schema eller servicamanual till Luxor Professional 7082a?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rymdis

schema eller servicamanual till Luxor Professional 7082a?

Inläggav Rymdis » 2012-09-13 20:20

hej!

Finns det någon där ute som råkar ha en servicemanual eller något schema till den här förstärkaren. Har alltid gillat den, men nu har den stendött :(

Tack på förhand!

MVh
R

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-09-13 20:28

Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Rymdis

Inläggav Rymdis » 2012-09-13 20:42

Fanns mycket där men ingenting om denna förstärkare. Alltså, det enda jag behöver veta är vilka power-transistorer den har. Jag vet att två är 2SD718(R), men de andra har jag ingen aning om. Jag har lyckats tappa bort dem när jag skulle reparera den för en tid sedan. Så om någon som har den och har möjlighet att öppna å kika så hade det varit tväldigt värdefullt. Gärna då med suffixbokstaven också. (O), (R) eller vad de nu kan ha. Jag har för mig att de var lite grönaktiga.

tack på förhand

/R

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-09-13 21:26

Kanske Rolf Zetterberg kikar hit, annars kan du PM'a honom. Han kan luxor utan och innan.

Cicaro har väldigt många scheman och manualer, kolla med han.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2012-09-13 21:32

Komplementet borde varit 2SB688. Suffixet anger vilken strömförstärkningsklass transistorn ligger i, dvs bör vara samma som NPN transistorn som du har kvar. Det stämmer säkert att transistorn var grön. Det var alltid japanska PNP effekttransistorer förr i tiden för att man enkelt skulle skilja dem från de svarta NPN transistorerna. Originaltillverkare av de här transistorerna var Toshiba.

Användarvisningsbild
Rymdis

Inläggav Rymdis » 2012-09-13 21:43

tackar för svaret! Jag har nämligen möjlighet att beställa två stycken av varje nu efter en snabb search, fast dessa har bokstaven (O) istället. Kommer detta att förändra ljudbilden på något sätt? Och kan man kombinera dessa suffix, att PNP-transistorn har (O), medans NPN-transisotrn har ett (R). eller bör båda ha samma för bästa resultat?

Och slutligen, är vissa bokstäver "bättre" än andra? Alltså, om det sparas vid tillverkningen och man då väljer "sämre" suffix?

Jag har också hört folk säga att dessa suffix representerar olika färger. Alltså att (R) skall vara red och (O) skall vara orange. Har ingen aning om detta stämmer dock.

/R

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2012-09-13 22:33

Storleken på strömförstärkningen har störst betydelse om man parallellkopplar flera transistorer av samma typ. Om det bara är en PNP och en NPN sluttransistor per kanal och förstärkaren är vettigt konstruerad så är strömförstärkningen av mindre betydelse. Det är absolut inte ett mått på kvalitet!

Färgen på kåpan för japanska transistorer var förr grön for PNP (NEC hade iofs blå) och svart för NPN. Det är möjligt att någon tillverkare markerade strömförstärkningen med färgklickar i stället för bokstäver men själva kåpan var grön eller svart, förutom NEC.

Användarvisningsbild
Rymdis

Inläggav Rymdis » 2012-09-18 08:10

Här är ett schema över förstärkaren. Kanske man av det kan få ut hur stor betydelse detta egentligen har? Jag menar, det har ju trots allt valt transistorer med suffixet (R) av någon orsak antar jag? Så man går ju ifrån "originaldesignen" om man väljer andra.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=cicaro

/R

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2012-09-18 20:58

En tämligen okritisk design. De anger inget strömförstärkningsindex i schemat och har även ett alternativt par sluttransistorer. Man bör dock alltid välja någorlunda matchade sluttransistorer.

Återgå till Generellt om hifi