Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-13 21:06

Thomas_A skrev:...

Massan på Moerchs 12-tumsarm - är det fortfarande ca 6 gram? I så fall skulle jag köra på den armen, om jag vore Jansson.

Själv så skulle jag inte gråta om den effektiva massan går upp till omkring 10 gram eller något mer(alla vill ju inte spela på mjukaste Shure-nålar :wink: ). Har bl.a. en Shure M97xE spelandes på en 12-grams-arm å det funktionerar alldeles utmärkt
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-14 09:14

paa skrev:En längre arm blir tyngre, inte alltid bra.
En längre arm kanske även får lite mer problem med resonanser.
Aldrig bra!
Det är väl bara att lyssna sig fram. Låter det bra så är det bra.

På skoj så la jag båda mina tonarmsrör på köksvågen.

9-tum: 39 gr
12-tum: 40 gr.

En marginell skillnad?
Det kan jag inte bedömma men vikten är i närmast lika.

Om man mätt på resonanser 9 kontra 12 framgår inte av hemsidan. men jag kan fråga HH M.

Ditt sista stycke håller jag med om.
Låter det bra så är det bra! problemet är dock att jag behöver välja och det är lite besvärligt att jämföra eftersom olika tonarmsbaser behöver bytas i det verk jag nog köper.
Där har Df Feickert en enkel lösning med variabel tonarmsinfästning.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-09-14 09:26

Vad rekommenderar Hr Mörch?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-14 09:28

Laila skrev:
Bill50x skrev:
Laila skrev:Vem har pratat om innerspår . . . ? Med en 12-tumsarm kan man välan få ett mindre vinkelfel sett över hela den aktiva skivradien relativt en 9-tumsarm.

Nä, just det. Vid två punkter är vinkelfelet noll, och mindre än så kan det väl knappast bli :-)

Till skillnad från radialarmar som behöver ett vinkelfel för att flytta på sig och därför alltid har ett vinkelfel.

/ B

Nu får redaktörn nog va så go å utveckla/förklara siger . . . typ. :? :wink:

Det är inte helt lätt för mig att hänga med i svängarna alla gånger.
Inte heller är det helt enkelt att bedriva självstudier i ämnet.
Mina förkunskaper är för dåliga men jag kämpar på.

paa refererar tidiagre i tråden till MOLT 3/2009.

I denna fina och mycket grundliga artikel skriven av IÖ finner jag detta, citerar:

"när man avsöker skivan längs dess radie- vilket är fallet med en tangentialtonarm- så är systemvinkeln (dvs skivspårets vinkel i avspelningspunkten i alla förhållande till skivspelaren) exakt 90° i alla punkter på linjen"

IÖ skriver längre fram att radialtonarmen har en rörlig systemvinkel vilket väl pekar på att en 12-tums arm borde vara att föredra?
Detta har som sagt tidigare framhållits av er om jag förstått rätt.
Men med vissa förbehåll av paa, dock på andra grunder.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-14 09:32

KarlXII skrev:Vad rekommenderar Hr Mörch?

Jag har just haft lite trevande konversation med honom via mail.
Just nu känner vi nog lite på varandra, tror jag.
Han är en försiktig general som det verkar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-14 09:39

Jansson skrev:9-tum: 39 gr

En marginell skillnad?

Det du mätt är vikten. Men betänk att det är helt olika hävstänger som pickupen kommer sitta skruvad i. Dessutom kommer motvikten att placeras olika för att balansera upp nåltrycket.

mvh/Harryup

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-14 09:45

Laila skrev:
Thomas_A skrev:...

Massan på Moerchs 12-tumsarm - är det fortfarande ca 6 gram? I så fall skulle jag köra på den armen, om jag vore Jansson.

Själv så skulle jag inte gråta om den effektiva massan går upp till omkring 10 gram eller något mer(alla vill ju inte spela på mjukaste Shure-nålar :wink: ). Har bl.a. en Shure M97xE spelandes på en 12-grams-arm å det funktionerar alldeles utmärkt

Thomas
om jag förstår dig rätt är precision red fastställd till 8 gr.
Det förefaller inte som man skiljer på 9- /12- tum i den specen utan klassar båda lika.
http://www.moerch.dk/

Laila
Då kan jag vara glad, jag hamnar på 8 gr.

Mjuka nålar.
Det här med komplians har jag undrat lite över. Det är fjädringsmjukhet.
Fjädringsstyvhet används mer sällan om jag förstått saken rätt.
Vridstyvhet på nålarmen verkar heller inte tas med specar, men det kanske inte är intressant?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-14 09:57

Thomas_A skrev:Skillnaden i vinkelfel och distorsion är inte så stor mellan en 9 och en 12-tumsarm, men visst, 12-tumsarmen har mindre dist orsakad av vinkelfel.

Den har också något mindre svaj orsakad av icke-centrerad centrumhål, på grund av mindre offset-vinkel.

Thomas.

Se mitt tidigare inlägg. Men jag vill mena att det är 8 gr för båda prec red 9/12-tum.

Ok så din bedömning är att skillnader i vinkelfel och distorsion inte skiljer sig så mycket mellan 9/12.
Jag vågar mig på att påstå att skillnader mellan pressningar påverkar väldigt mycket mer?

Det som jag jagar, och vill få bort så mycket som möjligt ,är just skivsvaj pga icke-centrerade centrumhål.

Om det finns en hörbar skillnad till 12-tums armens fördel är detta mycket intressant.
Det skulle få stor prioritet.

Buckligheter på skivor tror jag att Mörchs låga pivot-punkt hanterar så bra det går.

Tack för respons.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-14 10:02

Harryup skrev:
Jansson skrev:9-tum: 39 gr

En marginell skillnad?

Det du mätt är vikten. Men betänk att det är helt olika hävstänger som pickupen kommer sitta skruvad i. Dessutom kommer motvikten att placeras olika för att balansera upp nåltrycket.

mvh/Harryup

Harry.

Japp det förstår jag.
Men massan, som paa referar till, på tonarmsrören var i stort sett lika.

Känner instinktivt att pick upens förmåga att hantera en längre hävstång borde ha betydelse.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-14 10:11

Det är nog inte så stor skillnad på den ekvivalenta massan när allt kommer omkring, och det var inte den totala massan jag menade heller.
Hur det är med resonanser kanske borde kollas, om dom är också likvärdiga så kör på den längre armen.
När det gäller svaj så finns det även svaj pga buckliga skivor, och då två olika typer. En pga att avståndet mellan tonarmsupphängningen och anliggningspunkten sförskjuts i längsled när skivans höjd varierar. Där är ju längre arm att föredra. Den adra är att nålen liksom skjuts och gungar fram och tillbaka i spåret när den trycks upp och fjädrar ut. Det bästa sättet att minimera detta svaj är med en dämpad borste ute på pickupen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-14 10:20

Jansson skrev:Känner instinktivt att pick-upens förmåga att hantera en längre hävstång borde ha betydelse.

Ja, om inte annat borde 3" extra längd ge skillnad i resonansfrekvens i själva röret. Om detta betyder ngt eller inte är en helt annan sak. Eftersom pickupen sitter tre tum längre bort från lagringspunkten måste också motvikten flyttas bakåt. Återigen, det kan vara dåligt men det kan också vara bra - hela tonarmen, pickupen, dess vikt, fjädringsmjukhet i nålen, resonansfrekvens i materialen. Allt spelar roll för det totala resultatet. Det gör armens infästning också. Idealet är, rent teoretiskt, allt allt är still och inte rör sig (inom audioområdet). Utom pickupnålen, för det är den som plockar upp vad som finns i spåret.

Jag tror (obs tror) att denna stadga i tonarm/infästning/lager/etc är viktigare än (de relativt) små skillnader i vinkelfel det är mellan en 9" och 12" arm.

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-14 10:30

paa skrev:Det är nog inte så stor skillnad på den ekvivalenta massan när allt kommer omkring, och det var inte den totala massan jag menade heller.
Hur det är med resonanser kanske borde kollas, om dom är också likvärdiga så kör på den längre armen.
När det gäller svaj så finns det även svaj pga buckliga skivor, och då två olika typer. En pga att avståndet mellan tonarmsupphängningen och anliggningspunkten sförskjuts i längsled när skivans höjd varierar. Där är ju längre arm att föredra. Den adra är att nålen liksom skjuts och gungar fram och tillbaka i spåret när den trycks upp och fjädrar ut. Det bästa sättet att minimera detta svaj är med en dämpad borste ute på pickupen.

paa.

Jag har skickat ett mail till HH M med förfrågan om det finns skillnader i resonans mellan de båda tonarmsrören.

Ok. Så buckliga skivar kan tämjas även med en dämpad borste längst fram.
Det är något som jag inte ser på mer kostsamma pick uper.

Jag hade en p-u på -70 talet. Minns inte vad den hette men jag kom ihåg att den grävde ett djupt hål i min budget som tonåring den gången.
Den hade just en sådan borste.

Mörchs tonarmar designas med en låg pivot-punkt som gör att den ligger i nivå med skivan. Detta borde väl mildra buckligheter?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-14 10:34

Jansson skrev:Jag hade en p-u på -70 talet. Minns inte vad den hette men jag kom ihåg att den grävde ett djupt hål i min budget som tonåring den gången.

Mörchs tonarmar designas med en låg pivot-punkt som gör att den ligger i nivå med skivan. Detta borde väl mildra buckligheter?

Pickering eller Stanton.
Edit:
Bild

Även Shure hade en borste på någon av de lite dyrare modellerna, kan det ha varit V15?
Edit: Yes :-)
Bild

Såvitt jag förstår blir svajet lägre om lagringspunkten ligger i nivå med skivan, dvs vid avspelning av oplana skivor. Ju större avstång från skivytan lagret har, ju mer kommer pickupen glida fram och tillbaka i spåret på en oplan skiva.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2012-09-14 11:10, redigerad totalt 1 gång.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-14 10:42

Bill50x skrev:
Jansson skrev:Känner instinktivt att pick-upens förmåga att hantera en längre hävstång borde ha betydelse.

Ja, om inte annat borde 3" extra längd ge skillnad i resonansfrekvens i själva röret. Om detta betyder ngt eller inte är en helt annan sak. Eftersom pickupen sitter tre tum längre bort från lagringspunkten måste också motvikten flyttas bakåt. Återigen, det kan vara dåligt men det kan också vara bra - hela tonarmen, pickupen, dess vikt, fjädringsmjukhet i nålen, resonansfrekvens i materialen. Allt spelar roll för det totala resultatet. Det gör armens infästning också. Idealet är, rent teoretiskt, allt allt är still och inte rör sig (inom audioområdet). Utom pickupnålen, för det är den som plockar upp vad som finns i spåret.

Jag tror (obs tror) att denna stadga i tonarm/infästning/lager/etc är viktigare än (de relativt) små skillnader i vinkelfel det är mellan en 9" och 12" arm.

/ B

Bill.

Ja alla komponenters inneboende påverkan borde påverka.
Därför kanske är de 3 extra tummen i teorin är mer optimalt, MEN måste samtidigt hanteras på ett adekvat sätt.

Jag tror (obs tror) att du mycket väl kan ha rätt.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-14 10:46

Bill50x skrev:
Jansson skrev:Jag hade en p-u på -70 talet. Minns inte vad den hette men jag kom ihåg att den grävde ett djupt hål i min budget som tonåring den gången.

Pickering eller Stanton.
Edit:
Bild

Även Shure hade en borste på någon av de lite dyrare modellerna, kan det ha varit V15?
Edit: Yes :-)
Bild

Såvitt jag förstår blir svajet lägre om lagringspunkten ligger i nivå med skivan, dvs vid avspelning av oplana skivor. Ju större avstång från skivytan lagret har, ju mer kommer pickupen glida fram och tillbaka i spåret på en oplan skiva.

/ B

Oj jag minns inte märket.
Borsten på den här satt på en arm som stack ut.
Dyr var den. Jag monterade den på en Mikro Seiki spelare som var rätt fin för sin tid.

Geometriskt borde en låg pivotpunkt vara att föredra när nålröret fjädrar tänker jag.

:)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-14 10:55

Lägger in lite pausmusik.

Måste lämna faktiskt ett litet tag. Lovat frugan att fixa en del saker.

Nu i veckan hittade jag ett fint och tidigt ex av denna skiva på en skivbörs på Vasagatan. Pressning från utgivningsåret.

Bild

När Mercy Mercy me körde igång tror jag att det kom en liten tår i ögat.

http://open.spotify.com/track/5WzWPzMy0rxCKChT2ciyMi

Nåväl.
Återkommer.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-09-14 11:57

Jansson skrev:Lägger in lite pausmusik.

Måste lämna faktiskt ett litet tag. Lovat frugan att fixa en del saker.

Nu i veckan hittade jag ett fint och tidigt ex av denna skiva på en skivbörs på Vasagatan. Pressning från utgivningsåret.

Bild

När Mercy Mercy me körde igång tror jag att det kom en liten tår i ögat.

http://open.spotify.com/track/5WzWPzMy0rxCKChT2ciyMi

Nåväl.
Återkommer.

Ha det så gott!

Hittade original-QUAD-utgåvan av What's Going On rippad från vinyl till FLAC på nätet, mycket fin.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-14 11:58

Jansson skrev:
paa skrev:Det är nog inte så stor skillnad på den ekvivalenta massan när allt kommer omkring, och det var inte den totala massan jag menade heller.

paa.

Jag har skickat ett mail till HH M med förfrågan om det finns skillnader i resonans mellan de båda tonarmsrören.

Ok. Så buckliga skivar kan tämjas även med en dämpad borste längst fram.
Det är något som jag inte ser på mer kostsamma pick uper.

Jag hade en p-u på -70 talet. Minns inte vad den hette men jag kom ihåg att den grävde ett djupt hål i min budget som tonåring den gången.

Ja det minskar den ena typen av svaj, men inte den andra som beror på nålens in- och uböjning när en buckla passeras. Den inböjningen minskar som sagt med de inbyggda borstarna. Det har även funnits några tillbehör. Decca hade en liten borste som skulle monteras ute vid pickupen, och sen fanns det även någon liten pneumatikdämpare som satt bredvid pickupen om jag inte minns fel, en sådan har jag dock aldrig sett annat än på bild för jättelänge sedan och jag vet inte hur stor verkan dessa tillbehör hade jämfört med de inbyggda.
Ett annat sätt att minska problemet med buckliga skivor är förstås vacuumsug.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-14 14:42

Almen skrev:Ha det så gott!

Hittade original-QUAD-utgåvan av What's Going On rippad från vinyl till FLAC på nätet, mycket fin.

Tack Almen.
Kul att du läser tråden.

Aha en vinylrip. Läckert, vore kul att höra i Quad.

En underbar skiva, gillar produktionen skarpt dessutom.
Fantastisk bra musik.

Ha det så gott själv!

(Nu är jag tillbaka igen ett litet tag fram till avresa mot Småland senare idag)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-14 14:54

Bill50x skrev:

/ B

Bill.

Vill vända tillbaks till ditt inlägg. Mycket bra tänk i den.

Idealet. Allt är still och inte rör sig.

DP-8.

Bild

Tanken med sidvikterna är
While playing a record, the tonearm must be able to move both horizontally and vertically – horizontally as the cartridge moves towards the center of the record, and vertically to allow for imperfections (warps and bumps) in the record.

At very low frequencies the modulation in the record is only horizontal. If the tonearm can move too freely horizontally the low frequency motion of the stylus will be transferred to the cartridge itself, while the cantilever of the cartridge almost does not move, and thus only a weak signal is induced.

To have excellent audio reproduction at these low frequencies, the horizontal movement of the tonearm must be restricted – but to ensure perfect tracking this must be achieved without a similar restriction of the vertical movement. This “anisotropic” principle – different characteristics for different directions of movement – is the essence of the MØRCH DP-8.

The DP-8 has a flywheel shaped central body and two weights on the sides to stabilize the movement of the tonearm horizontally. Thus, as the cartridge moves towards the center of the record, it can only follow the average location of the groove. It cannot follow the modulation, which is all transferred to the cantilever. This means that all the recorded bass, even the very low end of the range, is reproduced with full amplitude and dynamics.

Detta borde nog ge en ökad stabilitet även vid ett längre tonarmsrör?
Sidovikterna borde också kunna avhjälpa en gungning i tonarmslagret om man måste öka på motvikten?

Mörchs tonarmslager är en dual bearing

Bild

Finns det parallella tänk?
Titta på bågskytten.

Bild

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-14 15:01

Jansson skrev:

paa.

Till alla.

Jag har fått svar från HH M angående resonans i 9- resp 12-tums tonarmsrör:

"Det er ingen forskel"
---------------------------
Bad honom också titta på kompabiltet 9- kontra 12-tum prec red med Lyra Delos.

"ja begge dine armroer passer fint"

Så det låter ju bra att höra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-14 15:10

Pilbågen har vikter på dom där spröten som är gummidämpat upphängda. Det ger en resonansdämpning av "durret" som blir när man släpper pilen.
På vissa tonarmar har det funnits motvikter som varit gummiupphängda. Det ger samma resultat.
Men dessa sidovikter verkar sitta där av en annan orsak.

MØRCH dual bearing påminner en hel del om SMEs lösning med knivlager tycker jag det ser ut som, även om man här har två spetsar i stället för två knivar.
Det är ju ingen enpunktsupphängning i alla fall.
Finns det någon dämpbalja med silikonolja?
Numera pensionär.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-14 15:23

paa skrev:Pilbågen har vikter på dom där spröten som är gummidämpat upphängda. Det ger en resonansdämpning av "durret" som blir när man släpper pilen.
På vissa tonarmar har det funnits motvikter som varit gummiupphängda. Det ger samma resultat.
Men dessa sidovikter verkar sitta där av en annan orsak.

MØRCH dual bearing påminner en hel del om SMEs lösning med knivlager tycker jag det ser ut som, även om man här har två spetsar i stället för två knivar.
Det är ju ingen enpunktsupphängning i alla fall.
Finns det någon dämpbalja med silikonolja?

Ja det finns en sådan dämpbalja med silikon. HH M sa att det går att fylla på extra silikonolja om man vill men han rekommenderar det inte.

Ok så SME och denna liknar varandra i hur de vill att lagret ska vara uppbyggt.

När det gäller pilbågen tror jag att sidovikterna även hjälper skytten att hålla siktet, motverka krafter när pilen hålls stilla. De borde även motverka rotationsrörelser när pilen släpps. Jag tycker mig också se att skytten har ett mycket lätt grepp om handtaget på bågen. Närmast punktformigt.
Fast det är bara vad jag tror.

Jag minns från min morbror som höll på med bågskytte på elitnivå på 70/80-talet att just när dessa "sidovikter" kom upplevde han en stor förbättring av resultaten.
Jag kommer inte ihåg mer i detalj vad det var som påverkade bågen mest. Var nog inte så uppmärksam. Det var dessutom rätt länge sen.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-15 23:21

DP-8.

Bild

Hm.
Har inte tänkt på det tidigare men sidovikterna är felaktigt monterade på den här bilden jag lånat.

Synd.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-15 23:28

Laila skrev:Har bl.a. en Shure M97xE spelandes på en 12-grams-arm å det funktionerar alldeles utmärkt

Men den låter ju inte bra, sägs det. :o
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-15 23:45

Vilken, armen eller puppen . . . ?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-16 00:01

12 gram låter fint, men pickupen? :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-16 01:02

Den låter åsså finnemang, rätt injusterad å mä rätt last, serru . . . typ. :)

Jag har märkt, liksom säkert du, att allt som skrivs på nätet inte är den absoluta sanningen . . . en av mina sanningar är att puppar som inte är hyggligt rätt injusterade*, i en passande tonarm, på ett tillfredsställande drivverk, kan låta mer eller mindre bra mest beroende på typ, slumpen.

* Vågar påstå att en rätt justerad pupp är den viktigaste faktorn när man/vi
bedömer typ drivverk, tonarmar, olika puppar, RIAA-steg etc.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-16 01:08

Juste erala bra. :)

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-09-22 09:06

Bump!

Jag har förstått - efter att ha läst en annan tråd - att det hänt saker...?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd