Man lär sig höra om pitchen är fel, med lite träning.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Man lär sig höra om pitchen är fel, med lite träning.

Inläggav Falkis » 2012-09-13 16:20

Ni kanske minns alla mina försök med 78-varvaren. Det slutade med att jag skaffade en gammal Garrard SP 25 och problemen var ur världen!

Sen så märkte jag, att jag under cirka 2 års tid haft en grammofon som spelade upp skivorna en kvartston för lågt.

Nu har jag en plastig 80-talsmarantz, men som enligt mig är välbyggd under det fula skalet, köpte en rem från UK till den, så den går helt rätt.

Det roliga är att jag nästan blivit som en mögelhund som letar pitchfel! :D Jag har ju alltid hållit på att digitalisera mina favoritvinyler, enstaka låtar och 78-varvare, och nu när jag lyssnar på dem så hör jag direkt att det gamla hembygget accelererade från strax under normalfart till strax över, på de gamla digitaliseringarna. Har en 45-varvare som jag digitaliserade också, med Glenmark, och när jag slår på den filen så hörs det att han låter som att han försöker härma Jimi Hendrix eller liknande.

Så genom alla spelare med fel varvtal, och sedan bytet till vettiga grejer, har lärt mig något.

Ville bara säga det!

Har ni några episka pitch-historier? Om musik som spelas i fel hastighet?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Man lär sig höra om pitchen är fel, med lite träning.

Inläggav Bill50x » 2012-09-13 16:35

Falkis skrev:Har ni några episka pitch-historier? Om musik som spelas i fel hastighet?

Har en gammal vinyl som jag tyckte lät lite väl släpigt, då när jag kom hem med den i slutet på 70-talet. Syntar och elektronika var nytt då så jag ryckte på axlarna och ställde undan skivan.

Senare upptäckte jag att det var en 45-varvspressning och då blev det lite mer fart på musiken :-)

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2012-09-13 16:53

Precis såna historier är roliga! :D

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2012-09-13 16:54

Falkis skrev:Har ni några episka pitch-historier? Om musik som spelas i fel hastighet?

Rix-FM.
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-09-13 16:56

Fel pitch? Det är väl bara att dra åt elementen eller skaffa spikar?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-09-13 17:34

Sidan A på Kind of Blue var aningen för hög fram tills en digital remaster 1992, typ. Originalbandaren gick lite för långsamt.

P.S. Annars var det ju ganska vanligt i popsammanhang att speeda upp eller ner låtar vid mastringen. Beatles ligger ju ibland och glider i mikrotonintervall.
Senast redigerad av Almen 2012-09-13 17:42, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-13 17:37

Sanny_X skrev:Fel pitch? Det är väl bara att dra åt elementen eller skaffa spikar?

Du är i fel tråd, vänd dig till Richard :-)

/ B

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-09-13 18:50

Bill50x skrev:
Sanny_X skrev:Fel pitch? Det är väl bara att dra åt elementen eller skaffa spikar?

/ B

OK 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-09-13 20:04

Nog har man spelat några 33-varvare på 45 varv genom åren för att musiken har upplevts som tråkig. Jag minns att Mikael Rickfors "Tender turns tuff" fick nytt liv på det viset. Någon gång råkade jag dra ur nätsladden till skivspelaren när jag lirade en Depeche Mode-låt. Det tog lång tid innan det ritardandot försvann ur minnet.

Bland poplåtar som farthöjdes avsiktligt vid masteringen märks Easybeats och "Friday on my mind". Apropå Beatles är förstås "When I'm 64" ett motsvarande exempel. Alla vet förstås att första och andra delen av "Strawberry Fields forever" farthöjdes respektive -sänktes för att de spelades in i olika tonart? Jag har funderat på att skaffa en cd-spelare med pitchkontroll bara för att kunna leka med dessa låtar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-13 21:24

Hela KSMBs "Aktion" är speedad. Jag minns att jag bromsade skivtallriken med fingret och hörde helt plötsligt röster som lät som riktiga personer.

Edit: Nu kunde jag inte låta bli att prova, om man drar ner samplingsfrekvensen till 38-40 kHz så låter det som att det är en riktig röst. Det motsvarar att de har höjt farten med 44100/40000 till 44100/38000 eller 10-16%. Det är två halvtoner, ungefär.
Senast redigerad av Svante 2012-09-13 21:39, redigerad totalt 2 gånger.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-13 21:27

PekkaJohansson skrev:Nog har man spelat några 33-varvare på 45 varv genom åren för att musiken har upplevts som tråkig. Jag minns att Mikael Rickfors "Tender turns tuff" fick nytt liv på det viset. Någon gång råkade jag dra ur nätsladden till skivspelaren när jag lirade en Depeche Mode-låt. Det tog lång tid innan det ritardandot försvann ur minnet.

Bland poplåtar som farthöjdes avsiktligt vid masteringen märks Easybeats och "Friday on my mind". Apropå Beatles är förstås "When I'm 64" ett motsvarande exempel. Alla vet förstås att första och andra delen av "Strawberry Fields forever" farthöjdes respektive -sänktes för att de spelades in i olika tonart? Jag har funderat på att skaffa en cd-spelare med pitchkontroll bara för att kunna leka med dessa låtar.

Med vänlig hälsning

Pekka

Det där kan man fixa i datorn, man behöver bara få den att tro att wavfilen inte har 44100 Hz samplingsfrekvens.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-14 05:40

Bill50x skrev:

/ B

Den upplevda pitchen i basområdet är i många fall det som skiljer agnarna från vetet. Här skiljer det enormt mellan olika anläggningar.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-09-14 06:26

Har man en Rick Astley eller Kylie Minogue på vinyl så kan man få dem att låta väldigt lika på rösten med lite micklande med hastigheterna.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-14 08:38

Richard skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Den upplevda pitchen i basområdet är i många fall det som skiljer agnarna från vetet. Här skiljer det enormt mellan olika anläggningar.

:D

Återgå till Generellt om hifi