DVD-film och lagerbytesavbrott

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

DVD-film och lagerbytesavbrott

Inläggav Svante » 2005-08-23 23:43

Undrar om DVD-film hör till teknikforum...

Nåja, alla har vi väl irriterats på de små avbrott som det blir i en DVD-film, för att "lasern byter lager" eller vad de brukar säga. Varför ordnar man inte med lite buffring för att fixa detta? Eller gör man det i lite finare DVDer?

Alltså; blir det färre eller inga avbrott med en fin DVD?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-23 23:56

Antingen är jag ett helt ouppmärksamt miffo men jag har aldrigt märkt ett byte. Kan du peka på specifika tillfällen det sker i kända filmer?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-08-24 00:02

Som jag ser det:

Gammal spelare -> tydligt avbrott
Ny spelare -> Inget avbrott

Har inte sett några avbrott i mina senaste 6-7 spelare...

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2005-08-24 08:22

Naqref™ skrev:Antingen är jag ett helt ouppmärksamt miffo men jag har aldrigt märkt ett byte. Kan du peka på specifika tillfällen det sker i kända filmer?

Kan inte tidpunkten.... Men i "Femte Elelementet" skall Bruce pressa in folk i sin kyl. Han filmas "innefrån" kylen då lagerbytet sker. Hela filmen stannar till...

Kan kolla upp tidpunkt i filmen ikväll. Om du VERKLIGEN vill se det...

MEN om du inte ser det, leta inte efter det... Jag skulle vara lycklig om jag kunde missa detta...

Min 868 har definitiv kvar hacket dock mindre än mina gamla...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-24 09:11

Ja, ser man det inte så finns det inte, filmen fryser och ljudet tystnar i 1-2 sekunder.

Ett bra skäl till en ny DVD, då. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-24 09:29

Det där problemet hade jag med med mina äldsta DVD-spelare varav en var Yamaha DVD-S540, denna pajade och affären slarvade bort den under garantireparation så jag fick en 550 av dem som tycks ha mindre problem med lagerbyten.

Jag har inte tänkt på hur 668-an gör.

Riktigt välgjorda DVD byter lager under ett scenbyte i filmen.
- Militant slacker

nijo

Inläggav nijo » 2005-08-24 10:19

Bra DVD spelare uppvisar inte något hack vid lagerbyte. Det är som som så ofta annars en fråga pris (i detta fall minnesstorlek). Det brukar testas i de mer tekniskt orienterade testerna.

I tidiga DVD:er så planerades lagerbytet in så att det skulle komma lägligt i filmen (och därmed inte märkas)

/jonas

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-24 11:55

Naqref™ skrev:Antingen är jag ett helt ouppmärksamt miffo men jag har aldrigt märkt ett byte. Kan du peka på specifika tillfällen det sker i kända filmer?

Rocky & Bullwinkle i scenen i Chicago (tror jag) med en järnvägsviadukt i bakgrunden, där tåget fryser tydligt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-25 17:19

UrSv skrev:

hur ofta byter du spelare egentligen?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-08-25 17:30

Style skrev:
UrSv skrev:

hur ofta byter du spelare egentligen?

Hur menar du byter? Kanske skulle jag sagt senast inköpta spelare. Jag har en i var unges rum vilket gör två stycken, en i "föräldrarnas" sovrum i flera länder vilket ger två till. Sen har jag en i varje vardagsrum vilket ytterligare två stycken. Därefter har jag en på köksbordet för labb och en extra i ett vardagsrum vilket ger ytterligare två stycken. Sen har jag ett par som jag lånat ut som jag använt flitigt själv samt att man naturligtvis har haft lite olika innan det så minst 10 spelare har jag väl gått igenom eller har fortfarande. Just nu har jag väl 6 stycken som vi eller jag använder regelbundet så det blir ju en rätt bra hög i drift.

Menar du att en del folk bara har en spelare hemma?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-25 18:09

UrSv skrev:
Menar du att en del folk bara har en spelare hemma?

jag har faktiskt bara en, dessutom den andra jag äger trots att jag har haft DVD länge

fast sen förstås sitter det en i min laptop, en i min MP3-server, en i min gamla PC och en i min Mac - men jag tror inte att nån nånsin har använt dessa för att se på film
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-25 18:12

ett myclet större pronlem än lagerbyten tycker jag det är med den skandalöst dåliga röstpålägngingen i vissa filmer. Senast var det fantomen på operan som visserligen är skräp både som musikal och film men det var så uppenbart i vissa scener att det faktiskt inte stämde med röst och munrörelser
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2005-08-25 21:40

Style skrev:ett myclet större pronlem än lagerbyten tycker jag det är med den skandalöst dåliga röstpålägngingen i vissa filmer. Senast var det fantomen på operan som visserligen är skräp både som musikal och film men det var så uppenbart i vissa scener att det faktiskt inte stämde med röst och munrörelser

Är det inte så att du har problem med "lipsync" då, kan inte påminna mig att jag hade dessa problem med den filmen.

För det är väl nyinspelningen vi snackar om ?.

Användarvisningsbild
soderberg

Re: DVD-film och lagerbytesavbrott

Inläggav soderberg » 2005-08-25 22:57

Svante skrev:Undrar om DVD-film hör till teknikforum...

Nåja, alla har vi väl irriterats på de små avbrott som det blir i en DVD-film, för att "lasern byter lager" eller vad de brukar säga. Varför ordnar man inte med lite buffring för att fixa detta? Eller gör man det i lite finare DVDer?

Alltså; blir det färre eller inga avbrott med en fin DVD?

Min erfarenhet hittills:
Samsung DVD-M305 [2000kr]märktes inte.
Pioneer DV-668 [7000kr?] märks lite granna.
Att inte Pioneeren, som är minst 3 ggr dyrare och 3 år nyare inte fixar det sömlöst är bara skandalöst inkompetent jättedåligt. Det märks inte så mycket, men det märks. Men i likhet med många andra typer av produkter är det fjantiga finesser som kan generera en ifylld "tickbox" i produktbladet som gäller och inte användbarhet.
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-25 23:22

ryst skrev:
Style skrev:ett myclet större pronlem än lagerbyten tycker jag det är med den skandalöst dåliga röstpålägngingen i vissa filmer. Senast var det fantomen på operan som visserligen är skräp både som musikal och film men det var så uppenbart i vissa scener att det faktiskt inte stämde med röst och munrörelser

Är det inte så att du har problem med "lipsync" då, kan inte påminna mig att jag hade dessa problem med den filmen.

För det är väl nyinspelningen vi snackar om ?.

ja jag vet inte riktigt men det är bara på vissa filmer och på fantomen på operan tyckte jag att läpprörelsena inte riktigt stämde med orden även utan nån volym på i vissa scener.

skitfilm, skitmusikal, fattar inte varför jag en gång köpte biljetter till den i London och dessutom köpte filmen. Ett av livets stora mysterier. Jag vet ju att alla musikaler är skittråkiga.
Dogmatisk Mac-Taliban

Återgå till Teknikforum