Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Om man pratar om subjektiva åsikter finns självklart inget som är rätt eller fel. Vill man dock ha dataströmmen från datorn till förstärkaren oförstörd(dvs med bibehållen integritet) så är det inte så många parametrar som måste stämma.
Med all respekt till Harryup så tycker inte jag man bör lägga speciellt stor vikt på halvöppna tester där man inte mäter jitter eller kollar bitkorrekthet.
Det är mer än möjligt att olika firmware samplar om ljudet olika(isf inte längre bitkorrekt) eller att något med klockan ändras vilket påverkar jitter.
Detta ämnet är lite för komplicerat för att man bara skall kunna lyssna och avgöra att det är si eller så. Det krävs nogranna mätningar.
Är man dock bara ute efter det ljud man själv föredrar så är det ju en helt annant femma, men hur kan man avfärda något som man inte kan mäta eller kolla efter?
adzer skrev:Nej pratar vi digitala överföringar så kan man absolut mäta hur det låter.
Om ursprungstanken är att man vill återge det som ligger på skivan så är det inget problem alls att mäta om det innehållet kom fram korrekt eller inte.
Att använda transporten till förstärkare för att färga ljudet till något subjektivt bättre går självklart men känns väldigt ooptimalt.
I en digital överföring så finns det enligt mig bara ett rätt och det är när datan är identisk på sändar och mottagarsidan.
Jag pratar inte om hur det låter utan om korrekt överföring av data.
Harryup skrev:shifts skrev:Hur bedöms något vara rätt, när skillnaderna är så små? Är det rätt man vill att det ska vara? Det vill jag att det ska vara.
Precis, vi har aldrig bedömt något som fixt och färdigt utan helt subjektivt hoppats på att vi skall tycka något känns bättre än det andra. Det har funkat hitills vi har nog aldrig haft typ 2-2 eller 3-2 efter en kväll utan mera 5-0 fast inte på nån specifik låt ibland då det kanske blivit 3-2 eller 4-1.
Så personligen gillar jag inte indelningen i rätt eller fel för all framtid. Den firmware som vann förra gången kan lätt bli passerad av en annan nästa gång. Vad som skall vara teoretiskt rätt måste inbegripa en massa variabler som man inte har koll på normalt, det räcker inte med bara bitkorrekt så äran hemma så att säga.
Mvh/Harryup
adzer skrev:KarlXII:
Ok du är fri att tro som du vill.
Det har jag inte sagt. Har upprepade gånger skrivit att är det en subjektivt bättre ljud man vill ha så funkar vad som helst.
Det är dock väldigt ovanligt att man vill inte vill ha korrekt överförd digital data.
Om du ser på en bild eller läser text så vill du se ursprunget oförvanskat. Varför man vill ha något annat när det gäller musik kan jag inte förstå.
Att ha en transport som färgar ljudet är självklart möjligt, men inget som jag vill ha. Jag vill göra vad som ligger på skivan oförändrat.
adzer skrev:... eller läser text så vill du se ursprunget oförvanskat. Varför man vill ha något annat när det gäller musik kan jag inte förstå.
KarlXII skrev:Det vi talar om är digital överföring och dess ljudliga resultat.
Du hävdar att om överföringen är bitperfect, så kan det i princip inte bli bättre (eller sämre) , och två överföringar som är bitperfect kan inte låta olika - är det rätt uppfattat?
Bill50x skrev:adzer skrev:... eller läser text så vill du se ursprunget oförvanskat. Varför man vill ha något annat när det gäller musik kan jag inte förstå.
Bra analogi. Om man läser en text så blir den enklare att läsa om inte bokstäverna är suddiga, men innehållet är oförvanskat. Men en text med ett perfekt typsnitt, superskarpt etc men där vissa bokstäver är omkastade eller saknas, ja en sådan kan man också förstå och få behållning av men den är inte längre efter författarens intentioner (om nu inte författaren medvetet skrivit så, givetvis).
/ B
shifts skrev:Nu glider vi snart från trådämnet, men kan vi inte göra en ny tråd av detta? Tycker det är en intressant diskussion, även om vi vandrat denna väg några gånger tidigare.
Det lär inte gå att komma fram till någon slags konsensus, men diskussionen och lyssna till hur andra gör sina värderingar är väldigt intressant.
Hur värderar man de där små ändringarna egentligen? Vad är det som gör att man är beredd att spendera tiotusentals kronor på en skillnad som man bara tycker något om? Det finns så mycket gungfly där att jag inte skulle klara av det själv. Är det bara en lyssna-och-tyck-skillnad är det för mig personligen svårbegripligt att man kan vara beredd att offra stora pengar på en sådan sak. Om det nu bara är lyssna-och-tyck, hur kommer det sig att det riktigt bra ljudet alltid (nästan?) kostar så vansinnigt mycket pengar? Det borde ju rimligen kunna slå åt det helt andra hållet och kosta nästan ingenting. Ser man till de som är beredda att spendera, låt oss säga minst 10000 kr per separat enhet, tror jag få är villiga att lägga mindre då en högkostnad på något sätt är en garanti för bra ljud.
Svårt att forumlera vad jag tänker kring detta, men det handlar väl om hur har i alla fall jag i grunden närmar mig denna hobby, på något halvfilosofiskt plan.
Jag är lite svag för Weiss DAC202, en DAC som kostar i runda slängar drygt 50000 kr. Detta är ju helt vansinnigt, då jag begriper att en ohörbar DAC kostar en spottstyver, men det finns en tjusning och välbehag i att äga en så minutiöst "välingenjörad" produkt som de från Weiss. Låt säga att jag nu stoppar in en Weiss DAC202 i min anläggning (vilket kommer ske inom en snar framtid – i testsyfte ska tilläggas) och hör en skillnad mot tidigare. Hur ska jag då värdera denna skillnad? Med att det låter "bättre"? Sett till hur jag vill att det ska vara, är en ofärgad kedja det jag strävar efter. Det här "bättre", det är ju så diffust att jag får klåda.
Någon som vill haka på resonemanget? Jag hoppas på KarlXII och Harryup förstås!
adzer skrev:Bill50x skrev:adzer skrev:... eller läser text så vill du se ursprunget oförvanskat. Varför man vill ha något annat när det gäller musik kan jag inte förstå.
Bra analogi. Om man läser en text så blir den enklare att läsa om inte bokstäverna är suddiga, men innehållet är oförvanskat. Men en text med ett perfekt typsnitt, superskarpt etc men där vissa bokstäver är omkastade eller saknas, ja en sådan kan man också förstå och få behållning av men den är inte längre efter författarens intentioner (om nu inte författaren medvetet skrivit så, givetvis).
/ B
Ja du har helt rätt men så fungerar det inte riktigt.
Om jag överför en textfil 1000ggr så kommer den alltid se likadan ut i andra änden.
Att ändra typsnittet skulle vara en förvanskning av datan.
Orkar inte skriva mer nu på telefonen. Får fortsätta detta ämnet senare.
adzer skrev:Ja du har helt rätt men så fungerar det inte riktigt.
Om jag överför en textfil 1000ggr så kommer den alltid se likadan ut i andra änden.
adzer skrev:När vi pratar om att strömma ljud så blir det lite mer komplicerat då vi introducerar en tidsdomän. Datan som skickas från sändaren till mottagaren förväntas anlända med jämna intervall som bestäms av den digitala överföringens klocka. Om datan inte anländer exakt med de förväntade intervallet, vilket det aldrig gör i praktiken så har vi fått det vi kallar för jitter. Det finns olika typer av jitter som påverkar olika, men det är ett ganska komplext ämne så jag tänker inte gå in närmare på det nu.
adzer skrev:Jag har iaf en misstanke om vad som pågår mer än att det är något "mystiskt odefinierat" som ligger bakom.
Bill50x skrev:Något "mystiskt odefinierat" är det väl ingen som tror att det handlar om. Snarare är det aningen irriterande när vissa påstår att allt man hör (när det gäller skillnader i digitala apparater) bara är placebo eftersom det digitala är perfekt, det består ju bara av ettor och nollor.
Du får gärna utveckla dina misstankar, intressant!
/ B
Bill50x skrev:vissa påstår att allt man hör (när det gäller skillnader i digitala apparater) bara är placebo
rylandes skrev:Man får ha vilken uppfattning man vill. Problemet är ju att det framförs med sådan onyanserad självklarhet. Att mötas en grupp och göra ett antal lyssningstester och sedan framföra det på ett rimligt sätt är ju trevligt och uppskattas nog av de flesta. Istället slår man fast sina resultat som närmast absoluta sanningar.
Jag saknar den hälsosamma grundläggande skepticism som bör finnas om man ska undersöka ett fenomen på någorlunda vetenskaplig grund. Man ser sin egen hörsel i en öppen lyssningssituation som ett ofelbart instrument, vida överlägsen alla vanliga mätmetoder.
Insikten om att "vi hör det vi vill höra". Alltså att hörseln kan lura oss verkar saknas helt.
Lite förenklat tycks vi ha 2 grupper här på faktiskt.
En med en försiktigt kritisk/vetenskaplig grundsyn som försöker krama fram fakta och bygga kunskap.
Den andra som i mina ögon mest hän-ger sig åt att bygga myter.
--
rylandes skrev: Så är det min uppfattning att bevisbördan ligger hos de som kommer med påståendena.
--
sebatlh skrev:adzer skrev:När vi pratar om att strömma ljud så blir det lite mer komplicerat då vi introducerar en tidsdomän. Datan som skickas från sändaren till mottagaren förväntas anlända med jämna intervall som bestäms av den digitala överföringens klocka. Om datan inte anländer exakt med de förväntade intervallet, vilket det aldrig gör i praktiken så har vi fått det vi kallar för jitter. Det finns olika typer av jitter som påverkar olika, men det är ett ganska komplext ämne så jag tänker inte gå in närmare på det nu.
Om man tillåter en liten liten fördröjning i signalen så skulle man ju kunna tillåta sig en liten buffert på mottagarsidan. Lägg till ett protokoll med felhantering (exempelvis TCP/IP är ett sådant protokoll, PPP är ett annat). Hoppsan hejsan bitkorrekt och jitterfritt ända fram till DACen.
adzer skrev:Om jag överför en textfil 1000ggr så kommer den alltid se likadan ut i andra änden.
Att ändra typsnittet skulle vara en förvanskning av datan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster