Hifi för syns skull

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-11 13:33

UnholyRishna skrev:
phloam skrev:Då kanske det är bra att undvika uttryck som "inte en siffra rätt" när man pratar om helt subjektiva bedömningar :)

Men rent funktionsmässigt är det inte bara subjektivt som det är "fel".

I citatet nedan blandas subjekiva åsikter om utseendet (groteskfula, smaklöshet) och dålig funktionsmässig formgivning, avslutat med "inte en siffra rätt". Då är det svårt att veta vad som avses, därav min fråga.

IngOehman skrev:Men att jämföra den med de groteskfula slutstegen på bilden under var
ändå inte snällt. :? Finns det verkligen inga gränser för smaklöshet och
för hur illa saker får formges funktionsmässigt? Inte en siffra rätt.

Man kan lätt få uppfattingen att det även utseendemässigt inte är "en siffra rätt" vilket jag fick förtydligat senare.

Min poäng med detta är att det kanske inte är helt svartvitt när det kommer till design/formgivning av hifi-prylar, och att man kanske bör vara lite försiktig i sin kritik om man inte vill racka ner på andras uppfattningar. Samt tydligt skilja på vad som är egna uppfattningar och inte.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-11 13:36

phloam skrev:
UnholyRishna skrev:
phloam skrev:Då kanske det är bra att undvika uttryck som "inte en siffra rätt" när man pratar om helt subjektiva bedömningar :)

Men rent funktionsmässigt är det inte bara subjektivt som det är "fel".

I citatet nedan blandas subjekiva åsikter om utseendet (groteskfula, smaklöshet) och dålig funktionsmässig formgivning, avslutat med "inte en siffra rätt". Då är det svårt att veta vad som avses, därav min fråga.

IngOehman skrev:Men att jämföra den med de groteskfula slutstegen på bilden under var

Man kan lätt få uppfattingen att det även utseendemässigt inte är "en siffra rätt" vilket jag fick förtydligat senare.

Min poäng med detta är att det kanske inte är helt svartvitt när det kommer till design/formgivning av hifi-prylar, och att man kanske bör vara lite försiktig i sin kritik om man inte vill racka ner på andras uppfattningar. Samt tydligt skilja på vad som är egna uppfattningar och inte.

Tja, en försiktigare approach kan ju göra att man undviker att trampa folk på tårna, helt klart. Och design är ju i allra högsta grad subjektivt. Vill man slanta upp för de kostnader det innebär att producera detta minst sagt pråliga skal så är det ju inga problem.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-09-11 13:37

UnholyRishna skrev:
Panelguy skrev:
IngOehman skrev: Tycker inte att NAD 208 är något vidare snygg, snarare är den rätt ful.

Men att jämföra den med de groteskfula slutstegen på bilden under var

Vh, iö

- - - - -

PS. Därmed inte sagt att slutstegen är dåliga, det vet jag ingenting om,
men det är uppenbart att kunden får betala en himla massa pengar extra
för att de skall vara både sämre och ohyggligt mycket fulare än de kunde
ha varit.

Har ingengör Öhman sagt att Pass-stegen är "groteskfula" så är väl det fakta och inte ett subjektivt tyckande....eller?
Förutom att Nelson Pass och hans team är riktiga klåpare på design kan de säkert heller ingenting om förstärkarkonstruktioner i jämförelse med Öhman och andra "riktiga" konstruktörer/designers vi har här på forumet? :wink:

Han skrev ju t.o.m själv att det mesta var subjektivt, men att det fanns vissa "objektiva" designfel? Vad är det som du inte begrep av detta?

Det skrev han efter jag hade postat mitt inlägg. Det jag inte begriper är den helt makalösa bristen på ödmjukhet.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-11 13:38

UnholyRishna skrev:
Panelguy skrev:
IngOehman skrev: Tycker inte att NAD 208 är något vidare snygg, snarare är den rätt ful.

Vh, iö

- - - - -

ha varit.

Har ingengör Öhman sagt att Pass-stegen är "groteskfula" så är väl det fakta och inte ett subjektivt tyckande....eller?
Förutom att Nelson Pass och hans team är riktiga klåpare på design kan de säkert heller ingenting om förstärkarkonstruktioner i jämförelse med Öhman och andra "riktiga" konstruktörer/designers vi har här på forumet? :wink:

Han skrev ju t.o.m själv att det mesta var subjektivt, men att det fanns vissa "objektiva" designfel? Vad är det som du inte begrep av detta?

Man kan skriva "Jag tycker de är groteskfula" istället för att konstatera att de "är groteskfula" och blanda det med objektiva designfel om man vill undvika att trampa folk på tårna :)

Edit. skadan redan skedd, märker jag

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-11 13:40

Någon som vet om det ÄR kylflänsar på sidorna, eller bara design?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-11 13:41

Panelguy skrev:
UnholyRishna skrev:
Panelguy skrev:

Vh, iö

- - - - -

ha varit.

Det skrev han efter jag hade postat mitt inlägg. Det jag inte begriper är den helt makalösa bristen på ödmjukhet.

Nja, han postade 13 minuter innan du postade ditt. Skitsamma, jag håller med om att ödmjukhet är något som fler borde tillämpa på detta forumet. Men hugg och slag verkar populärare.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-11 13:42

phloam skrev:
UnholyRishna skrev:
Panelguy skrev:

Vh, iö

- - - - -

ha varit.

Man kan skriva "Jag tycker de är groteskfula" istället för att konstatera att de "är groteskfula" och blanda det med objektiva designfel om man vill undvika att trampa folk på tårna :)

Edit. skadan redan skedd, märker jag

Det kan man t.ex. göra ja! :)

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-11 13:43

Nattlorden skrev:Någon som vet om det ÄR kylflänsar på sidorna, eller bara design?

Tja, skulle nästan tro det. Men vem vet? :D De kanske har gjort "en Rotel" och lagt till helt meningslösa kylflänspartier bara för syns skull? För rotels frontflänsar har väl fortfarande i stort sett obefintlig funktion?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-11 13:43

UnholyRishna skrev:Tja, en försiktigare approach kan ju göra att man undviker att trampa folk på tårna, helt klart. Och design är ju i allra högsta grad subjektivt. Vill man slanta upp för de kostnader det innebär att producera detta minst sagt pråliga skal så är det ju inga problem.

Precis..! Och dessutom så är det ju faktiskt inte helt oviktigt hur grejerna ser ut. Det påverkar oss, både subjektivt (vare sig man har dem gömda eller ej, man vet ju hur de ser ut när man köper dem) och praktiskt (i användning) och funktionsmässigt (form/funktion).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-11 13:46

UnholyRishna skrev:För rotels frontflänsar har väl fortfarande i stort sett obefintlig funktion?

Rotels frontflänsar har en mycket god funktion! Som välkamouflerade bärhandtag! Och med stödpuckar på baksidan på man kan pausa släpandet med den stående på baksidan. (I alla fall 1090)

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-11 13:47

phloam skrev:
UnholyRishna skrev:Tja, en försiktigare approach kan ju göra att man undviker att trampa folk på tårna, helt klart. Och design är ju i allra högsta grad subjektivt. Vill man slanta upp för de kostnader det innebär att producera detta minst sagt pråliga skal så är det ju inga problem.

Precis..! Och dessutom så är det ju faktiskt inte helt oviktigt hur grejerna ser ut. Det påverkar oss, både subjektivt (vare sig man har dem gömda eller ej, man vet ju hur de ser ut när man köper dem) och
praktiskt (i användning) och funktionsmässigt (form/funktion).

Visst är det så. Och vissa tilltalas ju onekligen av Pass-stegens utséende. Jag personligen föredrar ju mitt hemmabyggda Aleph 5 före dessa "klumpar". Tycker att de är så jäkla överdrivna på nått sätt.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-11 13:49

Nattlorden skrev:
UnholyRishna skrev:För rotels frontflänsar har väl fortfarande i stort sett obefintlig funktion?

Rotels frontflänsar har en mycket god funktion! Som välkamouflerade bärhandtag! Och med stödpuckar på baksidan på man kan pausa släpandet med den stående på baksidan. (I alla fall 1090)

Bärhandtag?? Ja just det, längst ut på sidorna där. Förvisso sant, men jag hade fortfarande föredragit en slät front. Känner ändå att jag får dra tillbaka mitt statement..

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-11 13:50

UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:Någon som vet om det ÄR kylflänsar på sidorna, eller bara design?

Tja, skulle nästan tro det. Men vem vet? :D De kanske har gjort "en Rotel" och lagt till helt meningslösa kylflänspartier bara för syns skull? För rotels frontflänsar har väl fortfarande i stort sett obefintlig funktion?

Frågan är hur ofta 208'ans rackhandtag verkligen används i rack...... 8) :wink:

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-11 13:54

phloam skrev:
UnholyRishna skrev:

Frågan är hur ofta 208'ans rackhandtag verkligen används i rack...... 8) :wink:

Ja du, vet faktiskt inte. Men för dem som faktiskt vill det så är det ju en bra grej. Kan inte tycka att de är meningslösa då.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-09-11 13:54

IngOehman skrev:
Panelguy skrev:Beror på hur grejorna ser ut. En så´n här skulle jag gömma

Bild

.....medan de här skulle få stå så synliga som möjligt

Bild

Tycker inte att NAD 208 är något vidare snygg, snarare är den rätt ful.

Vh, iö

- - - - -

ha varit.

Ibland är du bra kul IÖ :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-11 13:55

Och där kom gubben i lådan tillbaks! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-11 13:57

phloam skrev:Frågan är hur ofta 208'ans rackhandtag verkligen används i rack...... 8) :wink:

Det skrotas halvhöjdsrack alldeles för sällan, annars hade det ju varit trevlig montering av prylarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-11 13:59

Panelguy skrev:Har ingengör Öhman sagt att Pass-stegen är "groteskfula" så är väl det fakta och inte ett subjektivt tyckande....eller?

Hur tänker du nu? Hur kan en uppfattning om fulhet vara objektiv? Är något
defacto fult när DU tycker att det är det?

Eller vill du bara ha sagt att det är DIN uppfattning att alla utan jag får
ha åsikter om hur något ser ut? :?

Panelguy skrev:Förutom att Nelson Pass och hans team är riktiga klåpare på design kan de säkert heller ingenting om förstärkarkonstruktioner...

Okej.

Vad baserar du den uppfattningen på?

Panelguy skrev:...i jämförelse med Öhman och andra "riktiga" konstruktörer/designers vi har här på forumet? :wink:

Har du alltså jämfört?

Vad var det som gjorde att du tyckte Nelson-steget var så dåligt?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-09-11 14:14, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-09-11 14:02

UnholyRishna skrev:Och där kom gubben i lådan tillbaks! :D

Nu försöker vi hålla oss till det ovanligt vettiga du skrev tidigare UnholyRishna dvs.
UnholyRishna skrev:Skitsamma, jag håller med om att ödmjukhet är något som fler borde tillämpa på detta forumet. Men hugg och slag verkar populärare.

:D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-11 14:05

FBK skrev:
UnholyRishna skrev:Och där kom gubben i lådan tillbaks! :D

Nu försöker vi hålla oss till det ovanligt vettiga du skrev tidigare UnholyRishna dvs.
UnholyRishna skrev:Skitsamma, jag håller med om att ödmjukhet är något som fler borde tillämpa på detta forumet. Men hugg och slag verkar populärare.

:D

Tycker du att jag brukar skriva ovettiga saker? :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-11 14:11

Jag kan inte minnas att jag läst något du skrivit som inte varit vettigt.

Nattlorden skrev:

Fast nog hade det varit bättre med riktiga bärhandtag i så fall?

"Stödpuckarna" är fina dock, om vi inte hellre borde kalla dem hjul,
eller är det inte två av varje?

Tycker nog att Roteln är i princip lika ful som NAD 208. Jag står ut
med båda, men hade hellre sett en funktionellare formgivning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-11 14:22

IngOehman skrev:Fast nog hade det varit bättre med riktiga bärhandtag i så fall?

"Stödpuckarna" är fina dock, om vi inte hellre borde kalla dem hjul,
eller är det inte två av varje?

Tycker nog att Roteln är i princip lika ful som NAD 208. Jag står ut
med båda, men hade hellre sett en funktionellare formgivning.

Beror väl om man gillar funktionalistisk design eller inte, tycker själv inte att riktiga bärhandtag är lika snyggt som Rotelns fläns.

Där är fyra puckar på baksidan. Sen har den två hjul som bakfötter på undersidan vilket är tokpraktiskt när man skall ha in den på en hylla med tanke på att den väger en del. Väldigt genomtänkt!

Färgskalan på Rotel passar nog fler. (non-silverline) NAD matchar väl i princip bara NAD.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-11 14:38

IngOehman skrev:Jag kan inte minnas att jag läst något du skrivit som inte varit vettigt.

Vh, iö

Tack! Jag spenderar ju i alla fall inte 80% av mina inlägg på att klaga på forumet, och/eller ett urval av dess medlemmar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-11 14:49

phloam skrev:Min poäng med detta är att det kanske inte är helt svartvitt när det kommer till design/formgivning av hifi-prylar...

Är inte det en självklarhet?

Finns det någon som tror att alla tycker lika? Det tror inte jag.

Smak ÄR subjektivt och den som skriver att de tycker att en NAD 208 är
så ful att den måste gömmas har väl lika rätt som den som tycker att en
annan förstärkare är groteskt ful?

Eller är det bara okej att klanka ned på saker om den som gör det tycker
samma som du? :?

phloam skrev:...och att man kanske bör vara lite försiktig i sin kritik om man inte vill racka ner på andras uppfattningar. Samt tydligt skilja på vad som är egna uppfattningar och inte.

Smak är ALLTID subjektivt. Det finns inget att "skilja på". ;)

En person som säger att en NAD 208 är så ful att den behöver gömmas är
väl i sin fulla rätt till den uppfattningen (eller om det är en Ino-högtalare
eller vad det nu är som någon tycker är fult) så vad är problemet?

Om någon blir trampad på tårna av att något tycker något om hur något
ser ut, så behöver de arbeta med sin världsbild, och lära sig att respek-
tera att ingen har fel när de har en subjektiv uppfattning.

Vh, iö

- - - - -

PS. Och "inte en siffra rätt" är ett talessätt. Det behöver inte handla om
siffror.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-11 14:58

Panelguy skrev:
UnholyRishna skrev:
Panelguy skrev:

Vh, iö

- - - - -

ha varit.

Det skrev han efter jag hade postat mitt inlägg.

Nej det gjorde jag inte. Jag skrev det långt innan du postade.

Panelguy skrev:Det jag inte begriper är den helt makalösa bristen på ödmjukhet.

Kan man bli arrogantare/mindre ödmjuk än att säga att en annan person
uppvisar en makalös brist på ödmjukhet?

Att efterlysa ödmjukhet rent allmänt är en sak, men att vem är du att
peka finger?

Du är inte den enda människan i världen som har rätt att tycka något. Lev
med det.

Och snälla, låt bli att vända sakfrågor till personkommentarer.

Du kanske är av en annan uppfattning än jag med avseende på hur någon
förstärkare ser ut, och? Du behöver inte gå till personangrepp mot mig för
det. Jag har inte klagat på din smak, du får gilla vilka utseenden du vill.

Allt blir mycket bättre om du låter bli att angripa människor personligen
som du gör i inlägget härovan, bara för att du tycker att de tycker fel.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-09-11 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-11 15:03

IngOehman skrev:Smak är ALLTID subjektivt.

Nej, det finns t ex 5 grundsmaker och de är objektiva.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-11 15:04

Att någon tycker något är alltid objektivt, vad de tycker är subjektivt.

Nu talade jag ju inte om gustation, men även när man gör det så är det
tveksamt om de fel grundsmakerna är objektiva, eller om de per definition
inte snarare är det man upplever i munnen...

Alltså subjektivt.

Sen kan man nog hävda att det finns två olika bittra smaker också.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-11 15:10

Om t ex alla tycker en förstärkare är ful, då är den väl objektivt ful?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-11 15:10

IngOehman skrev:Smak är ALLTID subjektivt. Det finns inget att skilja på. ;)

Jag talar om hur man diskuterar subjektiva saker utan att förnärma dem man pratar med. Om du tror att du alltid formulerar dig tydligt och smidigt så är det kanske du som behöver arbeta med din världsbild en smula. Detta sagt i all välmening så att vi slipper ägna sida upp och sida ner åt självklarheter :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-11 15:17

Klagar du alltså på den som skrev att en 208 är så ful att den behöver
gömmas? Är det inte okej att tycka så?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-09-11 15:17, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi