Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-10 10:52

Harryup skrev:Från ett inlägg på AudioAsylum 2011;
Jico SAS stylus for the Shure M97xE is no longer acceptable as a replacement for the original stylus ...period!

The manufacturing of this once desirable replacement is nowhere near usable anymore.

They allow the bonding agent i.e. glue to be applied to both sides (Top & Down) of the stylus. Even where the SAS tip is bonded to the shank; although you can't see the tip. I could not see anything showing at all is crazy. My first one had the needle covered so much I thought they had send a dirty built-up used stylus. I could not clean it, so got a microscope and wow what a mess. At hundreds times of the microscope, I SAW the tip poking out.

Glue on everything. I complained and sent pictures, they replaced it. The next one was even worst. Jico claimed the minimum clear stylus is .14mm and the one sent back was .15mm showing.

A couple turns on the slights dusty record and the stylus is pushed up and out of the groove; Unbelievable. With the unaided eye you can't see the needle or shank at all. I'm not going to play/use the 2nd stylus from Jico as I can't see the tip of the stylus either. What a painful and costly mistake. $75.00 (USD) in lost money on just shipping fees.

Jico will take the stylus back, but I've lost. The price at Jico is $167.00 USD and $189.95 in USA at turntableneedles.

Känns väl sådär tveksam att rekommendera om man får tro denna person.

mvh/Harryup

Jag har sett det inlägget - men då bör man också komma ihåg att det finns hundratals inlägg som visar positiva erfarenheter.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-10 11:12

En bild på en SAS stylus med limmet (som det normalt ska se ut...)

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Jansson
Tänk på livet

Re: Fånga en Lyra!

Inläggav Jansson » 2012-09-10 18:23

lennartj skrev:
Jansson skrev:@Lennartj.
Du kör med en Dorian. är Delos efterföljare till Dorian, har för mig du skrivit det.

Det stämmer nog att jag skrivit så, och i ett avseende är det åtminstone korrekt, Delos har övertagit Dorians plats som den lägst prissatta pickupen i Lyras sortiment. I en annan källa
http://www.analogueseduction.net/lyra/lyra-delos-moving-coil-cartridge.html sägs
Lyra Delos MC Phono Cartridge

The successor to the Lyra Argo i

och om det synsättet är korrekt handlar det snarare om en prissänkning.
http://www.lyraconnoisseur.com/Products/Products_Analog/Argo/argo_i.htmll

Ingen förhandsinformation om Lyra Delius hade läckt ut när jag för 3 år sedan beslutat att förse min då ca. 25 år gamla Dunlop Systemdek IIS med Helius Standard Arm med en ny MC-pickup med erkänt bättre detaljåtergivningsförmåga än de Goldring ElectroII+ som jag avverkat sedan jag köpt min IIS.

Eftersom pickuper (eller åtminstone deras nålar) är förbrukningsvaror har jag satt min prismässiga gräns för pickuper i storlekordningen 5 % av min anläggnings totalpris. Det hade också känts lite tokigt att sätta på en pickup som ensam kostade mer än den kompletta skivspelaren kostade 1984.
Möjligheterna till provlyssning i Göteborg var obefintliga, så jag vände mig till Hifi-stället, där jag som kund sedan decennier, kände mig tryggt förvissad om att kunna backa ur om Dorian inte motsvarade mina förväntningar.
Lyra Dorian monterad på min ovannämnda skivspelare ansliuten till MC-ingången på min McIntosc C2300 överträffade dock mina förväntningar med råge.

Din fina Mörch-arm förtjänar säkert en Delos-pickup.
Förhållandevis förnuftiga ord för att komma från en försäljare, tycker jag
http://www.phonophono.de/phono-1/tonabnehmer/lyra-1.html

En högst subjektiv iakttagelse är att MM-pickuper trots aldrig så goda mätdata beträffande frekvensgång, spårningsförmåga och låg distorsion aldrig förmår engagera mig musikaliskt i till närmelsevis lika hög grad som (mångfalt) dyrare MC-pickuper korrekt monterade på lämpliga skivspelare och anslutna via phono-steg med rätt elektrisk anpassning och kvalitetsnivå.

Tack för att du tar dig tid att skriva så utförligt.

När jag förra veckan demade igen i butik lyssnade jag på tre olika kombos:

-Dr Feickert Blackbird med Jelco-arm och en Benz Ace MC
-Nottingham 294 /Nottingham 12-tumsarm och Lyra Delos
-Nottingham Dais med en ganska enkel arm i för hållande till verket som jag glömt namnet på och Lyra Delos.

Märkvärdigt hur mycket bättre presentation Delos hade på Dais-verket jmf med 294-verket.

Till 294-verket med Nottingham-arm vill jag ha en annan pick up än Delosen.

På Daisen satt allt där det skulle.
Riktigt fint var det.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-10 18:26

paa skrev:
Jansson skrev:paa.

Jag överväger Nottingham analogue Dais.

Skulle uppskatta din bedömning av detta verk.

Hej,
Spännande verk. De verkar faktiskt tänkt en hel del på de saker jag nyligen skrev om, det som jag kallade mekanisk impedansmatchning.
Och tallriken verkar så tung att det inte borde bli något märkbart dynamiskt svaj heller, men det bedömer väl du bäst själv med öronen eftersom du verkar känslig för just detta.
Men, bara för att en spelare har en massa coola features så betyder inte det att den är perfekt! Det kan vara en enda grej som det faller på.
Och jag har ju aldrig lyssnat på en sån där, så jag kan ju inte uttala mig om den skulle duga. Mycket pengar är det i alla fall.
Frågan är om den verkligen är bättre än alla de som kostar mindre?

Tack för dina tankar.
Om den är bättre än alla de som kostar mindre?
Det verkar så i alla fall av de jag testat hittils om du kikar på mitt inlägg ovan, svar till Lennartj

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-10 18:27

Harryup skrev:Det här var slutklämmen av testen av Dorian;

"Of all the cartridges I've met so far this one made one of the very best impressions, and not just because of its quality of sound, which is truly brilliant. There are also the excellent lab results, indicating a near-perfect precision of assembly, and the smart design of body and stylus protector, making alignment easy and handling safe. The Dorian may be a bit wild, but it is certainly not gray: this is a wonderful cartridge in all respects! "

Känns inte som att han är speciellt missnöjd med pickupen. Mätningar är viktiga men samtidigt måste man se till helheten. Och kombinationen som den är testad med.

mvh/Harryup

Tack Harry för input!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-10 18:28

Vinylcalle skrev:Finns en trevlig tråd på Euphonia som min vän Bebop skrivit som handlar om hur han jämför en Lyra och Koetsu. Där framkommer en del matnyttigt om Lyra.

MvH Carl

Ja visst!
Snyggt upplägg och med fina bilder.
Toppen!
:)
Senast redigerad av Jansson 2012-09-10 18:31, redigerad totalt 1 gång.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-10 18:30

KarlXII skrev:Det är ju SAS, vad hade du räknat med? :? :D

Kalle!
Jag tror att du har blivit lite biten av det här med grammofoner.
När jag snickrat klart måste du komma över på lyssning.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-10 20:48

Jansson skrev:

-Nottingham Dais med en ganska enkel arm i för hållande till verket som jag glömt namnet på och Lyra Delos.

Märkvärdigt hur mycket bättre presentation Delos hade på Dais-verket jmf med 294-verket.

Riktigt fint var det.

Var det en 9 eller 12 tums-arm på Dais? Unipivot eller traditionell?

Nottinghams 12-tumsarm är på 15.5 gram, och borde ge en resonans på ca 9,5 Hz, om det är så att Delos har en komplians på 12 vid ca 10 Hz. Pickuptillverkare är dock lite olika på hur de anger kompliansen, så det faktiskta resonansvärdet kan ju skilja. Nottinghamarmen är också en unipivot - lite vanskligt med sådana tycker jag rent inställningsmässigt.

Vad som skiljer verken åt är svårt att sia om.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-10 20:59

Thomas_A skrev:
Jansson skrev:

Riktigt fint var det.

Var det en 9 eller 12 tums-arm på Dais? Unipivot eller traditionell?

Nottinghams 12-tumsarm är på 15.5 gram, och borde ge en resonans på ca 9,5 Hz, om det är så att Delos har en komplians på 12 vid ca 10 Hz. Pickuptillverkare är dock lite olika på hur de anger kompliansen, så det faktiskta resonansvärdet kan ju skilja. Nottinghamarmen är också en unipivot - lite vanskligt med sådana tycker jag rent inställningsmässigt.

Vad som skiljer verken åt är svårt att sia om.

Thomas

Det var en traditionell arm 9-tum. Inte ens en Nottingham-arm vill jag mena.
Tusan också men jag var lite ouppmärksam där.
Minns att Bengt sa att han på sikt skulle byta denna arm mot en högre specad Nottingham-arm.

Tydligen hade verket så stor påverkan totalt sett , båda Dais och 294 med samma pu fast då med en annan arm.

Ledsen att jag missade detta.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-11 23:49

Jansson,

här är en länk/tråd som kanske kan vara av intresse . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-09-11 23:58

Jansson skrev:

Kalle!

Nänä. Bild

Absolut, ska bli kul att få se underverket. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-12 00:17

Conan skrev:Inte precis vad jag skulle kalla en fire & forget-spelare... :)

När det kommer till kritan så finns det nog bara en enda verklig "fire & forget"-skivspelare (gissa vilken :mrgreen: ).... synd bara att den inte är lika bra på alla andra sätt :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-12 17:55

Laila skrev:Jansson,

här är en länk/tråd som kanske kan vara av intresse . . . typ.

Tack Laila för länken.
Jag har bara hunnit skumma igenom den än så länge.

"Vinyl roar" var ett nytt vokabulär för mig.
Kul att se Lennartjs signatur där.

Delosen är omnämnd kan jag se. Det som är lite kul med Delosen är att rätt många har så olika lyssningupplevelser med den. Det beror nog på vad den sitter ihop med tror jag.

När jag demade Nottingham 294 och Dais med samma pick up , Delosen, var skillnaderna påtagliga trots samma pu.

Där 294 var en anings lite kantig och stelbent var Daisen lättflytande och tonalt mycket fin.

En parentes: Som exempel var det stor skillnad på Kraftwerks "Robots" där 294 var lite osvängig och "robots" hade en eftersläng av sibilans på s.
Inte så på Dais. Svängde grymt men även rent och fint. precis som Kraftwerk ska spelas upp.

Ska läsa länken ikväll.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-12 17:59

KarlXII skrev:
Jansson skrev:

Kalle!

Nänä. Bild

Absolut, ska bli kul att få se underverket. :)

Vi får hoppas på att det blir bra när det är klart. Det ska det nog bli.
Ser fram emot att spela upp lite Lp-skivor för dig.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-12 18:02

phloam skrev:
Conan skrev:Inte precis vad jag skulle kalla en fire & forget-spelare... :)

När det kommer till kritan så finns det nog bara en enda verklig "fire & forget"-skivspelare (gissa vilken :mrgreen: ).... synd bara att den inte är lika bra på alla andra sätt :)

Phloam.
Jag kanske jagar en regnbåge.
Det här med att ställa på plats och glömma kan man nog glömma.
Det är nog lite mek ibland, fast det gör inget. Håller mig sysselsatt.

Jag tror att den spelaren du hintar åt är alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-12 18:19

Jansson skrev:...

När jag demade Nottingham 294 och Dais med samma pick up , Delosen, var skillnaderna påtagliga trots samma pu.

Där 294 var en anings lite kantig och stelbent var Daisen lättflytande och tonalt mycket fin.

En parentes: Som exempel var det stor skillnad på Kraftwerks "Robots" där 294 var lite osvängig och "robots" hade en eftersläng av sibilans på s.
Inte så på Dais. Svängde grymt men även rent och fint. precis som Kraftwerk ska spelas upp.
...

Man skall heller inte glömma bort att det kan vara en nog så grannlaga uppgift att justera in en pupp för högsta fidelitet . . . kan mycket väl(utan att jag vill påstå att så är fallet) vara så att den mindre välljudande spelarens alla inställningar är något mindre braigt utförda* . . . typ.

*Just "essiga" s beror inte sällan på en mindre optimalt injusterad pupp.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-12 19:41

Laila skrev:
Jansson skrev:...

...

Man skall heller inte glömma bort att det kan vara en nog så grannlaga uppgift att justera in en pupp för högsta fidelitet . . . kan mycket väl(utan att jag vill påstå att så är fallet) vara så att den mindre välljudande spelarens alla inställningar är något mindre braigt utförda* . . . typ.

*Just "essiga" s beror inte sällan på en mindre optimalt injusterad pupp.

Ok.
Just den inspelningen har en eftersläng av sibilans på vissa s.
Hemma stör det inte alls. Det finns men bara så.
Å det är jag som monterat den p-u. Nog mer tur än skicklighet tror jag i så fall.

På dr-F blackbird jelco benz ace inga problem heller.

Vad är den mest sannolika orsaken till en sådan effekt vid felmontage av en pu?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-12 19:47

En ny frågeställning till er alla kunniga där ute.

-en 12-tumsarm är teoretiskt att föredra framför en 9-tums under förutsättning att armen är av god kvalitet.
Hur hörbart är det?

Är 12-tummaren alltid bästa valet när valfrihet finns?

Varför jag frågar är att Dais kan monteras med båda alternativen.
Visuellt föredrar jag 9-tums varianten.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-12 19:56

Jansson skrev:
Ok.
Just den inspelningen har en eftersläng av sibilans på vissa s.
Hemma stör det inte alls. Det finns men bara så.
Å det är jag som monterat den p-u. Nog mer tur än skicklighet tror jag i så fall.

På dr-F blackbird jelco benz ace inga problem heller.

Vad är den mest sannolika orsaken till en sådan effekt vid felmontage av en pu?

Det är nog just felmonteringen . . . typ :wink: I princip alla parametrar utom kanske en något låg inställning vid tonarmsbasen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-12 20:09

Jansson skrev:En ny frågeställning till er alla kunniga där ute.

-en 12-tumsarm är teoretiskt att föredra framför en 9-tums under förutsättning att armen är av god kvalitet.
Hur hörbart är det?

Är 12-tummaren alltid bästa valet när valfrihet finns?

Varför jag frågar är att Dais kan monteras med båda alternativen.
Visuellt föredrar jag 9-tums varianten.

En längre tonarm möjliggör att vinkelfelet över skivan kan bli mindre, med minskad distorsion som följd. Har aldrig ägt en 12-tumsarm själv men chansen att få till en mer eller mindre optimal inställning ökar . . . typ.

Äger däremot en tangentialarm som fungerar/"låter" mycket bra. Om det är det minskade vinkelfelet eller avsaknaden av "skating-effekt", eller något annat, som gör att det låter så bra vill jag däremot låta vara osagt. :oops:

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-12 21:01

Tack Laila
Vinkelfel just det har jag förstått.

Så konklusion.
-det borde vara hörbart.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-12 21:47

En längre arm blir tyngre, inte alltid bra.
En längre arm kanske även får lite mer problem med resonanser.
Aldrig bra!
Det är väl bara att lyssna sig fram. Låter det bra så är det bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-12 21:49

paa skrev:En längre arm blir tyngre, inte alltid bra.
En längre arm kanske även får lite mer problem med resonanser.
Aldrig bra!
Det är väl bara att lyssna sig fram. Låter det bra så är det bra.

+1

Samtidigt kan man se på hur många 12" armar som det finns och hur många spelare som är anpassade för sådana. Ganska få.

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-12 22:37

paa och Bill

Tack för respons.

Ok. Det är som livet, fullt av kompromisser.
Om jag spelar lite säkert bör jag börja med 9-tum?
12an finns ju alltid tillhands om jag vill testa längre fram, behöver då bara skaffa ett 12-tumsfäste.

Då vet jag, tror jag.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-13 12:16

Bara för å jäklas Jansson: Tyngden på din 12-tumsarm är knappast något problem men chansen att få till en någorlunda distorsionsfri återgivning ökar(anser jag). Så själv skulle jag nog i ditt fall börja med 12-tummaren då du redan, om jag förstått dig rätt, äger en dito*.

*Att 12-tumsarmar numera inte är så vanliga gissar jag beror på att 9-tummaren anses vara en god kompromiss med avseende på vinkelfel samt nödig storlek på spelaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-13 14:12

Det största problemet med disten i innerspår är väl att spårningshastigheten blir så låg där, inte själva vinkelfelet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-13 15:01

Vem har pratat om innerspår . . . ? Med en 12-tumsarm kan man välan få ett mindre vinkelfel sett över hela den aktiva skivradien relativt en 9-tumsarm. Det vanliga är väl att man har två nollpunkter(med noll vinkelfel). Var man sedan väljer att ha tex. den "inre nollpunkten"(den närmast etiketten) kan variera och är upp till användaren.

Om du sedan har misslyckats med att få till inställningen av puppen så är det inte ovanligt att det yttrar sig som tex. hög innerspårsdistorsion*.

*Vanligt på tex. slarvigt tillverkade Regaspelare, vet jag av egen erfarenhet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-13 15:30

Laila skrev:Vem har pratat om innerspår . . . ? Med en 12-tumsarm kan man välan få ett mindre vinkelfel sett över hela den aktiva skivradien relativt en 9-tumsarm.

Nä, just det. Vid två punkter är vinkelfelet noll, och mindre än så kan det väl knappast bli :-)

Till skillnad från radialarmar som behöver ett vinkelfel för att flytta på sig och därför alltid har ett vinkelfel.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-13 19:00

Bill50x skrev:
Laila skrev:Vem har pratat om innerspår . . . ? Med en 12-tumsarm kan man välan få ett mindre vinkelfel sett över hela den aktiva skivradien relativt en 9-tumsarm.

Nä, just det. Vid två punkter är vinkelfelet noll, och mindre än så kan det väl knappast bli :-)

Till skillnad från radialarmar som behöver ett vinkelfel för att flytta på sig och därför alltid har ett vinkelfel.

/ B

Nu får redaktörn nog va så go å utveckla/förklara siger . . . typ. :? :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-13 20:31

Skillnaden i vinkelfel och distorsion är inte så stor mellan en 9 och en 12-tumsarm, men visst, 12-tumsarmen har mindre dist orsakad av vinkelfel.

Den har också något mindre svaj orsakad av icke-centrerad centrumhål, på grund av mindre offset-vinkel.

Massan på Moerchs 12-tumsarm - är det fortfarande ca 6 gram? I så fall skulle jag köra på den armen, om jag vore Jansson.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd