra teori om hur man får barn att inte trycka sönder dem, man tar med barnet och visar försiktigt att man kan röra på kåpan. Sen får barnet sätta dit fingret tillsammans med dig som vuxen. Detta brukar de flesta barn förstå och det hela blir inte längre spännande att fingra där.

Enda problemet är att barn också har kompisar och klåfingriga kusiner etc :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-09-18 10:10

Zed skrev:
DQ-20 skrev:Kan ingen länka till en site med barnuppfostran? Det verkar finnas ett stort behov på faktiskt...

/DQ-20

Ingvar har en bra teori om hur man får barn att inte trycka sönder dem, man tar med barnet och visar försiktigt att man kan röra på kåpan. Sen får barnet sätta dit fingret tillsammans med dig som vuxen. Detta brukar de flesta barn förstå och det hela blir inte längre spännande att fingra där.

Precis så har jag gjort med mina. Dom har under mitt överinseende fått titta och klämma och känna på vad som är möjligt att röra.
Och jag har berättat vad som är känsligt och att man måste vara superförsiktigt med och vad som tål lite mer så man bara behöver vara lite försiktig med.
Jag tror att barn kan axla ett visst (enkelt) ansvar, att dom växer med ansvar och uppgifter.
Det har i alla fall gått bra här. Men aluminiumdomarna på ett par diskanter litade jag aldrig på att dom skulle klara sig, så där skruvade jag upp ett par jättefula galler.

Det går inte heller i vilken ålder som helst, barnen måste nog vara minst tre år för att kunna greppa en sån där sak.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-18 11:24

Men nu är man inte alltid där när de har kompisar med sig hem... Har hittills haft tur och råkade ha högtalare med fronter under de tidiga åren.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-18 20:34

Zed skrev:...
Sen får barnet sätta dit fingret tillsammans med dig som vuxen.

Det kallar jag perspektiv. :)

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2012-09-19 10:27

Den som tror att man kan lära en ettåring att inte trycka in dammkåpor, har nog ganska ringa erfarenhet av ettåringar. Större barn, visst det kan gå, men när de är små är det endast dammkåpa utom räckhåll som funkar.

Små barn är helt impulsstyrda. Impulskontrollen sägs utvecklas till en meningsfull nivå först vid treårsåldern.

/N

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-09-19 15:13

Kan man inte lära de vuxna att använda frontskydd på högtalarna så slipper man problemet? Fronten brukar ju kunna tas bort vid finlyssning.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-19 15:50

Finns det inte några universaldammkåpor av något slag som skulle kunna fungera som skydd tills barnen är tillräckligt stora för att förstå bättre. Hellre ett par hela piP med skydd än ett par som med stor sannolikhet går sönder som är utan skydd. Som sagt kan man ta bort skyddet vid finlyssning.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-09-19 16:58

/DQ-20

Ensån härkanske du tänkte på? 8O :twisted: :oops:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2012-09-19 23:15

Purre skrev:
pinoccio skrev:Har för mig att jag såg någon bild här på faktiskt.se på ett droppformat galler som ngn gjort till just piP för att barnsäkra. Såg helt ok ut.Sedan vad dom gör med ljudet är kanske en annan sak.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 169#962169

Jag vill minnas en "nättare" modell. Men jag kan helt klart ha fel....

Vad gällande barnuppfostran vete sjutton vad min son tror om mig.
Men han är fullt medveten sedan jätteliten, att sabbar man pappas högtalare så kan det straffa sig.
Jag har fått ha dom ifred sedan jag skaffade dom när han bara var 1 år. Utan skydd!!! (Han är 7 nu)
Tur? Ja, troligen...
Däremot hans polare..... :x Och morsorna till dom, som bara vägrar fatta att det finns folk som är rädda om sina grejjer, och att det kan kosta när deras pillande ungar sabbar.
Hyggligt nojjig nu när mina piPs är utlånade till en polare, och hans pi60 bor hos mig....... (Som sagt, grabben oroar mig inte, men.....)

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-09-20 00:10

phon skrev:

/DQ-20

Ensån härkanske du tänkte på? 8O :twisted: :oops:

:lol: Ett kostnadseffektivt uppfostringshjälpmedel IMHO! :wink:
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-09-20 00:17

pinoccio skrev:Däremot hans polare..... :x Och morsorna till dom, som bara vägrar fatta att det finns folk som är rädda om sina grejjer, och att det kan kosta när deras pillande ungar sabbar.
Hyggligt nojjig nu när mina piPs är utlånade till en polare, och hans pi60 bor hos mig....... (Som sagt, grabben oroar mig inte, men.....)

Vi har samma typ av problem med ett levande väsen. Var katt kommer fran ett katthem. Hon lamnades dit nar hon var tre ar, for att hennes forra agare inte tyckte de var schysst att hon skulle spendera sitt liv under deras säng. De hade barn och hundar och hon var sa radd for dem att hon spenderat sina tre ar under en sang. Har funkar det bra med oss, hon ar riktigt social, men nar det kommer framlingar in i huset ar hon inte lika trygg. Det ar aldrig nagra problem att forklara for barnen att hon ar skygg och de respekterar det riktigt bra. Men deras MAMMOR! De skiter fullstandigt i vad vi sager och dra in barnen i vart sovrum for att "klappa katten", som ligger ihoptryckt som ett platt paket langst bak under var sang. *grrr*
__
/ony

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-20 07:25

pinoccio skrev:Jag vill minnas en "nättare" modell. Men jag kan helt klart ha fel....

Nej, det fanns några som använde galler för datorfläktar.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 830#975830

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-20 07:33

Det var inte en dum ide. Kommer du ihåg om de fick de fast dem på något bra sätt utan att behöva förstöra högtalarlådan?

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-20 07:37

Bild

Inet beskrivning:

Fläktgaller 120mm Silver
Detta galler monteras på 120mm-fläktar för att hindra att objekt kommer in i fläkten, t.ex. kablar eller fingrar.

Känns som om det passar rätt bra, men eventuellt svårt att få fast på ett bra sätt!?

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-09-20 09:32

Fläktgaller går säkert att få till bra. Här är en annan lösning som borde kunna bli bra:

http://www.youtube.com/watch?v=uzLhDWo2PMA

Snyggt skägg också!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-20 09:40

denim44demon skrev:

Det var inte en dum ide. Kommer du ihåg om de fick de fast dem på något bra sätt utan att behöva förstöra högtalarlådan?

Benen bockades till så de passade till elementets skruvhål. Ytterst elegant lösning. Finns/fanns bild på det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-20 10:24

Hmm... Det låter som en bra lösning.

Hade varit kul att se bilderna men får söka efter dom lite senare.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-09-20 11:08

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-20 11:22

Riktigt snygg och bra lösning! Ser ju faktiskt ut att vara samma som jag länkade till i tidigare inlägg och finns då att köpa på Inet.

http://www.inet.se/kategori/137/flaktgaller

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-20 11:45

denim44demon skrev:Riktigt snygg och bra lösning! Ser ju faktiskt ut att vara samma som jag länkade till i tidigare inlägg och finns då att köpa på Inet.

http://www.inet.se/kategori/137/flaktgaller

I tråden jag länkade till, så nämndes att gallret kom från Kjell & Co. Inet har den ju svart från början.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -mm-p36216

Nästa

Återgå till Wänner af Ino