celef skrev:hittade en bild på hornet, här syns urtagen i cellväggarna jag jiddrade om i första posten, här saknas oxå "hyllan", eller det kanske inte ska sitta en "hylla" däri?

811-hornen är med stor säkerhet original. Jämför jag med mina som jag köpte 1977 syns ingen skillnad. Om du ska använda hornen, är det god idé att dämpa bort "metallringningen" i dem. -Snäpper du till hornet med fingret så förstår du vad jag menar. Enkel och billig sak att fixa dock. Köp självhäftande bitumenplattor på Mekonomen och lägg in i "skålen" fläns-horn samt även direkt bakom flänsen så kommer det låta merca-dörr i stället, utan tendenser till ringning.
Om du ska bygga hemversionen av Altecs Voice of the Theatre (Valencia som Ragnwald lade in bild på) eller Altecs bästa konsumenthögtalare Model 19 behöver du komplettera med 15"-basen 416-8B. Ritningar finns på bl.a.Lansing Heritage och nya förbättrade filter, jämfört med orginalen, kan du köpa från Great Plains Audio eller löda ihop en annan förbättrad variant:
http://home.earthlink.net/~jmarkwart/id7.html (här finns också ritningar på lådor) Det är bra drag i både Valencian och Model 19, ca 99 dB / 1W / 1m